Nekromanti Erat bästa rollspel ????

Trollkalle

Veteran
Hejsan jag startade den här tråden för att alla på forumet skulle få chansen att få reda på andra rollspel. Hur som helst jag tänkte bara dela av mig av dom rollspel som jag haft roligast med och tänkte att alla andra också kunde det så att alla får chansen att testa på dom roligaste rollspelen som man inte ens visste fanns. GO ON inga rätt eller fel.

Mina bästa rollspel har varit drakar och demoner 2 och 3 utgåvan
(riotminds)
Mutant år noll (fria ligan)

Arazand

Veteran
Oj, svårt...

När jag introducerade rollspel för en vän som idag köper rollspel för tusentals kronor om året så var det Riotminds DnD:E vi spelade. Det var ett underbart tillfälle att se två goda vänner som aldrig spelat rollspel förut och nu snart 15 år senare har det blivit en del av dem.

Men det finns många andra spel som jag har haft mycket nöje med genom tiderna. Vampire: The Masquerade och DnD: Chronopia för att nämna några äldre. Och Mutant: År noll för att nämna något yngre.

Men att välja vilket som är ens favorit är lite som att säga till en förälder att välja vilka av sina två barn de ska behålla... Haha.

Men om ni vill testa lite mer obskyra spel så har jag fastnat lite för Japanska rollspel på senare tid och som jag efterforskat i ganska mycket nu. Anima är fantastiskt vackert att titta på, inte direkt Japanskt men tror inte det är så representerat i sverige. Men reglerna och settingen är lite mysko. Men ändå vill man testa något mer J-rpg-aktigt så kan jag rekommendera det. Men även andra japanska spel så som Sword World och Double Cross är roliga, men otroligt svåra att få tag på, Sword World finns bara med fan-övertsättningar t.ex.

Sen har vi ju Burning Wheel, som är ett ganska generiskt spel fast med för det mesta bra regler. Min spelgrupp brukar använda vissa delar av BW för att göra helt unika spel för att passa vår setting bättre samt bara skippa vissa regler fullständigt. Det är en bra bas för freeform tycker jag.

RasmusL

Champion
Apocalypse World
Kult: Illusionens Fångar
Dark Galaxy

Imagine
This is Pulp

Svart av kval, Vit av Lust
Nerver av Stål
Drakar & Bananer

Kagematsu
Psychodrame
Polaris

The Coyotes of Chicago
The Shadows of the Trees

Call of Cthulhu

InSane
Let the World Burn

Den Yttersta Domen

God45

#PrayersForBahakan
OSR D&D och Vampire the Masquerade. Man, vad mainstream jag är :p

Arfert

Facit
Top 3:

1. Warhammer FRP 1.ed.
2. CoC
3. AD&D 1 ed.

Bubblare: Dragon Warriors och RQ2.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag vet ärligt talat inte. Jag har nästan aldrig varit spelare och när jag varit det så har det nästan alltid varit i något av mina kamraters hemmabyggen. Vi spelade rätt lite "köpespel" i mina kretsar. Så jag får liksom utgå delvis från spel jag bara läst. Men jag vill argumentera för att om ett spel är inspirerande nog att läsa så kan det platsa på en sån här lista ändå =)

Så, öh, köpespel:

1. Mutant Chronicles. Kasst regelsystem, men jag imponeras fortfarande av mycket av världsbygget.
2. Mutant City Blues. Visar var skåpet ska stå vad gäller neotrad och att anpassa en tradspelvärld till en specifik kampanjtyp.
3....

Eclipse Phase, kanske? Fast det blir jag ju mer skeptisk till ju mer jag läser.

Call of Cthulhu, tror jag nog egentligen. Inte för regelsystemet; det tycker jag rätt illa om. Men för att det är det enda rollspel jag stött på där jag köpt en kampanj jag faktiskt genuint gillat. Och där det faktiskt finns FLERA kampanjer som verkar coola.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Kult
För det är den bästa setting som någonsin skapats, inget kommer i närheten.

Mutant: år Noll
För att både reglerna och settingen är fantastiska.

Trail of Cthulhu
För att det är en underbar take på mythosen.

Adventurers!
För att det är så fantastiskt simpelt och skojsigt.

Alternity: Dark Matter
För att aliens, hemliga sällskap och konspirationer är awesome.

Svenska Kulter
För att mythosen gifter sig så underbart bra med svennebananer.

