Efter att ha läst en del om magi, magiska fält etc. i M&M och grundboken har vi upptäckt att det finns något som kallas "etern", några slags råa magiska "energiströmmar", eller bara en rå magisk urkälla som sedan transformeras på något sätt (till de olika aspekterna: hydrotropi, pyrotropi etc.). Vi undrar bara:
Varför kan en magiker inte alstra sin energi direkt ur denna urkälla?
Varför behöver han ta den långa vägen genom t.ex vatten, eldar, gräs, högar med lik etc. för att kunna alstra sina filament ur respektive aspekter?
Etern beskrivs ju som grundkällan till all magi. Varför är det då inte möjligt för magikern att då alstra direkt ur etern, förutsatt att man har alstrings-färdigheten? Man borde ju som magiker kunna skapa ljus i mörker, mörker i ljus, hela skrapsår utan att behöva slå allt gräs på en äng eller slänga nekromantiska formler utan att behöva offra tre personer.
(Jag vet att jag är lite luddig)
Alltså har vi ett förslag (som förhoppningsvis kan tas upp av spelutvecklarna).
Vårt förslag är att all alstring kommer från etern. Dvs. först alstring, sedan transformeringsslag, eller bara alstra direkt ur en av de magiska strömarna (beroende på villken magiteori som kommer att användas, det är upp till utvecklarna att avgöra).
Vi vill inte ta bort aspekterna, bara ändra alstringsmetoden, då vi tycker att det känns lite jobbigt när en magiker inte kan bringa ljus i mörker utan en redan existerande ljuskälla eller framkalla eldklot utan att redan ha eld, slå upp en bok för att kunna göra tecken i luften etc. Kongelat får ju inte förekomma i några större mängder, det är bara för boffrare.
Vår magiker känner sig lite värdelös ibland (speciellt i strider, då han inte kan kasta sina eldklot eller hela efter striderna bara för att han inte har tillgång till en åker eller någonting som motsvarar en majbrasa för att kunna alstra sina filament) han kan inte heller lysa upp mörka gångar, utan får vackert sitta och vänta på att någon tar fram flinta och fnöske innan han kan göra något.
Vi tycker att det borde vara på detta sätt, dels för att det gör magin lite mer mystisk igen (man kan fortfarande behålla teorierna i M&M) och dels för att lite mindre seriösa spelare inte ska undvika magikeryrket för att det är för krångligt.
Visst, det kanske krävs "lite extra" för att spela magiker, men det finns de som vill pröva men som låter sig hindras av de krångliga alstrings metoderna.
För de mer seriösa finns det fortfarande massor med regler och lagar att förkovra sig i. Träning i att alstra olika aspekter behövs NATURLIGTVIS fortfarande (för att man helt enkelt inte kan alstra magi hur som helst utan träning).
I princip alla de lagar och regler, som vi för övrigt tycker är mycket bra, påverkas knappt av detta nya alstrings system (eftersom man fortfarande kan använda sig av dom, men inte är bunden till dom på samma plan).
Vi hoppas atrt detta i alla fall kan tas i åtanke och vi vet att det är lite luddigt och att det finns luckor. Detta kanske kan göra magin lite roligare och lite mer attraktiv för fler spelare.
Varför kan en magiker inte alstra sin energi direkt ur denna urkälla?
Varför behöver han ta den långa vägen genom t.ex vatten, eldar, gräs, högar med lik etc. för att kunna alstra sina filament ur respektive aspekter?
Etern beskrivs ju som grundkällan till all magi. Varför är det då inte möjligt för magikern att då alstra direkt ur etern, förutsatt att man har alstrings-färdigheten? Man borde ju som magiker kunna skapa ljus i mörker, mörker i ljus, hela skrapsår utan att behöva slå allt gräs på en äng eller slänga nekromantiska formler utan att behöva offra tre personer.
(Jag vet att jag är lite luddig)
Alltså har vi ett förslag (som förhoppningsvis kan tas upp av spelutvecklarna).
Vårt förslag är att all alstring kommer från etern. Dvs. först alstring, sedan transformeringsslag, eller bara alstra direkt ur en av de magiska strömarna (beroende på villken magiteori som kommer att användas, det är upp till utvecklarna att avgöra).
Vi vill inte ta bort aspekterna, bara ändra alstringsmetoden, då vi tycker att det känns lite jobbigt när en magiker inte kan bringa ljus i mörker utan en redan existerande ljuskälla eller framkalla eldklot utan att redan ha eld, slå upp en bok för att kunna göra tecken i luften etc. Kongelat får ju inte förekomma i några större mängder, det är bara för boffrare.
Vår magiker känner sig lite värdelös ibland (speciellt i strider, då han inte kan kasta sina eldklot eller hela efter striderna bara för att han inte har tillgång till en åker eller någonting som motsvarar en majbrasa för att kunna alstra sina filament) han kan inte heller lysa upp mörka gångar, utan får vackert sitta och vänta på att någon tar fram flinta och fnöske innan han kan göra något.
Vi tycker att det borde vara på detta sätt, dels för att det gör magin lite mer mystisk igen (man kan fortfarande behålla teorierna i M&M) och dels för att lite mindre seriösa spelare inte ska undvika magikeryrket för att det är för krångligt.
Visst, det kanske krävs "lite extra" för att spela magiker, men det finns de som vill pröva men som låter sig hindras av de krångliga alstrings metoderna.
För de mer seriösa finns det fortfarande massor med regler och lagar att förkovra sig i. Träning i att alstra olika aspekter behövs NATURLIGTVIS fortfarande (för att man helt enkelt inte kan alstra magi hur som helst utan träning).
I princip alla de lagar och regler, som vi för övrigt tycker är mycket bra, påverkas knappt av detta nya alstrings system (eftersom man fortfarande kan använda sig av dom, men inte är bunden till dom på samma plan).
Vi hoppas atrt detta i alla fall kan tas i åtanke och vi vet att det är lite luddigt och att det finns luckor. Detta kanske kan göra magin lite roligare och lite mer attraktiv för fler spelare.