Nekromanti Ett äventyr - Färden (Runda 2)

Max Raven

T12-kultist
Konrad Konvalj said:
Hur ser Max Ravens outning ut? Är inte den lite jammig? Typ, "jag är Aragorn, bra på att överleva i skogen?" Borde det inte vara mer tydligt alá Magiker eller Månglare? Aragorn är väl ingen Jägare? Eller är han det? Han är väl krigare/kung/ranger men han är ingen ju ingen Jägare i den bemärkelsen?
Fastnade nog i D&D Ranger, som jag mentalt nånstans kopplat ihop med Aragorn vid något tillfälle. Sorry, är lite ny på det här.

Och ja, det var jag som nämnde rävsax någonstans. Har ingen koll på vilket föremål som kan passa mig (snaror vore kanske bättre, eller båge. Ingen aning). Men frågan är akademisk - vare sig Armitage/BDG hade min grej eller Larsson hade den och ljög så är jag frikopplad från rest.

Vilket gör mig lite suspekt. Men, jag undrar om det är medveten speldesign och/eller om ulvarna var snabba med att fabrikera sammanhängande alibin. Jag och Dieselsoppa är lite i samma båt där, dock.

För övrigt minns Konrad rätt. Kallade mig Max Räven på Järnringen-forumet, way back.

Hade en fundering om relationskartan. Återkommer.

Liliana

Veteran
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Röst: Dieselsoppa

Trots att K.K ser väldigt röd ut för mig med hans plural/singular lögn och nu hans kommentar att han inte använt rävsax fast han gjort den, så röstar jag för att Dieselsoppa ska ut. Så vitt jag kan se kan man inte få in Dieselsoppa, Max Raven och larsson i väven, så då tycker jag att de måste vara ulvar.
Är de inte det/finns det fler, tror jag de finns bland dessa: K.K (mycket trolig), Lu-kaazh och Tripp_trap(minst trolig, men förmågan kom väldigt sent där).
Kan jag be om en outning igen från dig Liliana?

Hela fadderullan så att säga till punkt och pricka, men utan att citera.
Ok.
Jag är då av ädelt blod, runt om mig finns de där gycklarna och jag har en dyrksats. Jag är tydligen en mupp som använder andras saker, för jag använder dyrksatsen. Den passar fintfint att hänga upp mina udda samlingar.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Vimes said:
Liliana said:
Trots att K.K ser väldigt röd ut för mig med hans plural/singular lögn och nu hans kommentar att han inte använt rävsax fast han gjort den
Det här måste du belägga med ett citat.
Det är redan gjort och jag har erkänt att jag "förnekade" det tills jag såg det.
Suger jag eller suger jag?

Ja ok. Ingen kommentar på rävsaxen då?
Dubbelkommentar.

Gällande Tripp. Du är nog inte trög. Jag är nog trög. Det kändes mer som att han fiskade förmåge-snack än outade att han hade förmågan. Jag läste igenom det mesta som skrivits av Tripp och det är ju bara en massa bjäfs med dig så innan det där fanns det inget snack om förmågan som jag hittade.

Gällande: Rävsax

Ingen aning? Jag skriver sjukt mycket och kan omöjligt hålla koll på allt jag skriver. Läser vi mitt inlägg där jag "förnekar" det kommer jag trots allt ihåg att Max Raven skrivet det hela. Det drar jag ju ur arslet så vissa saker sätter sig och andra inte.

Och förövrigt skall det liras rollspel snart så jag läre dra om en stund.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Liliana said:
Ok.
Jag är då av ädelt blod, runt om mig finns de där gycklarna och jag har en dyrksats. Jag är tydligen en mupp som använder andras saker, för jag använder dyrksatsen. Den passar fintfint att hänga upp mina udda samlingar.
Udda samlingar av vad?

Sen hade du nått google-snack tidigare. Kan du ta upp hur du tänkte där och länka till nån sida så jag förstår vad du menar.

tripp_trap

Veteran
Vimes said:
Frågor:
1. Kan du visa på inlägg där du resonerar utifrån "Veta när yrke X åker ut"-förmågan? Jag trodde faktiskt att du inte hade en sådan förmåga. Men det kanske beror på att det tog så fruktansvärt lång tid för dig att outa den.
2. Hur kom det sig att det är först nu du outar din passiva förmåga?
3. "Ädlingar" i plural. Står det så i din roll?
1. Här är ett par stycken:

tripp_trap said:
Liliana, har jag uppfattat det rätt att din roll/förmåga enbart berör gycklare? Jag fick nämligen en tanke om att föremålen var kopplade mellan två spelare. Det vill säga att den som har information om den andres yrke bär på föremål som den andre kan använda/känna igen. Därmed kunde åtminstone en av de inblandade vara mer säker på den andres grönhet, så att säga. Men om det du vet enbart gäller gycklare så faller nog den teorin. Svara i alla fall gärna (eller hänvisa till gammalt inlägg om du redan gjort detta) så vet jag med säkerhet hur det ligger till.
Skrivet 25:e klockan 19:02

tripp_trap said:
En person som känner till att X åker ut har ett föremål relaterat till X.

