Hej!
Jag har precis börjat spelleda en kampanj jag skrivit själv (första gången). Vi är en grupp med vänner som spelat rätt mycket tillsammans, så jag känner alla deltagare både personligt och rollspelsmässigt. Jag bor med en av dem.
Det känns som det mesta går bra, men ett problem jag har är utdelning av erfarenhet. Vi spelar, som titeln säger, Changeling the Lost, en World of Darkness-setting.
P.g.a. naturen av kampanjen har jag ökat mängden erfarenhet man får en bra bit, och den kluriga biten är erfarenhet för gott rollspelande. Nivåerna jag använder är 1-4. Det jag tänkt mig är följande:
1: Godkänt spelande. Du har spelat. Du har gjort något beslut som passar din karaktär.
2: Gott spelande. Du har spelat din karaktär väl. De flesta beslut som togs var utifrån din karaktärs ögon, ej dina egna, även om du själv hade information som gjorde besluten korkade. Dialoger som fördes var bra, du pratade på ett sätt så man märkte att det faktiskt var din karaktär som talade, inte du själv.
3: Utmärkt spelande. Du har spelat din karaktär enligt kriterier ovan, men framställt din karaktär på något speciellt vis. När man såg dig spela fick man en mycket klarare bild av din karaktär. Dialog var inspirerande, och beslut var tydligt tagna direkt från karaktärens ögon, ej dina egna.
4: Tårdrypande spelande. Rollspelande som verkligen fascinerar. Lösa fantastiska gåtor, komma upp med handlingar och dialog som verkligen påvisar en enorm insikt i ens karaktär, NPCer och andra deltagare, och verkligen inspirerar.
Standard kommer vara 2 XP. 1 om man varit exceptionellt frånvarande, 3 för mycket gott rollspelande, kanske utdelat till någon person per omgång i snitt (om de inte alla blir bättre, vilket jag hoppas, då jag faktiskt kommer ge det som standard). 4 kommer sällan/aldrig utdelas, men har den som extra bonus ifall man åstadkommer något grymt.
Jag är ganska bekväm med siffrorna och vad de representerar, men osäker på hur jag ska genomföra det. Jag vill inte ge alla samma mängd hela tiden, för rättvisans skull, då detta helt tar bort delen där XP ger feedback på ens rollspelande, och känslan av att gott spelande faktiskt lönar sig. Jag känner dock ändå att det är svårt att hålla koll på dels hela kampanjen, med allt som händer och försöka ta in vad alla säger, samtidigt som jag skall försöka bedöma alla spelare rättvist (och memorera detta).
Det känns som att varje spelare som inte får >=3 XP känner sig orättvist behandlad, och ibland kan det vara svårt att sätta fingret på vad exakt man förväntade sig av spelaren (då jag själv inte har högmod att tro att jag skulle spela alla deltagares karaktärer bättre än de själva).
Hur bedömer man spelare rättvist? Hur tar man anteckningar? Är mina nivåer vettiga? Hur kommer man med så pass konstruktiv feedback att alla känner sig nöjda? Borde man hålla diskussioner, och be karaktärerna bedöma sig själva/varandra innan man faktiskt delar ut?
Jag har precis börjat spelleda en kampanj jag skrivit själv (första gången). Vi är en grupp med vänner som spelat rätt mycket tillsammans, så jag känner alla deltagare både personligt och rollspelsmässigt. Jag bor med en av dem.
Det känns som det mesta går bra, men ett problem jag har är utdelning av erfarenhet. Vi spelar, som titeln säger, Changeling the Lost, en World of Darkness-setting.
P.g.a. naturen av kampanjen har jag ökat mängden erfarenhet man får en bra bit, och den kluriga biten är erfarenhet för gott rollspelande. Nivåerna jag använder är 1-4. Det jag tänkt mig är följande:
1: Godkänt spelande. Du har spelat. Du har gjort något beslut som passar din karaktär.
2: Gott spelande. Du har spelat din karaktär väl. De flesta beslut som togs var utifrån din karaktärs ögon, ej dina egna, även om du själv hade information som gjorde besluten korkade. Dialoger som fördes var bra, du pratade på ett sätt så man märkte att det faktiskt var din karaktär som talade, inte du själv.
3: Utmärkt spelande. Du har spelat din karaktär enligt kriterier ovan, men framställt din karaktär på något speciellt vis. När man såg dig spela fick man en mycket klarare bild av din karaktär. Dialog var inspirerande, och beslut var tydligt tagna direkt från karaktärens ögon, ej dina egna.
4: Tårdrypande spelande. Rollspelande som verkligen fascinerar. Lösa fantastiska gåtor, komma upp med handlingar och dialog som verkligen påvisar en enorm insikt i ens karaktär, NPCer och andra deltagare, och verkligen inspirerar.
Standard kommer vara 2 XP. 1 om man varit exceptionellt frånvarande, 3 för mycket gott rollspelande, kanske utdelat till någon person per omgång i snitt (om de inte alla blir bättre, vilket jag hoppas, då jag faktiskt kommer ge det som standard). 4 kommer sällan/aldrig utdelas, men har den som extra bonus ifall man åstadkommer något grymt.
Jag är ganska bekväm med siffrorna och vad de representerar, men osäker på hur jag ska genomföra det. Jag vill inte ge alla samma mängd hela tiden, för rättvisans skull, då detta helt tar bort delen där XP ger feedback på ens rollspelande, och känslan av att gott spelande faktiskt lönar sig. Jag känner dock ändå att det är svårt att hålla koll på dels hela kampanjen, med allt som händer och försöka ta in vad alla säger, samtidigt som jag skall försöka bedöma alla spelare rättvist (och memorera detta).
Det känns som att varje spelare som inte får >=3 XP känner sig orättvist behandlad, och ibland kan det vara svårt att sätta fingret på vad exakt man förväntade sig av spelaren (då jag själv inte har högmod att tro att jag skulle spela alla deltagares karaktärer bättre än de själva).
Hur bedömer man spelare rättvist? Hur tar man anteckningar? Är mina nivåer vettiga? Hur kommer man med så pass konstruktiv feedback att alla känner sig nöjda? Borde man hålla diskussioner, och be karaktärerna bedöma sig själva/varandra innan man faktiskt delar ut?