Nekromanti [ESF] Mänsklighetens lagar 2090

Max Raven

T12-kultist
Vad är Ett Steg Framåt? Star Trek möter Cyberpunk. Spelarna reser runt i universum i FTL-skepp och levererar brev och löser allsköns problem.

Solsystemet koordineras av vad som i framtiden kan komma att bli den första stellära makten i mänsklighetens historia (Stellära Ligan?). En av dess grundpelare är de allmänmänskliga lagarna. Dessa styr inte över detaljerade lagar eller regelverk, men trumfar alltid nationella lagar och korporationsregler.

De är alltså ungefär som deklarationen om mänskliga rättigheter, men något som har laga kraft inom den mänskliga civilisationen.

Jag tänkte utgå ifrån FNs deklaration, försöka koka ner det lite ("lekmannaversionen", kanske man skulle kunna säga) och lägga till lite/ändra, som att kanske ha med intelligenta/tänkande varelser istället för människor.

En tanke jag har är att I Ett Steg Framåt så är Solsfären överlag en trevlig plats att vara på (med vissa undantag - konflikter existerar fortfarande) och teknologiska framsteg tillåter Solarer, speciellt Terraner, att sväva ut med en del lagar som inte är praktiskt genomförbara på andra platser - men även om Jorden har ganska mycket makt bland lagstiftarna så tror jag att de lär hålla sina mer "excentriska" lagar på planetär/landsnivå.

Kan det fungera? Förslag på lagar som borde vara med? :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
Vad är syftet med att ha med lagar i spelet, förresten? Jo, min tanke är att ha dem som en fond att få uppslag till större och mindre konflikter ur. På extra-solära kolonier så följer man antagligen inte lagarna extremt noggrant, och korporationer och nationer ser gärna att deras underordnade ser mellan fingrarna när otrevliga saker sker.

På mindre skala så har man RP som är vana vid hårdare villkor/verklighet mot de som vaktar om rättigheter och rättvisa - med extremvarianter som extrasolär rebell (soldat)* mot Terransk akademiker (tekniker).

*(Roller) som de kan ha på skeppet.

Genesis

Ni dés ni maître
Coolt! Jag gillar tanken på att utforska hur samma lagar kan tillämpas olika och i olika grad på olika ställen. Så mitt tips är att försöka skriva lagarna på så sätt att de har en del tolkningsutrymme och kan vrängas av avokater och autokrater.

"De anställda har naturligtvis full frihet att lämna planeten, precis som lagen föreskriver. Att de inte har råd med biljetten är en helt annan sak. De har en lön som ligger över lagkravet. Tyvärr är bostäder dyra här, och en stor del av lönen går åt till att betala hyran …"

Tell

Hero
Hur mycket makt har staten v.s. stellära staten? Det avgör vilka regelverk du bör inkludera. Om staten inte har administrativ kontroll över enskillda system eller planeter (möjlighet att övervaka och logistiskt implementera perfekt), är det bästa du kan göra att arbeta med negativa regelverk.

Jag skulle föreslå en kombination av:
Helsingforsdeklarationen (som FN; men formulerad på ett sätt som gör att den kan genomdrivas även med begränsade medel)
Limadeklarationen (fungerar som bas för hur revisions- och kunskapsinsamlande civila organ skall arbeta; om du har en stellarstat måste den få info, vilket innebär att du behöver ett regelverk för informationen)
Queens Regulations and Orders for the Canadian Forces (att fungera som en code-of counduct för stellarens egna beteende).

Korpen

Hero
Kamrat 9356 said:
Vad är Ett Steg Framåt? Star Trek möter Cyberpunk. Spelarna reser runt i universum i FTL-skepp och levererar brev och löser allsköns problem.

Kan det fungera? Förslag på lagar som borde vara med? :gremsmile:
Bra, juridiken är en central men ofta underskattade del av världsbyggande!

Jag skulle nog föreslå att man om något ser såna regler lite som europakonventionen; dvs. något underlydande enheter ska inkludera i sin egen lagstiftning. Men också att det nog främst rör sig om riktlinjer och en del negativa friheter snarare en direkt lagstiftning.

Direkt intergalaktisk lagstiftning borde annars mest handla dels om handelsstandarder och regler för underlydande entiteter, som t.ex. ”inga massförstörelsevapen”.

Vad är syftet med att ha med lagar i spelet, förresten? Jo, min tanke är att ha dem som en fond att få uppslag till större och mindre konflikter ur. På extra-solära kolonier så följer man antagligen inte lagarna extremt noggrant, och korporationer och nationer ser gärna att deras underordnade ser mellan fingrarna när otrevliga saker sker.
Det där känns lite konstigt för mig, för det känns som centralmakten inte borde lägga sig i lokal lagstiftning utan snarare koncentrera sig på lagar och regler som rör handel och hur man beter sig mellan stjärnorna. Alltså att det är extremt federal struktur (som t.ex dagens USA eller Indien) där ligans lagar bara direkt påverkar rymdfärder och vissa federala enklaver (som t.ex. rymdhamnar och militärbaser).

