Det suger i D&D-tarmen. Jag har fått dra ned något alldeles väldigt på rollspelande senaste året, och nu saknar jag särskilt D&D. Så jag funderar på att starta en kampanj i höst och försöka locka spelare.
Mer specifikt har jag Eberron-materialet från 3.5 som jag gillade väldigt mycket, men inte tycker jag fick ut tillräckligt mycket speltid av. Och jag har ju förvisso någon hyllmeter 3.5-böcker, men samtidigt känns det som det kan vara intressant att utforska andra möjligheter. Levande system där det händer nya saker, är trots allt mer, ehm, ja... levande. Det kommer errata om något är tokigt istället för "ja, vi vet att grappling-reglerna suger - och de kommer alltid att suga för spelet är dött"...
– Är det någon som använt 3.5 material ihop med Pathfinder, och upptäckt några särskilda problem som är bra att känna till?
Jag har inte själv upptäckt några uppenbara konflikter, men det är ju så hundingens mycket material totalt så det är bra svårt att upptäcka. Specifikt eftersom det skulle kombinera Pathfinders grundregler, med de spelvärldsanpassningar som görs utifrån 3.5. (Som sagt, förutser inget uppenbart, Dragonmarks och what not borde ju funka.)
– När Eberron nu kommit ut till D&D5, hur pass väl gör sig den anpassningen?
Jag förstår det som att "regeln" som infördes i 4th ed att begränsa spelvärldsspecifikt material till max två böcker, fortfarande gäller. (Utom adventure paths.) I så fall blir det ju att konvertera även här. Det mesta är ju bakgrundsmaterial, så det är bara att lyfta över. Men jag har inte kikat på Eberron till D&D5 (och spelat 5:an ganska lite), så även där vore jag tacksam om någon med mer erfarenhet kunde hissa eller dissa idén.
Mer specifikt har jag Eberron-materialet från 3.5 som jag gillade väldigt mycket, men inte tycker jag fick ut tillräckligt mycket speltid av. Och jag har ju förvisso någon hyllmeter 3.5-böcker, men samtidigt känns det som det kan vara intressant att utforska andra möjligheter. Levande system där det händer nya saker, är trots allt mer, ehm, ja... levande. Det kommer errata om något är tokigt istället för "ja, vi vet att grappling-reglerna suger - och de kommer alltid att suga för spelet är dött"...
– Är det någon som använt 3.5 material ihop med Pathfinder, och upptäckt några särskilda problem som är bra att känna till?
Jag har inte själv upptäckt några uppenbara konflikter, men det är ju så hundingens mycket material totalt så det är bra svårt att upptäcka. Specifikt eftersom det skulle kombinera Pathfinders grundregler, med de spelvärldsanpassningar som görs utifrån 3.5. (Som sagt, förutser inget uppenbart, Dragonmarks och what not borde ju funka.)
– När Eberron nu kommit ut till D&D5, hur pass väl gör sig den anpassningen?
Jag förstår det som att "regeln" som infördes i 4th ed att begränsa spelvärldsspecifikt material till max två böcker, fortfarande gäller. (Utom adventure paths.) I så fall blir det ju att konvertera även här. Det mesta är ju bakgrundsmaterial, så det är bara att lyfta över. Men jag har inte kikat på Eberron till D&D5 (och spelat 5:an ganska lite), så även där vore jag tacksam om någon med mer erfarenhet kunde hissa eller dissa idén.