Nekromanti Erfarenhetssystem

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Inspirerad av The One Ring RPG har jag filat på ett nytt erfarenhetssystem till mitt spel (hyfsat mörk och senmedeltida fantasy). Grundtanken är att det finns två "förbättringsstats" -- Ära och Visdom -- samt två korrumperade motpoler till dessa -- Vanära och Fördärv. I takt med att de höjs får man nya balla förmågor. Själva statsen i sig går också att slå för att göra grejer. Om man höjer Vanära och Fördärv och har högre i "motvärdet" sänks motvärdet så att Vanära eller Fördärv höjs snabbare.

Ära och Vanära känner jag att jag har rätt bra koll på. Högt i Ära innebär att man är känd för djärvhet, list, dådkraft, skicklighet och andra positiva/moraliskt neutrala saker. Högt i Vanära innebär att man är känd för grymhet, svek, illvilja och andra hemskheter, men fortfarande att man väcker hat och fruktan snarare än förakt. Ära kan man slå för att impa på folk, Vanära kan man slå för att skrämma upp dem.

Visdom och Fördärv är svårare. Jag tänker att Visdom handlar om att känna sig själv och världen, frigöra sig från jordiska krav och se sanningen bortom skenet. Fördärv är i stället förbjuden kunskap, onämnbara hemligheter och mörk magi. De här definitionerna känns lite luddiga, så jag skulle gärna ha hjälp med att skärpa till dem. Jag skulle också gärna ha hjälp med vilken sorts särskilda tärningsslag man kan använda dem för. Kunskapsinhämtning är ju ganska passivt, och dessutom något jag tycker rollpersonerna borde kunna göra från dag ett (de här värdena börjar ju lågt och blir högre under spelets lopp). Vad för sorts balla saker kan man använda transcendental visdom/fruktansvärda insikter till? Tänkt på att man också får extraförmågor när man höjer dessa värden, så det här är mer en "grundfördel" man får oavsett hur man väljer att rikta in sin rollperson.

Sedan undrar jag om det här känns komplett, eller om jag borde ha ytterligare något par av förmågor. Vad skulle då det vara? Vilka rollpersoner tycks illa servade av det här systemet?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
En tanke jag får är att man skulle kunna göra systemet "slå för att impa" mindre "objektivt" och kopplat till vilken slags person man har att göra med.

Ära fungerar på ärans kvinnor/män, men är värdelöst när man har med tjuvgillet att göra. På samma sätt kan Visdom användas för att "impa" på präster och lärde män, men när man talar med nekromanter och likstjälande läkare så är det Fördärv som gäller.

Med andra ord blir egenskaperna olika gångbara i olika sociala miljöer.

Sedan undrar jag om inte Vidsom/Fördärv kan delas upp på två andra par, typ så hör

Värdslighet/Visdom, där värdslighet kan kretsa kring materialism, girighet, viljan att äga, viljan att bestämma etc.

Fördärv/[ja, här vet jag inte vad jag ska sätta]

Nu vet jag inte för roller du tänker dig att man ska spela i din värld, men krigare och lärda/magiker täcks in av ditt system, och präster kanske delvis. Ska man kunna spela tjuvar, stråtrövare och sådant? För de kanske ramlar lite vid sidan av systemet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skarpskytten said:
En tanke jag får är att man skulle kunna göra systemet "slå för att impa" mindre "objektivt" och kopplat till vilken slags person man har att göra med.

Ära fungerar på ärans kvinnor/män, men är värdelöst när man har med tjuvgillet att göra. På samma sätt kan Visdom användas för att "impa" på präster och lärde män, men när man talar med nekromanter och likstjälande läkare så är det Fördärv som gäller.

Med andra ord blir egenskaperna olika gångbara i olika sociala miljöer.
Jag vill samtidigt inte göra dem för utbytbara. Liksom, det är klart Vanära kan vara viktigare än Ära när man har med tjuvar och råskinn att göra, men i så fall är det för att det är en miljö där det krävs att man kan ingjuta fruktan i folk snarare än imponera på dem med sina stordåd.

En sak som kanske var oklar är att Visdom och Fördärv inte är "sociala" egenskaper på samma vis som Ära och Vanära. De reflekterar olika attityder till världen -- en väg som fokuserar på handlingar och yttre framgång, en annan väg som är mer inåtblickande och fokuserar på personlig insikt.

Sedan undrar jag om inte Vidsom/Fördärv kan delas upp på två andra par, typ så hör

Värdslighet/Visdom, där värdslighet kan kretsa kring materialism, girighet, viljan att äga, viljan att bestämma etc.

Fördärv/[ja, här vet jag inte vad jag ska sätta]

Nu vet jag inte för roller du tänker dig att man ska spela i din värld, men krigare och lärda/magiker täcks in av ditt system, och präster kanske delvis. Ska man kunna spela tjuvar, stråtrövare och sådant? För de kanske ramlar lite vid sidan av systemet.
Som jag förklarar ovan kan både Ära och Vanära ses som en form av "världslighet". Jag vet inte om det framgick, men Ära är tänkt att täcka annat än enbart krigiska framgångar -- en framgångsrik trubadur eller hantverkare vinner också Ära.

Men jag kan hålla med om att det finns ett designutrymme för rollpersoner som inte riktigt täcks av någon av dessa -- rollpersoner som föredrar att hålla en låg profil och undvika berömmelse, men samtidigt inte strävar efter någon djup insikt i tillvarons väsen.

Spelknepe

Veteran
Kanske om Fördärv = Galenskap, misstänksamhet, girighet, ondska, etc?

Även det finns ju i One Ring fast som när man får en del Shadowpoints

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Spelknepe said:
Kanske om Fördärv = Galenskap, misstänksamhet, girighet, ondska, etc?

Även det finns ju i One Ring fast som när man får en del Shadowpoints
Jo, men det ska ju fortfarande vara lockande. En förvriden spegelbild av Visdom, snarare än dess motsats. Om man jämför paret Ära/Vanära så innebär hög Vanära fortfarande att man får vara Azula eller Darth Vader -- någon som ingjuter skräck i andra. Högt Fördärv borde vara knutet till något liknande, fast på ett mer inåtriktat plan. Galenskap och ondska, men kraftfullt och förödande.

Tyr

Hero
Något sånt här kanske:

Visdom - du ser världen för vad den är och även hur världen borde vara.

* Motstå mörk magi.
* Se igenom illusioner.
* Se om någon ljuger.
* Se folks positiva egenskaper, hur dolda de än må vara.
* Övertala någon till att göra det rätta.

Fördärv - du ser det korrupta i världen och även hur världen skulle kunna se ut.

* Identifiera mörk magi.
* Tolka galenskap.
* Se om någon syndat.
* Se folks brister och svagheter, hur dolda de än må vara.
* Övertala någon till att ge efter för frestelse.