Nekromanti Essentialism och magi

God45

#PrayersForBahakan
Så jag skissar på något i en av mina kampanjer rörande magi och hur den fungerar. Vad jag vill ha att man kan se på någon vilken sorts magi de har tillgång till och att olika sorters magi har olika roller kopplade till sig. Till exempel:

Personer med gröna ögon är nekromantiker.

Blonda personer använder magi genom kopplingar till gudarna.

Så om du stöter på en grönögd blondin vet du att det är en "cleric" med nekromantiska krafter.

Sedan kopplas sociala roller/stigman till de här olika förmågorna. Tex:

Nekromantiker är onda.

Folk med kopplingar till gudarna är naturliga ledare.

Medan den första delen är fakta är den andra delen är en ren social konstruktion.

Vad jag vill göra är att väcka tankar om "Så här är det" kontra "Social konstruktions" grejer. Tex kön/genus spliten.

Plus, jag vill ha ett uppenbar form av fördommar i en fantasy värld kopplad till fantasy grejer som inte är "Orcherna är dumma" och "alverna är arroganta".

Låter det här som något som kan vara något eller verkar det dumt? Jag tänkte leka med saker som fysiska karaktärsdrag, kön, skador och så vidare. Bara saker som är synliga dock. Vad tror ni?

Tell

Hero
Jag hade personligen kännt mig skeptisk till att göra del två "alla x är y"; pröva "endast x är y" - öppnar för större varians; koppla det också till grunddraget, inte egenskapen - fördomar är inte att nekromantiker är onda, utan att grönögda personer, som är de enda som kan nekromanti, är onda.

Slutligen tror jag att du måste fundera över de drag du använder. Om du vill hålla egenskaperna skrämmande nog att bygga fördomar, får varje enskild grupp inte vara stor, och mer en hälften måste sakna egenskaperna.