- Turordning gäller så fort RP är i en (tids)pressad situation med flera sidor involverade. RP räknas i regel som en sida.
- Varje sida delas upp aktörer.
- Turordning är omlott och bestäms av vem som är snabbast/bäst positionerad - denne agerar först, sedan snabbast aktör på motsatt sida, sedan snabbast på den högstas sida, o s v.
- När alla agerat börjar man om - alla utför handlingar - eventuell skevhet hämtas in i slutet (eventuellt finns det undantag).
- Miljöfaror m m är ofta ganska enkla - de eskalerar hotet de utgör, vare sig detta innebär skada, värre position eller annat.
- Turordningen innebär inte att en RP står stilla under resten av situationen - handlingstillfället är när RP har en chans att utföra eller slutföra något viktigt (skada en fiende, försegla skrovrevan, få upp dörren genom hacking) - resten av tiden antas alla agera men inte lyckas avgöra.
- Viss utrustning och mods kan ändra en satt turordning om deras villkor uppfylls (ex vapen med egenskapen att det chockerar fiender om någon fälls av det med effekten att RP agerar först nästa runda, möjligen även att fienden flyr/ger upp)