Tuff nöt.
Det är lite olika.
Iom att våra spelmöten oftast är förbannat långa (7-12 timmar) så brukar jag ge 1 poäng efter varje spelmöte.
Men ibland när spelarna bara suttit och fipplat (jo, det har hänt ofta att dom bara sitter och diskuterar och planerar vad dom ska göra i 8-9 timmar) så får dom inge.
1 poäng för bra rollspel till EN karaktär i gruppen.
1 poäng för VÄLDANS bra problemlösande.
1 poäng för EXTREMT hjältemod (riskera livet på sin karaktär man haft i 1 år för att rädda livet på någon annan (Hade en riddare som offrade sitt liv för att täcka reträtten för de andra en gång. När han sedan överlevde så fick han 2) .. etc)
Om RP´na har lärt sig något nytt (och spelarna kan motivera vad det är, så kan det vara värt 1 poäng oxå, men då bör det vara stort (typ - abboraten är egentligen en Dubik kultist).
Men efterhand så höjs givetvis kraven hela tiden.
Avslutar RP´na nån särdeles viktig del av kampanjen så kan de få 1-2 till.
Händer något som påverkar en RP´s liv avsevärt (blir stört troende, får barn, etc) så kan det vara värt 1 poäng.
Sen delar jag ut bonus erfarenhets poäng till folk som för vettiga krönikor, inhandlar kaffe, etc
Men framförallt är det olika på varje grupp, det är svårt att sätta en standard. Jag vet av erfarenhet att jag är väldigt snål med erfarenhets poäng. Men då lär sig å andra sidan spelarna att uppskatta dom.
Det mesta jag har delat ut någon gång är 6 erfarenhets poäng på en gång, men det var en engång händelse. Det var efter upplösningen av en satans lång kampanj (över 1 års spelande) och RP´n i fråga löste gåtor och riskerade sitt eget liv för de övrigas bästa mest hela tiden. Samt att han befriade en själen av en fången alv efter 7000 år av fångenskap, samt slog tillbaka 1 styck demon och nedkämpade en styck neslig nekromantiker av särdeles ruskig kaliber.
Exampel, Armandes Testamente gav RP´na mellan 2-4 per person.
MvH
Kullendorff
"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"