Nekromanti Escalation die i 13th Age

Necross

Swashbuckler
Läser ytterligare en positiv recension av 13th Age här.
Vet inte riktigt om spelet passar mig, men jag fastnar för en detalj: escalation die.

At the start of an encounter, a d6 (six-sided die) is placed with the “1″ facing up. This adds a +1 modifier to all PC attacks (and some special NPCs and monsters, but not most.)
At the start of the second round, the “1″ is changed to a “2″ and all PC attacks get a +2. Each round is the same all the way to “6″ which, in theory at least, should be about as far as a combat goes. Often combat is finished long before the 6 is reached.

Undrar om detta kan vara en bra idé för de som upplever att strider i d20 (och andra spel) tar lite för lång tid?

Bolongo

Herr Doktor
Recensionen är fel på en liten detalj. Eskaleringen börjar inte förrän runda 2. Men det är ju i sammanhanget en skitsak.

Poängen med systemet är just som du anar att undvika strider som drar ut på tiden. Eller som en av mina spelare uttryckte det, "det är tråkigt att missa."

In-game motiveringen för att det mest är RP som får bonusen är att, tja... de är hjältarna. Vad som står i boken är att de såsom de skickligaste kombattanterna kan bygga upp moment och taktiska övertag ju längre tid en strid pågår.
Jag tycker man kan tolka det på ett omvänt sätt: RP är immuna mot den trötthet och demoralisering som drabbar de flesta andra. Anledningen att det uttrycks som ett plus till RP istället för ett minus till fienderna är bara att det är enklare och roligare att räkna med plus.

ÖHT är 13th Age en guldgruva med bra idéer. Jag rekommenderar alla att ta en titt på det, inte bara d20-spelare.

Rob_UBBT

Warrior
Jag tycker att beslutet att ta med regeln i 13th Age känns mycket märkligt. Jag såg en intervju med skaparna av spelet och i den så sa Heinsoo (skaparen av 4e) att han hade med den när han spelledde 4e för att striderna blev för långsamma. Jag kan förstå att han skapade en sådan "fix" istället för att ändra på allt annat i spelet som gör att striderna tar för lång tid (för mycket HP framförallt) men när han har chansen att skriva ett nytt spel förstår jag inte varför han tar med den "patchen" istället för att bara skriva det så att det fungerar från början.

Jag har väldigt svårt att se vad ED skall representera i ett spel annat än en meta funktion (om något så borde väl karaktärerna bli sämre på att träffa ju länge stride går som ett resultat av utmattning) jag tycker heller inte att det är en kul funktion som skulle göra strider mer intressanta och att den till största delen bara påverkar karaktärerna gör att den helt tappar trovärdighet.

Bolongo

Herr Doktor
Japp, det är väldigt meta. Om du inte tycker det känns bra kan du kanske ta bort det.

Kruxet är bara att 13th Age har integrerat eskaleringstärningen i en mängd andra mekanismer: varje klass har krafter/förmågor som förändras beroende på vad den tärningen visar.

Arfert

Facit
Necross said:
Läser ytterligare en positiv recension av 13th Age här.
Vet inte riktigt om spelet passar mig, men jag fastnar för en detalj: escalation die.

At the start of an encounter, a d6 (six-sided die) is placed with the “1″ facing up. This adds a +1 modifier to all PC attacks (and some special NPCs and monsters, but not most.)
At the start of the second round, the “1″ is changed to a “2″ and all PC attacks get a +2. Each round is the same all the way to “6″ which, in theory at least, should be about as far as a combat goes. Often combat is finished long before the 6 is reached.

Undrar om detta kan vara en bra idé för de som upplever att strider i d20 (och andra spel) tar lite för lång tid?
Hade missat 13th Age (finns det att köpa?), men tycker att upptrappningstärningen verkar vara en riktigt fiffig idé, som jag nog ska sno till ett kommande spel. Vet inte hur den fungerar, men man kan göra mycket med en dylik finess.

Bolongo

Herr Doktor
Arfert said:
Hade missat 13th Age (finns det att köpa?)
Du har missat kickstarter-kampanjen, men du kan förbeställa spelet från Pelgrane Press, och då får du pdf:en omedelbart.

Rob_UBBT

Warrior
Arfert said:
Hade missat 13th Age (finns det att köpa?), men tycker att upptrappningstärningen verkar vara en riktigt fiffig idé, som jag nog ska sno till ett kommande spel. Vet inte hur den fungerar, men man kan göra mycket med en dylik finess.
Fiffig på vilket sätt? vad är det funktionen ger striden att den blir farligare för monstren varje runda?

Arfert

Facit
Jag skulle gjort den farligare för RP också. För ALLA. Man blir trött, börjar slarva, gör misstag, halkar på blodet....

Bolongo

Herr Doktor
Rob said:
Fiffig på vilket sätt? vad är det funktionen ger striden att den blir farligare för monstren varje runda?
OK, det här kommer att bli lite spekulativt, men min hypotes är att detta är en följd av vapenkapplöpningen mellan PCs och monster.

