Nekromanti [ESF] Att bygga en kampanj

Max Raven

T12-kultist
Följande har jag tänkt mig kan ge en fond för kampanjupplägg:

Rollpersonerna är en del av eller hela besättningen, och har specifika kompetenser som används av Solära Ligan för att formulera deras rutt. För varje steg på rutten så förväntas åtminstone en RPs kompetens komma till användning. Eftersom FTL-kommunikation är omöjlig (utom med andra skepp) så kommer denna rutt följas om inte något väldigt oväntat inträffar. Spelarna vet alltså, grovt, vad de har att göra på varje plats och kan förvänta sig inför varje spelmöte - och man kan också låta dem vara delaktiga i att formulera uppdragsmål - till exempel genom att spela ut att de får målen av överordnad och får ge feedback om dessa innan de ger sig av.

Exempel:
Man har en besättning med en soldat/säkerhetstekniker, diplomat/empat, läkare/biolog och liturg*/idoru. (Andra halvan är deras bisyssla eller tidigare yrke)

Första platsen är teknologileverans till en koloni. Ett mål är också att åtgärda oroligheter. Här kommer 3 av 4 personers kompetenser in, och läkaren kan komma till nytta.

Andra platsen är till ett outforskat system för att ta prover. Soldaten och biologen har direkt nytta av sina kunskaper här, medan diplomaten kan hantera eventuella främmande intelligenser (man hoppas fortfarande stöta på någon, så småningom).

Tredje platsen är till en forskningsbas med nya ritningar för forskningsmaskiner. Man vill också att säkerhetssystemen ska ses över och det finns fans till idorun där.

Och så vidare. Sedan lägger man som SL in en eller två oväntade händelser - motorproblem, partiklar som träffar skeppet precis när det lämnar FTL, sabotage, med mera - som RP får lösa. När alla platser besökts beger sig skeppet hemåt eller till en mötesplats för avmönstring eller nya order. :gremsmile:

*Jag ville ha någon cool futuristisk variant på präst/prästinna, liturg får duga så länge. Tack God45. :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Spelarna och spelledaren har alltså lite vag hantering av uppdrag - de vet ungefär vad de målen är, men exakt vad som pågår på plats är okänt tills de kommer dit. Så det är lite som en black box för dem - vilket ger SL möjligheter att påta i vad som behövs göras från de bredare riktlinjerna. :gremsmile: