Nekromanti Etablera själv eller fråga?

Ögat

Hero
Med anledning av denna tråd och en del egna funderingar som funnits med ett tag, skulle jag vilja diskutera färdighetsdefinitioner.

Ett sätt att skapa färdighetsdefinitioner att låta färdigheten innehålla en instruktion om hur man bestämmer vad som finns i världen: antingen får du berätta själv (etablera, för att använda samma terminologi som i föregående tråd), eller så får du ställa en fråga till spelledaren (fråga).

Mitt problem (och kanske också andras problem) är att jag har två färdigheter som vi kan kalla Söka och Bildning. Jag skulle kunna definiera båda som frågande (om jag vill att spelledaren ska ha mycket makt att bestämma över fiktionen), eller båda som etablerande (om jag vill att spelarna ska ha mer makt).

Här uppstår problemen, i varierande abstraktionsgrad:
a) hur ska jag särskilja de två (söka o bildning) från varandra?
b) blir inte alla "frågande" färdigheter likadana, och blir inte alla "etablerande" färdigheter likadana?
c) finns det andra sätt att komma runt problemet?

Genesis

Ni dés ni maître
Alltså, de blir väl automatiskt olika? Med "Söka" får du fråga/etablera angående saker som finns i rummet, medan med "Bildning" får du fråga/etablera angående kunskap man kan ha erhållit genom utbildning? Så vill du etablera en lönngång kan du ju knappast använda "Bildning", liksom.

Ögat

Hero
Så kan man tänka. Men man kan också tänka tvärtom.
Antingen är jag bra på att söka - då ser jag lönngången. Ellers så är jag väldigt bildad - då har jag läst en urgammal profetia som talar om att det finns en lönngång här. Ännu troligare är att jag genom min bildning vet hur jag ska känna igen en lönngång - denna kunskap gör att jag hittar den.

I "verkligheten" skulle de flesta välja att gå till en utbildad läkare för att få en diagnos; få eller ingen skulle uppsöka en aldrig så skarpögd person utan doktorslicens trots att läkaren säkert kommer ställa sin diagnos genom att titta på dig.

För att återgå till frågan...
Om vi accepterar definitionerna (Med "Söka" får du fråga/etablera angående saker som finns i rummet, medan med "Bildning" får du fråga/etablera angående kunskap man kan ha erhållit genom utbildning), får jag då etablera saker som finns i rummet även med Bildning, förutsatt att det är en kunskap som jag kan ha fått genom utbildning?

Genesis

Ni dés ni maître
Olav said:
Ellers så är jag väldigt bildad - då har jag läst en urgammal profetia som talar om att det finns en lönngång här.
Om gruppen tycker att det känns trovärdigt med en urgammal profetia som talar om en lönngång i det här specifika rummet (och berättar var den finns) så kör på det. Själv skulle jag säga ifrån om jag var med och spelade.

Ännu troligare är att jag genom min bildning vet hur jag ska känna igen en lönngång - denna kunskap gör att jag hittar den.
Det är skillnad mellan att ha kunskap och att hitta en lönngång. Du kan etablera hur lönngångar ser ut, eller att det ofta finns lönngångar bakom tavlor i den här typen av slott, eller nå't. Men att hitta en lönngång är knappast kunskap erhållen genom utbildning. Det är inte kunskap överhuvudtaget.

Liksom, systemet funkar inte om inte spelarna försöker att hitta på coola saker. Om de försöker att göra så att deras rollpersoner "vinner" och är beredda att sabba spelet för det så måste du ha tydligare regler.

(I teoritermer: etablera-förmågor funkar bra i Right to Dream och Story Now, men mindre bra i Step on Up.)

Ögat

Hero
Min ursprungliga fundering var att om vi definierar färdigheterna tillräckligt väl kanske vi upptäcker att de är för många. Jag tänkte att det kanske räckte med fem färdigheter: en färdighet för att fråga SL (söka), en för att påverka en figur i fiktionen (övertala), en för att påverka döda objekt i fiktionen (styrka), en för att etablera något själv (magi), samt möjligtvis en för att påverka spelets centrala resurser (Strid/HP i många spel).

Men nu har jag sovit på saken och kommit fram till att du har rätt: det finns en tydlig logisk skillnad.