Jag trodde att hennes passiva förmåga var att veta när människor med mitt yrke åkt ut, och att man därför kan känna igen varandra genom detta. När jag tänkte efter baserat på mitt eget föremål och förmåga varken förstärktes eller förkastades teorin i mitt tycke. Tyvärr knäcktes teorin när Liliana sa att det finns gycklare i spelet. Jag är inte gycklare.

Räcker det för de vill ha mer information från mig? Annars är det bara ösa på med frågor eller be om förtydliganden.
Skrivet 26:e klockan 20:40

tripp_trap said:
Men du menar att om jag (och kanske någon annan beroende på ditt svar på frågan ovan) åker ut händer antingen något bra eller dåligt för byn? Att det är tvetydigt bra/dåligt gör mig förundrad ärligt talat. Utveckla gärna kring detta! Jag själv har ingen förmåga utöver att veta när en person ur en viss yrkeskategori (som hintats om relativt nyligen) åker ut, så därför är det intressant att just mitt yrke har påverkan på något.
Skrivet 27:e klockan 21:06

I det första inlägget har jag alltså i baktanken att Liliana kanske har kunskap om när tjuvar åker ut, och att hon bär en dyrksats av den anledningen. I det andra inlägget säger jag samma som första, fast tydligare. I det tredje inlägget säger jag rakt ut att jag bara vet om när en viss yrkeskategori åker ut.

2. Jag har smulat om den så smått som du kanske ser ovan. Men förmågan har inte haft påverkan än, och kunde inte ens ha det först tidigast denna runda (och nej, den har inte aktiverats för någon av de som rykt, för att vara övertydlig). I övrigt har jag inte sett någon nämnvärd press mot mig först nu att outa den. Men jag kan ha missat de kraven, för jag formligen drunknar i inlägg här. Är alla seriöst nöjda med den mängd utspottade inlägg vi har nu?
3. Nej, mitt misstag. Det står i singular, ifall en[(i] ädling försvinner så ska jag få reda på det.

Min inläggsstil funkar inte alls de första rundorna märker jag. Hinner inte läsa klart och bemöta en fråga utan att nya inlägg/frågor dykt upp som man måste ta ställning till.

Liliana

Veteran
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Ok, ville bara vara säker då du verkar tro att det var Larsson.
Förklara hur du menar.
ok;

Konrad Konvalj said:
Jag fortsätter med mitt pusslande..

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar
Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard
Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd
Empericus: Är Hantverkare siar Månglare har Högaffel
Cissi: Är Månglare siar Sjöfarare har Hammare
Cassius: Är Sjöfarare siar Forskare har Penningpung
Ruga: Är Forskare siar Magiker har Kompass
Tyr: Är Magiker siar Präst har Bok
K.K: Är Präst siar Botaniker har Stav
Larsson: Är Trädgårdsmästare Botaniker siar Jägare har Halsband av ben
Max Raven: Är Jägare Är Riktig Siare har Örter

Dieselsoppa: Är Tempelriddare siar Bard har Bandage
Lu-kaazh: Är Bard aktiverar förmåga när Tjuv ryker har Dolk

Liliana: Är Ädling siar Gycklare har Dyrksats
Korpa: Är Gycklare Är Väktare har Finkläder

Jake: Är ur spel

Tripp: Är Tjuv siar X och har Harpa
</div>

Okay:

Vem siar följande

Tjuv
Vakt
Tempelriddare
Ädling

-<>-

Dieselsoppa: Är Tempelriddare siar Bard har Bandage
Jake: Är Helare siar Jägare? har Pilbåge
Max Raven: Är Jägare Är Riktig Siare har Örter
Larsson: Är Trädgårdsmästare Botaniker siar Jägare har Halsband av ben Helig symbol?
K.K: Är Präst siar Botaniker har Stav
Tyr: Är Magiker siar Präst har Bok
Ruga: Är Forskare siar Magiker har Kompass
Cassius: Är Sjöfarare siar Forskare har Penningpung
Cissi: Är Månglare siar Sjöfarare har Hammare
Empericus: Är Hantverkare siar Månglare har Högaffel
Vicotnik: Är Bonde siar Hantverkare har Svärd
Brynolf: Är Riddare siar Bonde har Plåthillebard
Vimes: Är Vakt siar Riddare har Jongleringsbollar
Korpa: Är Gycklare Är Väktare har Finkläder
Liliana: Är Ädling siar Gycklare har Dyrksats
Tripp: Är Tjuv siar X och har Harpa
Lu-kaazh: Är Bard aktiverar förmåga när Tjuv ryker har Dolk

Vem har:

Dolk

Här ovan har jag alltså ponerat lite i statusen för Jake.

Dieselsoppa ner till Lu-kaazh och sedan är det alltså tänkt att det kan fortsätta i en cirkel från Lu-kaazh till Dieselsoppa igen. Nu funkar det ju inte med Dolk-->Tempelriddare.

