Nekromanti Essentials?

Storuggla

Champion
Enkel fråga. Jag köpte 4th edition när det kom ut. Jag läste det. Och ärligt talat, det var så trist och fantasidödande att jag höll på att trilla omkull. Det var powers och sida upp och ner med saker som skulle verka balla men inte gjorde någonting för mig. Upplägget förstörde det för mig, helt enkelt. Dock har jag uppslag för äventyr och kampanjer som jag misstänker D&D vore perfekt för, nästangrottkräl där taktisk strid är ett starkt plus.
Och jag ser att det finns något som kallar sig för "Essentials". Namnet antyder att det borde vara en nerskalad variant av D&D4, så min fråga är helt enkelt: Stämmer det? Vad är Essentials? I förhållande till D&D4 Players Handbook alltså?

Storuggla, strid på bro

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Essentials!

Här började jag skriva om Essentials, men orkade inte skriva om spelarböckerna eller monsterboxen. <div>
</div> <div>Heroes of …-böckerna är rena spelarböcker, med raser, klasser, feats och powers. Betydligt mer pedagogiskt upplagd än Player’s Handbook. Alla klasser är nya varienter på PH-klasserna, och fungerar regelmässigt lite olika. Det är större skillnad på att spela en martial-klass jämfört med en arcane- eller divine-klass än det var i PH där alla klasser funkar mekaniskt likadant. </div> <div>
</div> <div>Monster Vault innehåller en bok med monster samt en jävla massa kartongpluppar för att representera alla dessa monster på spelbordet. </div>

Storuggla

Champion
Om jag läste dig rätt där så är alltså Essentials egentligen inte en lightveriosn av 4th, utan snarare "4th fast förklarat fan så mycket tydligare"?

Storuggla, limbindning säger du

Dante

Staff member
Mer om Essentials …

Hittade lite fler inlägg där jag kommenterat Essentials-produkterna: <div>
</div> <div>Här,härochhär. </div>

Dante

Staff member
Storuggla said:
Om jag läste dig rätt där så är alltså Essentials egentligen inte en lightveriosn av 4th, utan snarare "4th fast förklarat fan så mycket tydligare"?
<div>
</div> <div>Ungefär så, och med roligare klasser. </div> <div>
</div> <div>I PH hade alla klasser at-will, encounter och daily powers. I Essentials är det förbehållet trollisar och liknande. De slåssiga klasserna har inga daily och knappt några encounter powers utan förlitar sig på ett antal at-will powers som gör dem mycket flexiblare och mer lättspelade än deras PH-motsvarigheter. </div>

Storuggla

Champion
Hmmm. Detta låter lockande, faktiskt. Hur är det med de där powerserna? Är det så att man måste ha små lappar med dem skrivna på, annars så kommer man tvingas tokbläddra i böcker varenda gång det blir strid för att spelarna inte minns alla powers?

Storuggla, skillnaden mellan magiker och bågskytte

Dante

Staff member
Storuggla said:
Hur är det med de där powerserna? Är det så att man måste ha små lappar med dem skrivna på, annars så kommer man tvingas tokbläddra i böcker varenda gång det blir strid för att spelarna inte minns alla powers?
<div>
</div> <div>Dessvärre är det så. </div> <div>
</div> <div>Dock funderar jag på att helt sonika bygga power cards för »eget bruk« av alla powers i Heroes of …-böckerna. </div>

Storuggla

Champion
"Dessvärre är det så."

Aj fan. Det är en rätt så stor turn-off för mig, eftersom jag inte kan hålla på och memorisera femtioelva olika powers i huvudet och absolut inte kan sitta och skriva ut egna heller.

Storuggla, jag kan däremot säga saker som "möh!"

Dante

Staff member
Storuggla said:
[…] och absolut inte kan sitta och skriva ut egna heller.
<div>
</div> <div>Inte ens om en lämplig PDF råkade falla i ditt knä? </div>

Storuggla

Champion
"Inte ens om en lämplig PDF råkade falla i ditt knä?"

Kanske då, eftersom jag kunde lägga den på ett usb-minne och sedan besöka Pixel Palace och betala horder med rymdpengar för att få dem utskrivna och laminerade kanske. Kanske då. Jag får väl se, jag ska leta upp en plats där Essentialböckerna är billiga och se om jag kan läsa dem.

Storuggla, har beniga knän

Dante

Staff member
Så här skulle power cards kunna se ut

Vad tror ni om detta? <div>
</div> <div>Jag tänkte sortera alla powers efter class och level. Först kommer cleric 1, sen fighter 1, osv. Och sen cleric 2, fighter 2, etc. </div>

Attachments

Storuggla

Champion
Re: Så här skulle power cards kunna se ut

Jag tycker det ser bra ut, men jag vet åas inte så mycket än. Inte förrän adlibris levererar i alla fall.

Storuggla, lake wobegon

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Ser riktigt bra ut tycker jag. Kommer det att bli kanter på korten så man lätt kan se var man ska klippa också? Eller får man klippa vilka roliga former man vill?

//Krank, längtar efter power cards till Essentials

Dante

Staff member

krank said:
Eller får man klippa vilka roliga former man vill?
<div>
</div> <div>Man kan klippa SF-papper om man vill! </div>

CapnZapp

Myrmidon
Jag är övertygad om att 4E är avsiktligt designat så att du ska vilja ge pengar till WotC först för boken, sedan för kortleken.

Dante

Staff member
CapnZapp said:
Jag är övertygad om att 4E är avsiktligt designat så att du ska vilja ge pengar till WotC först för boken, sedan för kortleken.
<div>
</div> <div>Grejen är att det inte FINNS någon kortlek till Essentials. Däremot vill de nog att du ger dem pengar för att använda Character Builder. </div>