Nekromanti Erfarna SLP

cernael

Warrior
SLP (OT)

Rent logiskt kan "spelledarperson" beteckna en person som är spelledare...och hur många spelledare är INTE personer? :gremsmile:

En mer korrekt term kanske kan vara "spelledarroll", SLR?

/Cernael san

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: SLP (OT)

Jag vet inte hur mycket det hjälper, men mitt främsta tips skulle nog vara att spela med spelarna istället för emot dem (alltså att vara neutral). Och belöna gott rollspelande, fast inte med "attributbelöningar" såsom förbättringsslag eller höjda färdigheter. Och... förbered alltid nåt äventyr innan ni ska spela.

Äh, just my two cents :gremsmile:.

Zaaken

Veteran
Re: SLP=spelledarperson SL=spelledare [NT]

Ett bra tips är att du delar upp spel gruppen i två grupper en som du tar och en som en van SL tar. Eller så spel leder ni halva var.
Men något du kan tänka på när du är SL är att du aldrig får börja ett uppdrag med mål som att dom ska dö eller något liknande. Och sen det är du som är SL det är du som bestämmer nästan allt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: SL

Nu var du ju säkert inte allvarlig, men bara för att man inte spelar emot spelarna så behöver man ju inte spela med spelarna på så sätt att det blir förutsägbart och tråkigt. Som jag nämnde i min parentes så är det bra att vara neutral, så att de inte känner sig "nedtryckta" eller får för sig att det är "för lätt".

Äh, innerst inne så är jag inte spelledartypen, så jag stjälper nog mer än hjälper...

Sadaigh

Swordsman
Re: SL

jomen, det är helt rätt, man ska naturligtvis INTE ge spelarna ALLT det de vill ha...! då har de inget att sträva efter. Men kanske en belöning i form av pengar, som är det vanligaste, eller kanske en bok, som kan vara betydande i framtiden... men höj inga attribut! för guds skull! =)

Zalpurgius

Veteran
Re: SLP=spelledarperson SL=spelledare [NT]

Som någon innan sa

Det bästa du kan göra är att spela en slp, och hjälpa dem på traven. Men inte för mycket.

Tja, som folk sagt, håll dej neutral. Du ska inte vara emot dem, men inte med dem heller.
Och så beskriv rejält... Och försök få alla att inte skrika i mun på varandra

Tzam

Warrior
när Belion är SL så brukar han göra en pluss och minus lista... om man gör något bra och spelar rätt så får man pluss och om man offar eller spelar fel så får man minus... Sen påvärkar det belöning och erf och sånt... Det är en bra sak för det gör oss spelare mes seriösa!!

Sadaigh

Swordsman
Ni kan inte göra et tilläggs regel för det? alltså, en färdig tabbel för plus och minus. och som man sedan kan läsa av, hur mycket erf. poäng m.m. de skall ha. det hade ju varit skitbra! =)

Mouja

Hero
Minus:
Avbrytande i spel = 1 till 2 minus beroende på situation
Dåligt spelande = 2 till 5 minus
Extremt dåligt spelande = Hängning (eller om det är ett milt brott 10 minus)

Plus:
Bra rollspelande = 1 till 5 plus
Snygg kommentar = 1 till 2 plus

Mycket mer är det inte vi kör med... det är ju mest med 'avbrytande i spel' ("offande") som vi försöker bli av med.. det brukar fungera då vi verkligen försöker...
Då jag är SL så brukar jag köra.. 1 avbrytande. 2 avbrytande... Död i nästa strid..... då blir det för dem att försöka att inte hamna i strid

Zaaken

Veteran
Re: SLP=spelledarperson SL=spelledare

Tzam :-Hjäp dom inte med allt låt som tänka själa så mycket som bara är möjligt!!!

Men det går inte i vår spel grupp pga att vissa inte kan det :gremtongue: