Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag fick ett ryck och har fortsatt pilla på min backupp-plan för när jag råkar döda en eller alla rollpersoner men inte vill avbryta kampanjen.
En sak jag kom fram till är att det vore kul om rollpersonerna kan skaffa sig resurser genom att offra av sig själva (naturligtvis kommer det också finnas möjligheter till olika sorters avtal med olika djävlar också). Men vad tusan är det värt om man offrar ett permanent hit point? jag övervägde att låta dem offra XP, men ärligt talat kör jag hellre med milestone-XP själv så det är inte riktigt relevant.
Så om vi förutsätter att vi behåller priser och sånt från de vanliga reglerna, och räknar allt i koppar, silver och guld (och elektrum och platinum), vad skulle ni sätta för värde i pengar på:
Jag fattar att det här är en sjukt svår och subjektiv fråga, med massor av parametrar som går att väga in. Men för att ge någon slags kontext: rollpersonerna startar med enbart grundläggande kläder (typ ett höftskynke), ingen annan utrustning. De kan potentiellt vara av vilken level som helst. Allt de säljer kommer troligtvis vara permanent förlorade (men de kan antaligen växla tillbaka eventuella pengar de har över när/om de lyckas fly från helvetet).
Är det någon resurs jag glömt som de skulle kunna sälja? Jag vill ha en klar regelmässig koppling här, så inget "sälja sin förstfödda". Även om det kommer finns rum för sånt också i kampanjen.
En sak jag kom fram till är att det vore kul om rollpersonerna kan skaffa sig resurser genom att offra av sig själva (naturligtvis kommer det också finnas möjligheter till olika sorters avtal med olika djävlar också). Men vad tusan är det värt om man offrar ett permanent hit point? jag övervägde att låta dem offra XP, men ärligt talat kör jag hellre med milestone-XP själv så det är inte riktigt relevant.
Så om vi förutsätter att vi behåller priser och sånt från de vanliga reglerna, och räknar allt i koppar, silver och guld (och elektrum och platinum), vad skulle ni sätta för värde i pengar på:
- 1 Permanent Hit Point
- 1 Poäng i en ability score
- 1 Tool proficiency
- 1 Skill proficency
- 1 Language proficency
- 1 Save proficency
Jag fattar att det här är en sjukt svår och subjektiv fråga, med massor av parametrar som går att väga in. Men för att ge någon slags kontext: rollpersonerna startar med enbart grundläggande kläder (typ ett höftskynke), ingen annan utrustning. De kan potentiellt vara av vilken level som helst. Allt de säljer kommer troligtvis vara permanent förlorade (men de kan antaligen växla tillbaka eventuella pengar de har över när/om de lyckas fly från helvetet).
Är det någon resurs jag glömt som de skulle kunna sälja? Jag vill ha en klar regelmässig koppling här, så inget "sälja sin förstfödda". Även om det kommer finns rum för sånt också i kampanjen.