Nekromanti Erfarenheter eller idéer om RP med parallella grupper i samma spelvärld?

Lupus Maximus

Tekniker
För bra många år sedan spelledde jag Mutant, där det slutade med att gruppen splittrades i två grupper som sedan krigade mot varandra. Ena gruppen placerades i vardagsrummet, den andra i köket, och jag sprang som en skottspole i mellan. Detta var före webben, och som spontan händelse så var det inte mycket till struktur för att stödja spelstilen. Jag skulle gärna få till det medvetet, men med mer interpersonella konflikter och utan att tappa själva rollspelandet (frågan kan nog också formuleras; "hur tradifierar man Utpost/SAKVAL/Smallville, och kör en längre kampanj, på ett vettigt sätt?").

Både WoD/CofD och Noir är redan settings där det faller sig naturligt att individer och grupper har kolliderande agendor. Men det är fortfarande oftast att rollpersonerna tillhör en gemensam grupp, som har konflikter mot andra. Eventuellt kör man med lite internkonflikter parallellt som gruppen tar hand om de externa konflikterna.

Under lunchens bollande var den bästa idén att man tog planerandet och "dag-för-dag-spelandet" via PM/email, för att sedan ta vissa delar via rollspelande. Men för att citera kollegan, "det känns som om tanken är att man skulle försöka spela Diplomacy, och tvinga på rollspelande till det."

Medans färdiga lösningar på huvudproblemet mottages tacksamt; så är jag, som trådtiteln säger, primärt ute efter delproblemet att lösa hanteringen av parallella rollpersonsgrupperingar.

2097

deleta mitt konto tack
På YouTube finns RollPlay Balance of Power där det är en rymdimperiet-grupp och en rebell-grupp i samma spelvärld FFGSW Age of Rebellion men… dom möts inte riktigt. Iaf inte i den handfull avsnitt som jag sett.

Jag håller själv på med ett spel nu med mycket CvC (och kanske också PvP? det är inte avgjort än) men det är för tidigt för att säga om det blir bra eller inte. Vi blandar reglerna från Hillfolk och D&D. Tycker du ska kolla in Hillfolk (även känt som Dramasystem), det är gjort för att kunna blandas med tradspel. Är nyfiken på hur det går.

Lambendil

Veteran
Det kräver en duktigt engagerad spelledare, men det låter helt klart som något som skulle kunna vara jätteroligt. Funderar på om man skulle spela varannan gång med ena gruppen och varannan gång med andra, och enbart ha dem båda på plats när det bygger upp till en situation då de kan mötas i spelet.

Lupus Maximus

Tekniker
Lambendil;n243389 said:
Det kräver en duktigt engagerad spelledare, men det låter helt klart som något som skulle kunna vara jätteroligt. Funderar på om man skulle spela varannan gång med ena gruppen och varannan gång med andra, och enbart ha dem båda på plats när det bygger upp till en situation då de kan mötas i spelet.
Det var så "Balance of Power" som 2097 nämnde tydligen var tänkt att fungera. Från vad jag hört
så möter de aldrig varandra. Ena gruppen hör bara talas om de andra, men var inte ens medveten om det förrän det nämndes i chatten.

2097;n243386 said:
Jag håller själv på med ett spel nu med mycket CvC (och kanske också PvP? det är inte avgjort än) men det är för tidigt för att säga om det blir bra eller inte. Vi blandar reglerna från Hillfolk och D&D. Tycker du ska kolla in Hillfolk (även känt som Dramasystem), det är gjort för att kunna blandas med tradspel. Är nyfiken på hur det går.
Skall kolla in Hillfolk (köpte just PDFen, samt Hamlet's Hit Points som nämns i Hillfolk).

2097

deleta mitt konto tack
HHP är bra om man läser Hf först; jag missförstod HHP totalt först och sen bara "aha var det så han menade" när jag spelat Hf.