Nekromanti Etikett?

Mogger

Hipsteranka
Någon därute som känner till några bra och uttömande källor som behandlar ämnet etikett? Vad jag främst är ute efter är 1800-talsaristokratins etikett. Kort sagt, vad man får och inte får göra på balen, vid middagsbordet o.s.v.

Jag har förgäves sökt i såväl cyberrymd som bibliotekskataloger utan att finna något vettigt.

Hjälp! :gremshocked:

Rising

Vila i frid
DN's sida mat&dryck finns en massa godbitar serverade (bland en massa oväsentligheter) som man kan rota lite bland. Bland annat ser jag att man tagit upp ämnet "skål med öppet visir" (eller "öppen skål") vilket jag tycker är väldigt viktigt, fastän inte kärringen på DN håller med.

Annars verkar alla sidor skriva samma sak; alltså det som tas upp på det här kårhuset, exempelvis. Det är rätt koncentrerat, även om man saknar en del detaljer. Vad skall damerna göra av sina handskar innan de sätter sig vid bordet, exempelvis? Jag har för mig att de skall hängas över vänster armstöd. Eller var det höger?

Annars var det mer eller mindre samma regler då som nu. Typ de som jag pratar om i det här inlägget.

Sidor på engelska då? Jo, den här verkar rätt uttömlig, om än svår att söka i, eftersom den pratar alldeles för mycket om etikettens historia.

Här finns några konkreta regler, om än på en ful sida.

Vill man läsa en PDF så kan man klunka här, den är rätt rättfram och duglig. Bland annat fick jag lära mig något nytt: "If you wish to be served with more tea or coffee, place your spoon in your saucer." Det visste jag inte. Jag trodde man tog skeden ledigt mellan tumme och pekfinger i vänster hand och sköt ärtor på hovmästaren medan man skrek "påfyllniiiiing!"

Dock, de svarar inte på frågan om vad en dam bör göra med sina handskar... Grrr...

/Rizzo
som tycker att någon kunde göra en hemsida som skulle heta "En lista över alla onödiga och krångliga etikettregler", så att man slapp plöja igenom självklarheter ("en gentleman bör inte använda sin salladsgaffel för att peta sin bordsdam i näsan" osv) för att få tag i the good stuff.