Max Raven

T12-kultist
Ursäkta det långa inlägget: :gremsmile:
Bra inlägg i tråden och mycket tänkvärt - får tydligen sätta mig in i hur saker fungerar f n (och har fungerat). Negativa friheter låter ungefär rätt, tror jag - det handlar om frihet, jämlikhet, o s v, även om jag nog vill klämma in någon sak som folk i allmänhet idag skulle bli överraskade av att alla har rätt till, som något i stil med rätt till försörjning*. Helst vill jag kunna fatta det ganska kort. Jag har alltså inte tänkt mig något gigantiskt detaljregelverk här med fulla nationella eller inkorporerade lagar. :gremsmile:

För att försöka förtydliga vad som pågår så hade jag tänkt mig att solsystemet har en del kolonier nu, och att lagarna från början handlade om att begränsa övergrepp. Ett meddelande (asynkront, inga telefonsamtal här) från Jupiter tar minst 33 minuter att nå Jorden - men det kommer plockas upp jämförelsevis fort ändå. Delvis på grund av FTL-skeppen (och utspridda baser) så kan övergrepp undersökas och stoppas ganska fort - och jag ser nog det som att Ligan har (aningen) mer makt/resurser än FN har idag, även om en del av den handlar om att rikare medlemsländer ställer upp med en del resurser.

Vad gäller interstellära resor så har de varit tillgängliga i någon generation (c:a 20 år), men varit och är extremt dyra - enbart rika nationer, nationssammanslutningar och vissa korporationer har haft råd att bygga interstellära skepp. Av dessa har väldigt många etablerat extrasolära kolonier och forskningsstationer.

Separat FTL-kommunikation finns inte - skepp har alltså en dubbelroll som budbärare. Samtidigt tar FTL tid* och de dyrbara skeppen behöver sköta många uppgifter - budbärare till kolonier, kontrollera koloniers status (tillstånd, maktmissbruk, etc). Det är väl mest den sista varianten som påverkas av lagarna. Lägg till ovanpå det att inte alla FTL-skepp har större möjligheter att transportera folk (och även de som kan kan inte ta många) med en (förvisso grov) resplan att följa och det blir mycket RP i egenskap av befäl som får bestämma hur de ska lösa eventuella konflikter.

*Någon form av medborgarlön då. På gamla Terra är det här (oftast) inga större problem - infrastrukturen är överutbyggd vad gäller materiella behov - men på en del kolonier och nybyggen så blir det mer problem (särskilt som det kanske är lättare att låta några svälta ihjäl/dö av sjukdom än att ransonera för alla).
**Jag har en uppskattning om runt 10x ljushastigheten, men jag har inte dubbelkollat. Det kan bli högre hastigheter (100? Tror där någonstans är mitt tak) - men i vilket fall så handlar det om rätt långa resperioder.

Max Raven

T12-kultist
Korpen said:
Det där känns lite konstigt för mig, för det känns som centralmakten inte borde lägga sig i lokal lagstiftning utan snarare koncentrera sig på lagar och regler som rör handel och hur man beter sig mellan stjärnorna. Alltså att det är extremt federal struktur (som t.ex dagens USA eller Indien) där ligans lagar bara direkt påverkar rymdfärder och vissa federala enklaver (som t.ex. rymdhamnar och militärbaser).
Ah, kopplade precis det här, tror jag. Du tänker på nationers/korporationers suveränitet, förmodar jag?

Jag tänker lite så här: RP lär sitta på en del saker som gör maktfördelningen ojämnlik i möte med kolonier (som mass drivers, utöver den senaste Solariska teknologin). I praktiken kan de göra vad som helst i det korta loppet (inklusive utplåna en koloni från omloppsbana/planetytan) utan repressalier - även om det kommer upptäckas (och RP råka illa ut) så småningom. De har dessutom ganska stor handlingsfrihet om de har valt att jobba för en faktion som ser genom fingrarna med diverse beteenden (så länge jobbet blir gjort). Kolonierna kommer inte heller tillhöra enbart RPs faktion - Ligan koordinerar interstellär rymdfart. Det kändes som en hyfsad grej att ha liggande i bakhuvudet - nationer och korporationer har alla sina egna lagar och regler, men RP behöver egentligen bara foga sig till Ligans och sin egen faktions regler.

Plus att det är lättare att koppla en 10-20 regler än bara anta att Sveriges/Indiens/Kinas lagar gäller. Jag erkänner att Star Treks regel (som de bryter mot hela tiden. <.< ) är lite inspiration.

Förenklat: RP är 800-kilos-gorillorna (som sitter var de vill), deras arbetsgivare deras föräldrar. Ligan är en T-Rex. Omnomnom. :gremsmile:

Givetvis kan RP inte härja och ha sig i solsystemet, men det är i grundspelet inte relevant - tänkte försöka hålla det i bakgrunden och låta spelare/SL fylla ut efter behov. :gremsmile:

Sidogrej: För övrigt har jag inte ens med interstellär handel i min tankevärld, utöver möjligen idéhandel (konst, musik, teknologi, etc - allt som lätt transporteras).