Nekromanti Ett äventyr består av vad? och hur skrivs det?

slanfan

Hero
Varning för formulering.
Jag har packat alla mina äventyr i en låda, som jag sedan ställde andra lådor på, och framför detta placerade jag en säng och en hylla. Allt detta i mitt låsta källarförråd... för att jag är smart...

Så nu väljer jag den lata vägen och hoppas samtidigt på lite allmän input.

Ett "äventyr", utan mer specifik definition då det kan variera rätt mycket mellan olika spel samt även mellan olika tyckare, består förmodligen av delar. Det har gissningsvis både en början och ett slut (inte nödvändigtvis ett givet slut, men en punkt där äventyret tekniskt sett är över). Mellan dessa två punkter (härefter kallade Bröd) behövs fyllning (härefter kallad Fyllning, tänk på en hamburgare, vegetarisk givetvis). Vad består denna fyllning av? Jag vågar påstå att det är utmaningar, belöningar, interaktion med värld och personer, tärningar, sidospår och konflikter.

Vågar någon försöka stapla upp beståndsdelarna av ett äventyr åt mig?
Vad tycker du är viktigt, vad tycker du går att plocka bort?
Hur skriver du ett äventyr?

Avslutningsvis: Helt improviserade äventyr och Story Now är inte vad detta handlar om. Detta handlar om förberedda äventyr, även köpta.

chrull

Stockholm Kartell
slanfan;n41646 said:
Varning för formulering.
Jag har packat alla mina äventyr i en låda, som jag sedan ställde andra lådor på, och framför detta placerade jag en säng och en hylla. Allt detta i mitt låsta källarförråd... för att jag är smart...

Så nu väljer jag den lata vägen och hoppas samtidigt på lite allmän input.

Ett "äventyr", utan mer specifik definition då det kan variera rätt mycket mellan olika spel samt även mellan olika tyckare, består förmodligen av delar. Det har gissningsvis både en början och ett slut (inte nödvändigtvis ett givet slut, men en punkt där äventyret tekniskt sett är över). Mellan dessa två punkter (härefter kallade Bröd) behövs fyllning (härefter kallad Fyllning, tänk på en hamburgare, vegetarisk givetvis). Vad består denna fyllning av? Jag vågar påstå att det är utmaningar, belöningar, interaktion med värld och personer, tärningar, sidospår och konflikter.

Vågar någon försöka stapla upp beståndsdelarna av ett äventyr åt mig?
Vad tycker du är viktigt, vad tycker du går att plocka bort?
Hur skriver du ett äventyr?

Avslutningsvis: Helt improviserade äventyr och Story Now är inte vad detta handlar om. Detta handlar om förberedda äventyr, även köpta.
I sitt mest grundläggande form så behövs det Mål och Komplikationer/Utmaningar. Interaktion med andra personer eller omgivning är vad hela rollspelandet går ut på, så jag har svårt att se att man kan spela rollspel utan att ha det med. Däremot kan man spela rollspel utan att ha ett Äventyr.

För att det ska bli ett äventyr så behövs det något slags mål. Personerna som äventyrar måste ha något de vill uppnå. Målet kan vara vad som helst och lika mycket frivilligt som mer påtvingat. Jag vill rädda prinsessan! kontra Jag vill bara överleva 5 minuter till i det här helvetsfängelset!
Att nå målet måste innebära komplikationer. Draken vaktar prinsessan och vill inte släppa henne ifrån sig. De andra fångarna gör uppror mot fångvaktarna och Jenny från Ariska brödraskapet passar på att utnyttja kaoset för att hämnas mot när du kallade henne subba.
Målet kan förändras. Draken äter prinsessan till efterrätt och hämnd på draken blir nytt mål och när Jenny lyckas spränga ett hål i muren med en hemmagjord granat avsedd för dig finns det en möjlighet att fly ut ur fängelset innan hela Colombias armé är på plats.
Belöning behöver det inte finnas, annat än lockelsen om att målet går att nå.

Ett skrivet äventyr behöver bara innehålla komplikationerna.

slanfan

Hero
Ok, så ett (från början) tydligt mål och sedan ett gäng mer eller mindre givna komplikationer. Det var både kort och konkret.

Ett bra svar helt enkelt.

chrull

Stockholm Kartell
slanfan;n41662 said:
Ok, så ett (från början) tydligt mål och sedan ett gäng mer eller mindre givna komplikationer. Det var både kort och konkret.

Ett bra svar helt enkelt.
Målet behöver ju inte finnas där innan man börjar spela. De bästa målen är ju personliga och valda av spelarna själva. Men har rollpersonerna inget mål finns det ingen anledning att utsätta sig för komplikationerna.

slanfan

Hero
chrull;n41663 said:
Målet behöver ju inte finnas där innan man börjar spela. De bästa målen är ju personliga och valda av spelarna själva. Men har rollpersonerna inget mål finns det ingen anledning att utsätta sig för komplikationerna.
Men då glider vi ju mot mer improviserade äventyr, exempelvis hexcrawls. Vilket givetvis kan falla in under äventyr, men inte är det jag är nyfiken på. Jag vill helt enkelt rikta pratet mer mot förberedda intriger.

Så låt oss säga: ett äventyr innehåller krokar spelarna kan nappa på för att utveckla egna målsättningar och sidospår. Exempelvis: baronen har en ledtråd åt spelarna, en av spelarna får för sig att gifta sig med baronen... instant sidospår från en yttepytteliten detalj i det skrivna äventyret.
hmm, kanske ska omformuleras till ett generellt SL-tips. Om en spelare nappar på något så se för tusan till att nappa på det, du med.

chrull

Stockholm Kartell
slanfan;n41664 said:
Men då glider vi ju mot mer improviserade äventyr, exempelvis hexcrawls. Vilket givetvis kan falla in under äventyr, men inte är det jag är nyfiken på. Jag vill helt enkelt rikta pratet mer mot förberedda intriger.

Så låt oss säga: ett äventyr innehåller krokar spelarna kan nappa på för att utveckla egna målsättningar och sidospår. Exempelvis: baronen har en ledtråd åt spelarna, en av spelarna får för sig att gifta sig med baronen... instant sidospår från en yttepytteliten detalj i det skrivna äventyret.
hmm, kanske ska omformuleras till ett generellt SL-tips. Om en spelare nappar på något så se för tusan till att nappa på det, du med.
Pratar vi om mer strukturerade äventyr, med färdiga mål och ett antaget, ungefärligt, händelseförlopp så vet jag nog inte vad det måste innehålla för att vara bra. Alla mina tips skulle vara "gör det mer öppet" :)

Just nu kör jag däremot äventyr av den typen, Reign of Winter-kampanjen från Paizo. Jag fick för mig att köra den när jag läste en gigantisk spoiler om den på nätet och tänkte att den kanske är värd att spela bara för att det jag läste passade så bra med lite av mina egna favoritämnen och intressen. Den verkade helt enkelt jävligt ball. Så det är väl det då. Ett bra äventyr är jävligt ballt. Det innehåller saker jag helst själv inte hade kunnat koppla ihop och sammanfoga till samma balla grej. Sen är det också en hel kampanj, i stort sett tänkt att ta rollpersonerna från okända nybörjare till legendariska hjältar. Och jag tror att jag är mer öppen för gränser/struktur/mindre öppenhet om det är en stor kampanj än bara ett litet äventyr.