Nekromanti Erfarenhet

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har tillägg till de erfarenhetsreglerna som finns till Saga.

För utom de sekundära egenskaperna så kan även Kroppspoängen höjas till en kostnad av 4 ep per extra kp.

Vad tycker du om det?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Egentligen tycker jag inte att kroppspoängen ska höjas, eftersom en erfaren person blir lika skadad av ett svärdshugg som en nybörjare...

men iofs kan man tänka sig att man till en viss del blir bättre på det om man väger in förmågan att ta smärta genom mental träning eller liknade...

regelmässigt funkar det i alla fall..
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
I viss mån tycker jag att man bör få bli stryktåligare med erfarenhet -- kolla bara på valfri boxningsmatch, där har vi folk som lärt sig tåla mer än de borde. Dock borde man sätta en maxgräns, så att folk inte springer runt och "tar emot" på D&D-manér. Kanske maximalt antal extra kroppspoäng = Styrka?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja eller nåt i den stilen... som att man max kan dubbla sin ursprungliga kp... eller lägga på ytterligare en fjärdedel.. får fundera och testa...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Ett annat alternativ är att man maximalt kan höja till rasen max, för människor blir det 12. En spelare som lyckas slå 6 på sitt tärningsslag för ju 12 kp från början och har alltså nåt maxgränsen.

Men då jag i spel har en spelare vars rollperson hade 8 kp från start så vill ha kunna höja den under spelets gång. Det var då som mina tankar om att kunna förbättra kp med hjälp av ep.

(Själv har jag en lite specialare. Nordmännen har 1T6+8 i KP från start. Det är den enda regeltekniska skillnaden mellan vikingarna och sina kusiner i Albion. Alltås inga + och - i grundegenskaperna. Då skulle en Nordman kunna öka sin kp med hjälp av ep till sin maximala nivå på 14.) :gremwink:
 

Pixie_UBBT

Veteran
Joined
21 Dec 2002
Messages
87
Location
Stockholm
Att det alltid har varit "farligt" för rollfigurerna i Saga är något som varit spelets signum. Tomas och jag hade båda tröttnat på AD&D-gubbarna som kunde ta hur mycket stryk som helst utan att blinka och jag tror att detta är till stora delar orsaken till att hanteringen av KP i Saga ser ut som den gör. Jag tycker vilket fall som helst att det kan vara OK att höja sin KP till någon form av maxgräns, exempelvis 12 för människor. 14 känns aningen högt, men vem vet, nordmännen i fråga kanske så är höga på flugsvamp att dom inte vet bättre :gremwink:

(i stridens hetta någonstans i södra Normark)
- Ulfgrim! ULFGRIIIIMM!!!
- Uh?
- Du har en yxa i ryggen Ulfgrim, låt mig dra ut den!
- Uh?
- (visar med händerna) YXA - RYGG. Jag hjälpa!
- Å, tack!
- Ingen orsak (drar ut yxan, blodet sprutar). Så, spring vidare nu.
- Uhu, tack.

:gremwink:
 
Top