Genesis

Ni dés ni maître
Mina favoriter är av naturliga anledningar spel jag skrivit själv, eftersom de är skrivna för den spelstil jag gillar. Men utan att nämna dem är mina tre favoriter nog:

* Den yttersta domen
* Prosopopée
* Montsegur 1244

Det tredje skulle kunna bytas ut mot Drem Askew eller The Daughters of Verona, men jag bara bara spelat dem en gång vardera, så jag vågar inte generalisera för mycket.

Snow

Swashbuckler
Mitt eget rollspel Oriak. Jag har gjort det jag själv vill spela såklart.

Av andras spel:
* Call of Cthulu
* Warhammer FRP 2e
Det är känslan och världen i båda dessa spel. Reglerna funkar men tar mer en plats i baksätet.

slanfan

Hero
I ingen ordning:
Barbarians of Lemuria- skitsmidigt och väldigt lättmanipulerat.
Vampire TM- Var jättekul i många år.
DnD 5e- Good stuff!
Svart av kval, vit av lust- Random valt "annorlunda" rollspel, för det är nyttigt att testa. 8och det är väldigt bra/kul)
Mutant UA- Världen är så bra att regelbuggarna förlåts.

Krille

Super Moderator
Det finns några spel som jag ofta tittar tillbaka på för inspiration när jag gör mina egna spel, för att de helt enkelt gjorde saker rätt.

Star Wars d6 2nd Ed Revised & Expanded är ett av dem. Det har en lekfullhet som många spel saknar, det är ett relativt enkelt system, men framförallt talar man om hur man gör. Man ger konkreta tips om hur man spelleder en grupp och hur man skapar äventyr. Det är nog det spel som jag har haft mest roligt med, räknat i antal roliga timmar.

Panty Explosion är ett annat. Även om spelet i sig handlar om japanska skolflickor med psykiska krafter som råkar ut för monster så behandlas man som en vuxen mogen människa av spelet. Det har inga regler för att ha ihjäl folk, annat än "vill du ha ihjäl någon och lyckas så dör någon", och antar istället att du tar ansvar för din del av ståryn och arbetar för ett trevligt spelmöte. Det är också det spel som jag har känt mest i.

The Babylon Project är ett tredje. Det är ett licensrollspel baserat på TV-serien Babylon 5, och det gör väldigt många saker rätt. Blir du träffad så får du direkt veta på två saker: "står du upp", respektive "hur mycket hindrad blev du av skadan". Alla grisiga detaljer, inklusive är du död", kommer sen, när rollpersonen rullar in på akuten. Det lägger väldigt mycket tid på att förklara femakt-strukturen och hur den passar in i äventyrsskapande, tajming och pacing. Det var också det första spelet jag såg som hade karaktärsdrag som är viktiga för ståryn snarare än för- och nackdelar som man tweakar och minmaxar för att få så mycket poäng som möjligt. Det är det rollspel som jag har haft mest personliga stårys som har gjort mig mest engagerad i.

---

Spel som jag inte har testat än, men är läskigt sugen på:

Golden Sky Stories: Heart-warming Roleplaying är ett mysigt rollspel som utspelar sig i en mindre ort i Japan, där man spelar magiska djur som kan ta människoform och där man hjälper folk. Det har inga tärningar och inga regler för våld. Well, det finns regler för motsats-situationer som kan användas när som helst som två personer vill motsatta saker, och det skulle kunna inkludera våld, men då blir folk ledsna och det sabbar relationen till staden som är den källa till poäng som man behöver för att kunna göra saker. Ska man likna det vid något så ligger några av Hayao Miyazakis filmer nära, i synnerhet Min Granne Totoro.

Tenra Bansho Zero är ett hyper-asiatiskt fantasyrollspel, som fullständigt skiter i den västerländska JET-triangeln (Jordan-Eddings-Tolkien) inom vilken fantasy måste befinna sig för att få kallas fantasy, typ. (Ja, fantasyrollspelare är läskigt konservativa.) Spelet lägger också väldigt mycket spaltmeter på att skriva ner alla de där konventionerna som man tar för givet. Det lägger också mycket tid på mål, personlighetsutveckling och stårystruktur, utöver att det är så ashäftans ashäftigt att man ba' dör!

Doctor Who: Adventures in Time and Space är ett licensspel. Du får inga poäng för att gissa rätt licens. :cool: Doctor Who har, förutom en rätt bra introduktion till rollspel (i box-utgåvan som numera lär vara rätt out of print), väldigt mycket fokus på det som gör Doctor Who till Doctor Who. Att lösa problem med våld är inte bara farligt, det är dumt också, eftersom de som löser problem genom att snacka runt det eller meka runt det, eller för den delen springer bort från det, gör något först. Det är så initiativordningen är: först de som kutar, sen de som snackar, sen de som mekar och slutligen de som slåss. Så tar man till våld så finns risken att problemet är löst när det är våldarnas tur, eller att man står ensam kvar mot en Dalek-armé. Det finns för närvarande nio Doctor Sourcebooks som går igenom äventyren för respektive Doctor i ordningen, stattar upp motståndet, ger den äventyrsstruktur som behövs för att köra det, och ger tips om hur man filar bort serienumret från äventyren.

Vimes

Sillkung
De tre spel jag haft mest glädje av är nog:
DoD -91
Cyberpunk-Mutant
Vampire: TM

Bubblare: Mutant Chronicles

---

Det gör mig rätt tråkig gissar jag.

Eksem

Champion
Original Dungeons and Dragons
The original and best. Att läsa och spela orginalspelet direkt är dock kanske inte det enklaste, särskilt inte om man kommer från en modernare rollspelstradition (gudarna ska veta att jag hade svårt att ta till mig ens AD&D2, uppvuxen i svensk BRP-tradition som jag är), men väldigt tillfredställande när man väl hittar hur man ska använda sig av det.

Call of Cthulhu
Världens bästa spel som egentligen inte ska fungera (och vissa olyckskorpar dristar sig till och med till att påstå att det inte heller gör det). Kan inte riktigt sammanfatta dess briljans enkelt, men det är i korthet ett pulpigt skräckspel i Lovecrafts universum där man ibland spelar en världsfrånvänd bokmal som exponeras för universums grymma obryddhet och ibland är en flapper uppvuxen med pappas pengar som spränger aliendemoner med dynamit.

chrull

Stockholm Kartell
Orignal eller Basic Dungeons & Dragons. Eller någon av de moderna versionerna av de spelen och dess avarter.
Spel gör en sak jävligt bra (utforskande äventyr) och mycket annat mer än adekvat. Den största fördelen är hur enkjelt och fritt systemet är vilket gör det lätt att lägga till och ta bort saker för att anpassa det för olika stilar eller mål. Eller bara för att lägga till saker. Den andra gigantiska fördelen är såklart mängden material från de senaste 40½ åren som finns publicerat till och om det.

Sen har såklart haft mycket roligt med andra rollspel också, som när vi spelade noir-deckare i Mutant Chronicles, vampyrsuperhjältar i Vampire The Masquerade, sänghoppande råttfångare i Warhammer Fantasy eller krigardrottning i Pathfinder.

Bubblare: Drama System.

Stövelkatten

Mästerkatt
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Stämmer in i kören rörande gamm-D&D. Gör allting som min favorittyp av spelande ska klara av samtidigt som det är hur skalbart som helst. Man klarar sig oftast på sin favoritversion eller klon men skulle man ville spela någon väldigt specifik typ av kampanj så finns det nästan garanterat ett spel skrivet för de förutsättningarna.

Annars är jag väldigt förtjust i snäva spel där man spelar ut en viss typ av historia. AW för postapokalyptiskt dieselångest, mutant för mysig södermalmsapokalyps, psychodrame för upprörande familjedramer m.m.

cogitare

Swashbuckler
De spel som jag haft roligast i, ingen inbördes ordning

- Vampire (både Masquerade och Requiem)
- Werewolf (the Apocalypse)
- Drakar och Demoner (Expert, 91 och Chronopia)
- ADD (främst Dragonlance)
- WHFRP 2nd ed

Mycket gammalt. Har haft kul med nyare spel också men jag antar att nostalgin kring när vi spelade de här spelen tar överhanden :)

Cog.

Krille

Super Moderator
Stövelkatten;n111875 said:
Stämmer in i kören rörande gamm-D&D.
Jag får nog ha en avvikande åsikt. Däremot vill jag faktiskt höja D&D5 till skyarna – det är den första inkarnationen av D&D som jag inte har fått krupp av, och faktiskt fortfarande gillar att spelleda efter level 8!