Rickard
Urverk speldesign
Det märks att jag går igenom och särskådar mina regler, va? En spinnoff från denna tråd, som nu kommer att innehålla mer regelspecifika saker. Jag körde förut med erfarenhetsregler likt DoD2-3 (slå tärning över använd färdighet för att höja den ett steg) samt höjningspoäng som i sin tur gav valfria slag åt färdigheterna. Det jag funderar på är att kombinera tärningsslaget med höjningspoängen.
Systemet
× Ett BRP-system likt DoD där man slår 1T20 mot färdighet.
× Färdigheterna är även indelade i fem Nivåer (1. oerfaren, 2. duglig, 3. rutinerad, 4. mästare och 5. erkänd mästare), så spelledaren kan avgöra godtyckligt om handlingen lyckas om denne inte vill använda tärningar.
× Är inte Nivån godtyckligt hög så gör man ett färdighetsslag istället.
× Färdigheterna är indelade i fem färdighetsgrupper.
× Varje färdighetsgrupp baseras på en grundegenskap.
× Grundegenskapen ger en bonus till färdighetsgruppens färdigheter, som beror på grundegenskapens Nivå.
× Grundegenskaperna slås vid skapandet fram med en tärningskombination; 3T6 för människa.
Höjningspoäng
Spelarna får höjningspoäng av diverse orsaker. Hitintills har jag varit rätt restriktiv med dem, vilket gjort att de fått 7 höjningspoäng på tre speltillfällen.
Färdighetsmarkeringar
× Vid ett lyckat slag så får spelaren göra en markering vid färdigheten.
× Man kan sänka en färdighet ett steg för göra en markering på en annan färdighet.
× Att göra en sak under en lång tid kan ge markeringar. Exempel: att resa mycket ger en markering i Geografi.
× En markering är kvar tills man slår ett höjningsslag.
Höjningsslagen
Färdigheter
× Spelaren ska kunna spendera höjningspoäng för att få göra ett höjningsslag.
× Det kostar lika många höjningspoäng som färdighetens Nivå.
× Man slår 1T20 för att höja en färdighet.
× Höjningsslaget får addera gruppbonusen till slaget och slaget ska vara över färdighetsvärdet.
Grundegenskaper
× Spelaren kan ta bort en färdighetsmarkering för att istället försöka höja grundegenskapen som färdighet(sgruppen)en baseras på.
× Man slår folkslagets tärningskombination för att höja en grundegenskap och höjer ett steg om resultatet är över det nuvarande värdet.
Effekter
× Teoretiska kunskaper stannar av efter ett tag, då man inte slår slag för dem när det är höga Nivåer. Förvisso kan man slå ett slag för att få fram graden av information som man får.
× Man kan omfördela poäng med systemet.
× Grundegenskapen spelar roll, både när man använder färdigheten och när man ska bli bättre i den.
× Man kan faktiskt träna upp sina grundegenskaper genom att använda färdigheter.
Funderingar
- Kan man missbruka dessa regler på något sätt?
- Behövs egentligen markeringarna? Jag funderar på att slänga in det som ett tips (=tilläggsregel).
- Funderar lite på om jag ska ha regler för bokläsande och hur de borde se ut. Just nu så växlar jag mellan att ge ett höjningsslag direkt eller endast en markering.
Vad tycks? Och jag vill helst ha en motivering också. "Ja, det är väl bra" är kul att höra men föga givande. Jag tog inte med tankarna angående träning, men det är väl att man ska träna lika många veckor som färdighetens värde för att få chans att höja ett steg.
/Han som ska speltesta detta, men vill ta bort missar redan i tankestadiet
Systemet
× Ett BRP-system likt DoD där man slår 1T20 mot färdighet.
× Färdigheterna är även indelade i fem Nivåer (1. oerfaren, 2. duglig, 3. rutinerad, 4. mästare och 5. erkänd mästare), så spelledaren kan avgöra godtyckligt om handlingen lyckas om denne inte vill använda tärningar.
× Är inte Nivån godtyckligt hög så gör man ett färdighetsslag istället.
× Färdigheterna är indelade i fem färdighetsgrupper.
× Varje färdighetsgrupp baseras på en grundegenskap.
× Grundegenskapen ger en bonus till färdighetsgruppens färdigheter, som beror på grundegenskapens Nivå.
× Grundegenskaperna slås vid skapandet fram med en tärningskombination; 3T6 för människa.
Höjningspoäng
Spelarna får höjningspoäng av diverse orsaker. Hitintills har jag varit rätt restriktiv med dem, vilket gjort att de fått 7 höjningspoäng på tre speltillfällen.
Färdighetsmarkeringar
× Vid ett lyckat slag så får spelaren göra en markering vid färdigheten.
× Man kan sänka en färdighet ett steg för göra en markering på en annan färdighet.
× Att göra en sak under en lång tid kan ge markeringar. Exempel: att resa mycket ger en markering i Geografi.
× En markering är kvar tills man slår ett höjningsslag.
Höjningsslagen
Färdigheter
× Spelaren ska kunna spendera höjningspoäng för att få göra ett höjningsslag.
× Det kostar lika många höjningspoäng som färdighetens Nivå.
× Man slår 1T20 för att höja en färdighet.
× Höjningsslaget får addera gruppbonusen till slaget och slaget ska vara över färdighetsvärdet.
Grundegenskaper
× Spelaren kan ta bort en färdighetsmarkering för att istället försöka höja grundegenskapen som färdighet(sgruppen)en baseras på.
× Man slår folkslagets tärningskombination för att höja en grundegenskap och höjer ett steg om resultatet är över det nuvarande värdet.
Effekter
× Teoretiska kunskaper stannar av efter ett tag, då man inte slår slag för dem när det är höga Nivåer. Förvisso kan man slå ett slag för att få fram graden av information som man får.
× Man kan omfördela poäng med systemet.
× Grundegenskapen spelar roll, både när man använder färdigheten och när man ska bli bättre i den.
× Man kan faktiskt träna upp sina grundegenskaper genom att använda färdigheter.
Funderingar
- Kan man missbruka dessa regler på något sätt?
- Behövs egentligen markeringarna? Jag funderar på att slänga in det som ett tips (=tilläggsregel).
- Funderar lite på om jag ska ha regler för bokläsande och hur de borde se ut. Just nu så växlar jag mellan att ge ett höjningsslag direkt eller endast en markering.
Vad tycks? Och jag vill helst ha en motivering också. "Ja, det är väl bra" är kul att höra men föga givande. Jag tog inte med tankarna angående träning, men det är väl att man ska träna lika många veckor som färdighetens värde för att få chans att höja ett steg.
/Han som ska speltesta detta, men vill ta bort missar redan i tankestadiet