DoD Erfarenhet i DoD23 - kör ni enligt reglerna eller ökar ni "tempot"?

Organ

Out of time, out of mind
Min spelgrupp är rätt långsam. Dessutom tycker jag att det är trevligare om alla rollpersoner förbättras lika mycket. Om vi ska spela drakkejsaren kommer jag därför att husregla erfarenhetssystemet. Tanken är att göra ett poängsystem som ger en hyfsat långsam men stadig utvecklingstakt. Tycker samtidigt att det låter som en god idé att dela ut en hjälteförmåga i ett tidigt skede, för att ge spelarna fler valmöjligheter.
Om du vill att alla rollpersoner ska förbättras i samma takt så kan du ta bort färsbättringskryssen för drak-/demonslag och istället dubbla bonuskryssen man får för frågorna SL ställer efter varje session. Om du tycker att förbättringsslagen med sin slump även det innebär för ojämn förbättring så kan du göra som ovan men inte dubbla och låta varje bonuskryss innebär en automatisk höjning. Det borde innebära ungefär lika snabb förbättring men jämnare fördelad mellan rollpersonerna.

luddwig

Lawful evil
Om du vill att alla rollpersoner ska förbättras i samma takt så kan du ta bort färsbättringskryssen för drak-/demonslag och istället dubbla bonuskryssen man får för frågorna SL ställer efter varje session. Om du tycker att förbättringsslagen med sin slump även det innebär för ojämn förbättring så kan du göra som ovan men inte dubbla och låta varje bonuskryss innebär en automatisk höjning. Det borde innebära ungefär lika snabb förbättring men jämnare fördelad mellan rollpersonerna.
Jag har idéer som går lite åt det håll du föreslår. Inget konkretiserat ännu men om vi får för oss att spela en kampanj kommer jag att skriva ett regelförslag och förankra det med spelgruppen innan vi drar igång så att alla är med på tåget.

För övrigt - men det är väl egentligen ett ämne för en annan tråd - tycker jag att det är tråkigt att det enda som spelmekaniskt skiljer folkslagen åt är en hjälteförmåga. Jag vet att trenden är sådan, och jag kan väl i viss mån förstå poängen. Samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av att folkslagen blivit mer slätstrukna och opersonliga, ungefär som jag tycker om många av dagens (över)producerade artister.

GVDT

Warrior
Hur skulle det fungera om man satte en XP-kostnad på alla hjälteförmågor och så ökar kostnaden för varje hjälteförmåga man köper? Första kostar exempelvis 5 XP, andra 10, tredje 15 osv. Nu drog jag bara en siffra ur röven men ni fattar konceptet...

Paal

Imaginär fantast
För övrigt - men det är väl egentligen ett ämne för en annan tråd - tycker jag att det är tråkigt att det enda som spelmekaniskt skiljer folkslagen åt är en hjälteförmåga. Jag vet att trenden är sådan, och jag kan väl i viss mån förstå poängen. Samtidigt kan jag inte skaka av mig känslan av att folkslagen blivit mer slätstrukna och opersonliga, ungefär som jag tycker om många av dagens (över)producerade artister.
Förflyttningen är faktiskt också påverkad av släktet, men jag håller med. Skillnaderna mellan släktena kunde vara större.

Leon

Leo carcion
Hur skulle det fungera om man satte en XP-kostnad på alla hjälteförmågor och så ökar kostnaden för varje hjälteförmåga man köper? Första kostar exempelvis 5 XP, andra 10, tredje 15 osv. Nu drog jag bara en siffra ur röven men ni fattar konceptet...
Smart!

Organ

Out of time, out of mind
Starta en sådan tråd. Jag har åsikter.

chrull

Stockholm Kartell
Som många andra så delade jag ut fler Hjälteförmågor i DKH än rekommenderat i boken. Vi spelade 29 spelmöten och hade vi kört enligt boken hade alla fått sin första "quest"-förmåga spelmöte 25 och andra spelmöte 29.

Jag tror att rollpersonerna fick upp två Färdigheter till FV18 var ungefär.

GVDT

Warrior
Vi har spelat genom hela DKH och då slutade den RP som hade varit med från början på 6 Hjälteförmågor. Övriga låg mellan 4-5 st. Igen har dingar FV 18.

Samma RP har nu börjat äventyra i Döda Skogen så vi får se var vi landar efter hela Ärans väg. =)

Rangertheman

Myrmidon
Det är en av många anledningar till min initiala skepsis mot nya DoD. Jag tycker fortfarande det är lite tråkigt att skillnaderna mellan släkten är så små. Men samtidigt känns det kul att kunna skapa de skillnaderna narrativt snarare än spelmekaniskt. Det är väl bara ankan där jag tycker att "Vresig" är en för stark pekpinne.

Edit: Vill spelarna skapa en INT-baserad anka eller inte vill spela dem vresiga av någon anledning får de gärna byta ut den släktesförmågan mot en annan som de tycker passar bättre.

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
En sak jag funderat på är knyta utdelning av hjälteförmågor (bortsett från FV 18) till en sekundärfärdighet - typ "Ryktbarhet" (låter bättre än klassiska Rykte, men samma funktion). Efter varje äventyr får gruppen en markering och slår gemensamt (turas om) för att kliva upp en nivå. Lyckas man så kan man i "färdigheten" sätta olika nivåer - typ FV 2 (Fritt Val av Fokuserad/Tålig), FV 5: Valfri hjälteförmåga osv. På så sätt skulle man slippa knyta den till erfarenhetsräkning och kunna sätta upp ett ramverk som samtidigt inte bryter mot reglerna tänker jag - då detta inte ersätter något, utan läggs ovanpå de ngt diffusa fördelningarna av Hjälteförmågor.

I Ensamma vargen skulle ju också en sekundärfärdighet - tex en Kai-förmåga kunna ha olika steg baserat på FV där man får en satt/valfri förmåga?