Nekromanti [ESF] Dumpa metapluppar?

Max Raven

T12-kultist
Ett steg framåt=Star Trek+Cyberpunk. Idéstadiet mest just nu, så länkar kommer senare.

Nu är det här jag, så mitt speltestande är noll f n, men hade en tanke. För närvarande: Man får Energi från drivkrafter, vilket kan komma från (hemliga) mål personlighetsdrag o s v, och kan använda den till att boosta resultat från slag eller aktivera diverse krafter. Så - som blood points, psi m m.

Vad jag funderade på: bort med metaplupparna. Kör med moves-struktur. Dessa är krafter, trick m m. De kan boosta slag eller ge unika krafter. När man använt en så är den låst. Man låser upp genom drivkrafter - när man för in en drivkraft i spel så får man låsa upp en move. Så... öh. Typ som keys?

Åsikter från folk som använt båda varianter?

Max Raven

T12-kultist
[ESF] Att bli bättre (och annat bös)

Alla* älskar exp!

Men i Ett Steg Framåt har jag varit kluven. Tanken är att man ska börja som tämligen kompetent - och helst vill jag inte att man spjutspetsar ännu mer, utan att man breddar - att man kan göra fler prylar, få mer valmöjligheter. Ett sätt att fixa det är förstås att öka kostnaden i exp ju bättre man blir. Jag funderade dock på en annan variant.

I varje äventur så har RP vars ett personligt Mål, dolt för de andra spelarna. Det är dolt för de andra spelarna, och ska generera Energi (eller refreshes, om jag kör på den idén) till RP. Jag vill helst att målen RP har ska vara motsatta de gruppen har, för att ge lite extra krydda - eftersom Ett Steg Framåt ofta kan sakna en yttre konflikt så tänkte jag att den dramatiska spänningen måste komma ifrån något annat - kommer neosovjeten låta legosoldaten dö för att stärka sin egen position (och energi/erf), eller rädda denne för att bättra chanserna att överleva på planeten de kraschlandade på? Gruppens gemensama Mål sätts av gruppen/SL, beroende lite på scenariot, men bör vara tämligen enkelt att utröna - rädda skeppet, rädda kolonin etc. Om man i slutet av äventyret uppfyllt ett mål får man kortet med målet (gruppen får vars ett med gruppens mål). För ett kort/uppfyllt mål kan man då, tänkte jag, höja en färdighet till 1. Med två kan man höja till två, med tre höja till tre ELLER köpa en Mod/Kraft.

Något sånt var min fundering.

Sidospår: Saker som kan generera Energi/refresh utöver att följa egna drivkrafter/kamper. Ex: Viljornas kamp**: Om man blir hypnotiserad/charmad/etc (speciella krafter, inte bara "hen är snygg") och inte brutit sig loss kan man välja att kämpa emot (inte göra någon effektiv fysisk handling) eller ge efter. Om man ger efter/gör som motståndaren (SLP/monster) vill får man 1/2/3/4/etc energi, beroende på hur länge (rundor) kampen varat. Vad man behöver göra kan trappas upp över tid. Man blir inte lättare eller svårare att beordra efteråt - energimängden man får för att ge efter ställs dock tillbaka till 1(?).

*(Ja, nästan iaf)
**Jämför med intellektuella utmaningar där man måste välja vad man fokuserar på - fysisk konflikt/utmaning eller intellektuell.
***Ja, det här blev lite av en systemidétråd för Ett Steg Framåt. Happ.

Max Raven

T12-kultist
Med Energi: man kan dela upp dem i två pölar - en för gruppen, en för varje spelare. Den senare skulle man då få för att man jobbar mot sina mål. I en Mass Effect-variant skulle nog de personliga vara röda och gemensamma blå. :gremwink:

Man kan också ha krafter som har olika energi-kostnad, t ex regeneration. Ett sätt att lösa det med moves/4E encounter posera/etc vore att ha flera nivåer av krafter, eller att att saker som regeneration tar flera scener/möten.

Oavsett vilket - överväger att göra krafter mer ekonomiska, poäng-mässigt.

Max Raven

T12-kultist
[ESF] System: Flera RP

• Extra rollpersoner skapas som vanligt
  • Rollpersoner för en spelare bör inte ha samma Agendor och Drivkrafter.
  • Rollperson väljs när problemet först beskrivs, vid uppdragets början.
  • Man väljer och spelar bara en rollperson vid en session (förutom om ens nuvarande RP sätts ur spel eller in-game-anledningar framkommer för ändringar, såsom att ens botaniker återkallas för att uppdraget ändrats från livsformskommunikation till utrotning).
  • Om ni spelar med Erfarenhet så ges den till den mest aktiva rollpersonen för sessionen/äventyret.