Nekromanti Ereb Altor åsikter (kontra Chronopi, mm)

Hasse

Hero
En fråga

"2. Mitt första äventyr som spelare var Sarkath Hans Gravvalv."

Samtidigt säger du att du började spela -82 med DoD1. Själv började jag spela -84 med DoD2 och nämnda äventyr följde med i boxen. Därför undrar jag nu om äventyret fanns före DoD2 och i sådana fall om det såldes separat eller om det följde med DoD1. Jag är mest nyfiken då jag aldrig uppfattat Sarkth Hans gravvalv som något annat än ett introduktionsäventyr som följde med DoD2.

För att göra en kommentar angående diskussion om Ereb vs Chronopia vs Trudvang så tycker jag att man skall apela i den värld som man tycker är rolig att spela i och att man skall skilja på värld och regler, för det är även för mig så som du nämt i annan tråd att DoD främst är dess reglerna inte världarna, IMHO. Att jag tycker så kan iofs bero på att när jag började så fanns inte ereb och man fick göra sina världar själva.

För övrigt ser jag med spänning fram emot Trudvangs framväxt då den verkar bli en bra och stämmningsfull värld.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sarkath Hans Gravvalv

Äventyret Sarkath Hans Gravvalv dök upp på svenska, såvitt jag vet, första gången i det Göteborgska fansinet Morgonstjärnan, nummer 3, som drevs av Mikael Börjesson och Kjell Regmer.

Sarkath Hans Gravvalv är skrivet av Steve Perrin, och ingick i Magic World, alltså förlagan till det första Drakar och Demoner. Det översattes av Mikael Börjesson, men svensk copyright innehas av Fredrik Malmberg.

Min kompis Thomas fick grundlådan och fansinet Morgonstjärnan med äventyret Sarkath Hans Gravvalv samtidigt.

Många år senare las Sarkath Hans Gravvalv med som ett alldeles utmärkt intro-öventyr i de svarta lådorna.

Snipp, snapp, snut, så var sagan slut!

Gonatt!

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Hasse

Hero
Där ser man

Tack för svaret.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Vindhand

Myrmidon
Jag själv är Sexton och reglerna känns inte avancerade nog, men visst fan gillar jag stämningen, skulle inte byta bort den mot Eon bara för att E har bättre regler!

mer avancerade behöver inte innebära bättre... det kan vara tvärtom faktiskt. Ibland är enkelhet att föredra.

DunkLspiel

Veteran
Jag håller så mycket med dig. Nu blir det inget mer snackande om detta ämne för mig, tack och goddag.

'Beter man sig dumt får man respekt'

Re: Nja...

Grattis magnus. Du räknas nu officiellt som en ärkerollspelare.(Nu tänker jag på vad du började spela....) Du har därmed nästan spelat i 20 år. Men jag håller inte med dig om att sarkath hans gravvalv(oj, låter det dungeon-aktigt förresten, NÄÄÄ....)skulle vara lika stilbildande för drakar och demoner som ereb. Du får ju tänka på att det som räknas är hur många det var som gillade och körde med prylarna som säger hur stilbildande och därmed klassiskt något är.

Sen måste jag säga att vi har haft liknande debatter förut, och det intressanta är att du tar alltid samma ståndpunkt(och det *lite* rabiat). Inte för att det stör mig alltså.

Caen/ Erebist(Vad är roligare än att spela en demonolog från krun....Eller en ärkemagiker från felicien(Vilket Caen Ka-sun-dor ursprungligen var).... eller en nerkromantiker från nekromantiakademin i krilloan......Eller en berendisk paladin ....eller en barbisk barbar...)

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Staffan

Myrmidon
Re: Instämmer fullständigt!!! - och sarkastisk fråga.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>folk som släpper lös gnällattacker över Chronopia har funnits här sedan forumet startade<p><hr></blockquote><p>
Då skulle du varit med på den tiden Target hade ett diskussionsforum om DoD... kunde man snacka Chronopia-hat.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Meningen är alltså...

...inte att säga att jag inte har kul med Ereb utan att säga att jag är nostalgisk och har ett okritiskt förhållningssätt till spelet?!

M.a.o att jag är dum i huvudet. Trevligt.

Nåja, "the point of my jest" är att visa för alla de (detta blir krångligt) som klagar på folk som klagar på Chronopia, att numer finns det minsann ett lika stort klagande på Ereb av folk som tycker om Chronopia, eller DOD6, eller de fegisar som svär sig fria från självkritik genom att påstå att de inte gillar något av systemen (OBS! Det sista var inte ment som ett påhopp eftersom jag förutsätter att du gillar DOD6).

/Gloria Excelsior

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att vara nostaligisk är inte...