Å ena sidan kan spelare i alla moderna d20-varianter minmaxa sina karaktärer för att få väldigt kraftfulla "alpha strikes." Detta är alltid möjligt i regelsystem som har mycket "crunch" och många alternativ för spelarna att välja bland, och är en naturlig konsekvens av spelarens önskan att skydda sin karaktär från skada. Anfall är bästa försvar.

Å andra sidan har vi en DM som vill att monstren skall få visa sina coola specialattacker åtminstone en gång innan de dör. Det bästa sättet att garantera detta är en rejäl hit point-mur. Men om bufferten är tillräckligt stor kan det också leda till en onödigt utdragen strid.

För min personliga smak är det dramatiskt bästa utfallet om en strid känns farlig för PCna under de första rundorna, när de fortfarande försöker lista ut "vad kan det här monstret göra" eller "hur löser vi den här taktiska situationen", men när de s.a.s. knäckt gåtan borde striden gå att avsluta ganska snabbt.

Eskaleringstärningen ser jag som ett sätt att mekaniskt uppmuntra en optimal längd på striden. Vad den simulerar? Tja, den frågan är tämligen ointressant för min spelstil.

Eksem

Champion
Ok, jag håller med Rob om att om problemet är att striderna är för långa, då bör man justera siffrorna i systemet och inte försöka hitta en patch. Med det sagt så gillar jag något med tanken med en escalation die som sådan, fast jag skulle givetvis låta den gälla alla deltagare i striden om jag använde något liknande. Det känns häftigt att alla börjar lite trevande för att sedan övergå till någon sorts all out war med fullständig blodtörst. Dessutom gillar jag tanken på att båda sidor försöker avsluta konflikten så snabbt som möjligt innan motståndarna blir för farliga! Detta gäller förstås bara om bonusen gäller alla sidor, annars är lösningen klart mycket tamare.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Detta gäller förstås bara om bonusen gäller alla sidor, annars är lösningen klart mycket tamare.
Jo, men som sagt handlar väl valet om att det bara gäller pc:na (och vissa monster) att man vill betona att pc:na är hjältar.

Men det du (och Arfert) föreslår är ju en annan variant, som gör det mer gritty. Kan inte riktigt avgöra vad jag gillar bäst :gremsmile:

Eksem

Champion
Jo men om det är det man vill få systemet att bete sig som så kan man ju lika gärna justera siffrorna i systemet för att få fram den effekten. Med en ensidig escalation die uppmuntrar man ju bara den ena sidan att hålla sig undan fram till att tärningen ger dem edge, vilket förvisso emulerar en approach som kan vara tillfredställande, men inte riktigt hjältemod som sådant (beroende på vad man menar med "hjälte" förstås).

Såklart är jag oftast för en mer gritty metod i mitt spelande :gremsmile:

Men i övrigt är jag riktigt imponerad över escalation-lösningen, om jag gör ett eget system någon gång skulle det definitivt vara något att överväga.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Jo men om det är det man vill få systemet att bete sig som så kan man ju lika gärna justera siffrorna i systemet för att få fram den effekten.
Jag har för mig att ett av med designmålen med 13th Age är att man ska kunna använda gamla d20-produkter till det, så därav inget helt eget siffersystem.

Eksem said:
Med en ensidig escalation die uppmuntrar man ju bara den ena sidan att hålla sig undan fram till att tärningen ger dem edge ...
Sant. Hade jag inte tänkt så mycket på. Där hör ni hur taktiskt jag tänker :gremsmile:

Bolongo

Herr Doktor
Eksem said:
Med en ensidig escalation die uppmuntrar man ju bara den ena sidan att hålla sig undan fram till att tärningen ger dem edge
Går inte, eftersom om DM bedömer att spelarna är passiva sker en de-eskalering.

Eksem

Champion
En aning taffligt, men om man ändå har en patch är det klart att man lika gärna kan patcha patchen :gremsmile:

Ja, som mekaniken är beskriven i den här tråden är jag inte särskilt imponerad, men grundprincipen är extremt tilltalande. Om jag spelade D20 eller 4E igen skulle jag säkerligen implementera en variant av den.

Ögat

Hero
Jag har för mig att Drakporten (här på forumet) använder precis motsatt mekanik: varje runda eskalerar fiendens "tärning" om rollpersonerna inte aktivt förhindrar det.

Necross

Swashbuckler
Olav said:
Jag har för mig att Drakporten (här på forumet) använder precis motsatt mekanik: varje runda eskalerar fiendens "tärning" om rollpersonerna inte aktivt förhindrar det.
Haha, det låter ju råballt! Och ondskefullt!

chrull

Stockholm Kartell
Jag gillar idén på att striden blir mer och mer ball ju längre det går. Men skulle nog köra med att den gäller samtliga motståndare utom mooks.