Nekromanti Erfarenheter av äventyrsstigar?

Basenanji

Postd20modernist
Någon som har någon erfarenhet värd att nämna?

Jag gluttar extra hårt på "Shadow in the sky" (Paizos Pathfinderserie) just nu och undrar om det där med äventyrsstig kan vara ett särdeles amrikanskt fenomen... Min populärvetenskapliga teori är att amrisarna gillar att spela lååånga äventyr medan swidisarna är mer rastlösa. (Och så har vi alla rollspel:nuare som bara vill GÖRA egna rollspel istället för att spela. :gremsuck: )

/Basenanji, äger redan "Shackled City". Den och "Mountains of Madness" lär bli hårt ospelade i mitt liv hur älskade de än är... :gremeek:

Eksem

Champion
Det finns nog en massa svennar som gillar lååånga äventyrsstigar. Problemet är att man måste vara beredd att antingen spela i stort sett varje vecka med enskilda uppehåll och ha en trogen grupp som inte tänker flytta de närmsta 3 åren eller så. Jag menar, det tog oss tre månader att ta oss igenom Keep on the Shadowfell, och den är ju som en del i en 12-delars Adventure Path i omfattning om man ska följa hela serien upp till sista i E-serien. Man kan nog räkna med 2-3 års spelande för en hyfsat normal spelgrupp att ta en hel path.

Vad det gäller hur långt folk spelar i allmänhet har i alla fall folk på Wizards sagt att de sett att de flesta spelar till en sisådär level 14-15 som mest (i 3.5), och att det är klart färre som går över det. En Adventure Path som går hela vägen till level 20 kommer med andra ord antagligen inte avslutas av en majoritet som påbörjar den.

Jag tror alltså att det är för långt för de flesta att köra en kampanj som täcker hela level-utvecklingen. Jag tycker att i 3.5 borde en story arc täcka någonstans mellan 3 och 6 levels, inte mer.

EDIT: Kom på att det kan vara värt att påpeka att level 1-20 i 3.5, eller 1-30 i 4E, bör bli c:a 260 encounters. Klarar man 3-6 per speltillfälle så blir det en sisådär 45-85 speltillfällen. Spelar man varje vecka landar man ändå på kanske 40 om året om man är riktigt flitig.