...att vara dum i huvet, i alla fall har jag inte sagt det. Men om du vill det så...

Jag själv är väldigt nostalgisk, och tycker att Empire Strikes Back är bäst, Star Wars riktigt bra, och Return of the Jedi ganska ok.

Phantom Menace däremot, tyckte jag var riktigt dålig...

MEN, när jag sätter mig ner och tittar på de gamla Star Wars-filmerna, tycker jag inte att de är så bra längre... tills jag slutat titta. Då slår nostalgin till igen och de blir riktigt bra filmer.

Jag har ett okritiskt förhållningssätt till de gamla filmerna. Jag har ett okritiskt förhållningssätt till det George Lucas gör/har gjort.

Det gör mig till en obotlig nostalgiker, som lätt kan överbevisas om att ROTJ inte var så bra, och att Phantom Menace var lika bra/dålig som Star Wars... men som lika snabbt glömmer detta så fort diskussionen är slut.

För över detta resonemang på Dungeons&Dragons, de gamla Bröderna Hardy-böckerna, MacOS, första Drakar och Demoner och 80-talsmusik, så avslöjas jag som en obotlig nostalgiker.

Och om det gör mig dum i huvet, så är jag otroligt dum i huvet.

Och visst, det finns fler och fler som klagar på Ereb. Men jag har ännu inte sett så urskiljningslösa, vildsinta och provocerande attacker som många Chronopia-kritker använder sig av, när Ereb kritiseras.

Och se där, det är något av min poäng.

Just ja, DoDv2 är min favoritversion av reglerna (det svarta häftet), Trudvang är min favoritvärld till rollspelet Drakar och Demoner. Om det är nån som undrar vad jag tycker... :)

MVH

Magnus

www.houdini.se<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Magnus Seter on 2001-08-17 12:13.</EM></FONT></P>

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Höhö

Klart att jag tar samma ståndpunkt hela tiden. Det är ju så jag tycker! Och i min välrd måste någon stå emot nostalgikernas förvridna verklighetsuppfattning.

I botten på det hela ligger det faktum att jag är otroligt allergisk mot att man, i vilka debatter om vilka spel som helst, väljer att pissa på ett spel man inte tycker om, istället för att berätta vad som är bra med ett spel man tycker om.

Om en rollspelare som gillar Ereb vill övertyga mig om att det är det bästa sen rollspel uppfanns, görs det bättre och mer effektivt genom att berätta hur bra Ereb är, och vad som är bra med Ereb, istället för att pissa på Chronopia.

Fast det kanske är oschysst att kräva sån argumentation. De flesta som sätter sig ner och försöker att faktiskt belägga hur bra Ereb är har misslyckats...

Se där, en rabiat ståndpunkt!

Se bara på de projekt som försökt bygga ett nytt Ereb Altor. Om Ereb nu var så fantastiskt bra skulle det ju inte vara nått problem att göra det. Men alla försök till detta har gått i stå, när man börjat syna Ereb i sömmarna och försökt enas om vad som är bra med det. Det finns en illusion om att bilden av Ereb är unifierad, att alla har i stort sett samma bild av världen, men allt som oftast stämmer inte det, utan spelare pratar om olika saker som var bra. Och hatar det som de andra tyckte var bra.

Eller nått sånt.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En helt irrelevant observation (OTOTOT)

Magnus skrev ett inlägg, som Magnus svarade på, och som Magnus och Magnus kommenterade...

Jag sa ju att det var irrelevant!

Magnus (alltså inte DunkLspeil-Magnus eller Widde-Magnus)

www.houdini.se

Re: Höhö

Jag kan ge dig några skäl till varför jag gillar ereb altor; Det är en varierad värld(Alltifrån krun till barbia från klomellien till krilloan är många kontraster)och den är lagom high fantasy för min smak(Man kan exempelvis lätt som spelare vara yrken som demonolog eller drakmagiker och den har i den andan stort utbud och högt i tak).

Sen håller jag defenitvt ICKE med dig om att det faktum att några altor projekt gått i stöpet säger att den världen är dålig. Eller något sådant. Tvärtom att folk får för sig att sitta och knåpa på en värld är ett bevis på att världen är populär(eller åtminstone har varit det). Vi kan ju bara observera att det är INGA projekt vad jag känner till som var igång för att knåpa och utöka Chronopia.....

Sen verkar du påstå att nostalgi är av ondo...Men jag vågar påstå att den är till stor del som gör att DoD6 kom ut.(NOTERA: Det hade inte ens kallats för DoD6 om man inte hade önskat förankra det nya rollspelet i en gammal tradition....)

Presonligen tycker jag att just det som det brukar klagas på i Ereb( att det skulle vara ett lapptäcke) är världens styrka. Variationen är verkligen en av de saker som får mig att vilja spela i Ereb.

Foggmock

Myrmidon
jo såklart. men om man jämför med regelsystemet i Neotech som jag gillar så är det lite för lite. tyvärr. men som sagt, de passar stämningen nått fruktansvärt!
Dessutom ¨så är min DoD-bok numera fullkladdad med husregler och ändringar från Erratan...
NU slutar jag diskutera denna saken.

Jag vet att jag har rätt!

Re: Att vara nostaligisk är inte...

Och visst, det finns fler och fler som klagar på Ereb. Men jag har ännu inte sett så urskiljningslösa, vildsinta och provocerande attacker som många Chronopia-kritker använder sig av, när Ereb kritiseras.

Det kan å tredje tentakeln bero på att du håller med de som kritiserar Ereb, och sympatiserar med "deras kamp", men vad vet jag.

/Gloria Excelsior

P.S Att vara nostalgisk är inte så dumt nej, men att ha ett okritiskt förhållande till saker är dumt. Det senare vilket du också, i förlängningen, tillskrev mig.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nostalgi är inte av ondo...

...om man inte använder den som plattform för att pissa på andra spel och därigenom människorna som spelar dem.

Jag gillar ditt resonemang om varför du gillar Ereb. Det är mycket mer positivt och kul att höra det än andras attacker på Chronopia.

Anledningen till att det inte finns Chronopia-projekt ser jag mer som att de som spelar Chronopia inte har det enorma revansch-begär som jag tycker mig ha märkt hos många Ereb-älskare. Meningen med ett flertal av de projekten verkade vara att bevisa att Ereb verkligen var bäst och att Target hade fel när de la ner det, mer än om att förvalta en bra värld, och tillföra nya idéer.

Chronopia-spelarna har inte samma revansch-begär. Alltså inte lika många (om ens något) projekt som ska återställa glansen från fornstora dar.

Vem vet, om fem år kanske vi är där, och kan börja tala om Chronopia-nostaligi. I så fall lovar jag dig och alla andra att jag kommer att vara lika tvär och bitter då, som nu.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Re: Nostalgi är inte av ondo...

Men det handlar inte om att pissa på andras spel och världar när man säger att man gillar ereb. Man kanske gillar ereb i förhållande till något annat, typ gillar ereb i förhållande till Trudvang(även om det nu inte är en helt rättvis jämförelse) men då behöver det inte betyda att man ringaktar Trudvang(eller ännu värre, pissar på det som du säger....).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hehe

Peka på en enda Ereb-kritikter som argumenterar på samma nivå som det görs i tråden "Blä-nopia" nedan.

En enda räcker.

Jag erkänner vidare utan omsvep att jag av princip är okritisk mot Chonopia i min argumentation. Det finns saker som är dåliga med det, det finns saker som gjordes fel med övergången, och så vidare...

Men det finns det ju redan så många som snackar om...

I förlängningen tillskrev du mig attributet "opportunist", eftersom jag klagade på Ereb för att det var inne just nu att göra det, så på den fronten kanske vi kan vara kvitt.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aaaah, men...

...nu är det ju så att de flesta INTE säger "jag gillar Ereb för att... xxx.. xxx... xxx".

Utan väljer att säga "fy fan vad Chronopia suger sten och stock och tunnor fulla med nått läskigt och allt är bara dåligt. Tacka vet jag Ereb, det är bäst!"

Ditt sätt att beskriva vad du tycker är bra, ger mig mer positiva vibbar om Ereb än om du skulle presentera kritiken enligt den mer aggressiva varianten.

MVH

Magnus

www.houdini.se

Nänä!

Nu ska vi inte pracka på stackars Gloria en jävla massa arbete med att gå igenom hela forumets historia en gång till!

Du menar alltså att hela "Ereb-rörelsen" ska få lida för att en person skriver att Chronopia "suger", utan att motivera sig?

Misstänker att om man tittar efter så finns det nog en eller annan liknande oförsiktig kommentar från en Chronopia-anhängare tidigare i forumet. Men jag tänker som sagt inte kolla upp det.

Att du är okritisk mot Chronopia i din argumentation ör okej, men att jag är okritisk mot Ereb i min, i den mån jag är det, inte är okej?

Ang. "opportunist"; Inte om det var du som började. Då är du ju kreativ, vilket är positivt. Inte intrinsikalt gott, men positivt.

Men kvitt? Ja, absolut. Jag sitter bara här och försvarar mig från påhopp från moderatorn medan jag klagade på att just samma diskussion som togs upp i "Blä-nopia" tas upp igen några trådar senare.

/Gloria Excelsior, som erkänner att det finns brister i Ereb också (konstigt vore väl annars) men inte håller med om de flesta av de brister som framhållits hittillls.