Jag har även fabriserat lite i Larssons outningar med tanke på att han var ulv.

Trädgårdsmästare skall ju egentligen vara Botaniker. Halsbandet är min heliga symbol.

</div></div>

Konrad Konvalj said:
Larsson var uppenbarligen ulv. Varför outade han Trädgårdsmästare?

1. I hans roll finns det inte exakt rätt yrke utan bara en fluffig lösning som ulvarna själv får tolka fritt om vilket yrke det rör sig om.
2. I hans roll finns alternativ att välja bland + en fluffpryl. Exempelvis: Trädgårdsmästare-Botaniker-Druid och Månglare-Köpman-Krämare
3. Larsson vågade inte outa Botaniker av någon anledning.
4. Kom på nått annat

Om jag skulle sitta i ulvsitsen och inte ha rollen helt klar och vara tvungen att chansa/dra en lögn. Vilka yrken känns mest äkta?

Lixom, att dra fram Månglare ur arslet känns inte helt lätt så det måste vara ett sanningens yrke i det hela.

Jag har svårt att se varför man outar Forskare utan vägledning också.

Tempelriddare är också ett alternativ som det vore dumt att chansa fram.

Ädling känns också väldigt äkta.

Utgår jag från dessa yrken:
Månglare, Tempelriddare, Forskare och Ädling så finns det ju täckning bakåt på alla utom Tempelriddaren och Ädlingen.

För det står väl klart och tydligt Månglare hos Empericus för att vara övertydlig?

Och Cassius har verkligen Forskare och inget annat i närheten av det?

Klurar jag vidare på Larssons outning av Trädgårdsmästare med utgången att han endast har typ: "Ditt yrke pysslar med frissering av blommor i trädgården."

Då är det ju inte helt oävet att man kan chansa på Trädgårdsmästare framför Botaniker.

Vilka alternativ kan vi stoppa in istället för Tempelriddare och Ädling?

Korpa

Umenörd
Empiricus said:
Kanske Max är Siare, men kanske han är Ulv som vet att Cissi är grön för att hon inte är en av hans ulvpolare?

Eller så kanske jag också har blivit paranoid.
Det är en sund paranoia. Rent krasst kan vi inte 100% gröna Cissi innan Max har rykt och blivit bekräftad bybo, så länge han är kvar i spel finns det anledning att vara paranoid. Om Cissi är grön så grönar det inte på något vis Max, just för att ulvarna vet vem som är grön. Däremot känns det lite tveksamt om en ulv skulle gröna någon som byborna haft en hel del misstankar mot, ulvarna gynnas snarare av att det finns få gröna personer kvar i spel.

Liliana

Veteran
Konrad Konvalj said:
Liliana said:
Ok.
Udda samlingar av vad?

Sen hade du nått google-snack tidigare. Kan du ta upp hur du tänkte där och länka till nån sida så jag förstår vad du menar.
Det står inte av vad. Bara att de är udda.

Jag visste inte vad dyrksats var, så googlade. Bortagen länk efter tillåtelse från SL. en bit ner finns en bild som ser ut som ett vertyg. Antog ju att det inte var tröjorna.

Liliana

Veteran
Korpa said:
Empiricus said:
Kanske Max är Siare, men kanske han är Ulv som vet att Cissi är grön för att hon inte är en av hans ulvpolare?

Det är en sund paranoia. Rent krasst kan vi inte 100% gröna Cissi innan Max har rykt och blivit bekräftad bybo, så länge han är kvar i spel finns det anledning att vara paranoid. Om Cissi är grön så grönar det inte på något vis Max, just för att ulvarna vet vem som är grön. Däremot känns det lite tveksamt om en ulv skulle gröna någon som byborna haft en hel del misstankar mot, ulvarna gynnas snarare av att det finns få gröna personer kvar i spel.
Om han inte grönade henne för att bli grön själv, ifall hon åkte ut?

Max Raven

T12-kultist
Korpa said:
Empiricus said:

Mmm. Cissi gjorde en del utspel i början och slutet som jag personligen reagerade på och därför ville ha inblick i. Dessutom var det en del kring henne som jag var osäker på (Cassius, lite mindre Empiricus vid några tillfällen) så jag undrade om det fanns någon slags gemensamt ulv-alibi där.

OM jag var ulv (vilket jag inte kan motbevisa) så skulle jag nog försökt gröna en ulvkompis som var, ja, mindre hattig, just saying. Typ Vimes (som jag f n är osäker på), han verkar vara aktiv nog att inte dra till sig uppmärksamhet för tystlåten men rutinerad nog att inte skriva saker så att folk reagerar.

Alltså, min största invändning mot att jag skulle vara varulv är att jag i så fall är en jäkligt dålig ulv. Nog för att det finns en risk för svagaste länk-grej här, men jag hade nog försökt bygga in mig med, typ, ett alibi mot en bybo och ett mot en ulv - fast det är givetvis i idealfall, sånt kan gå åt skogen.

För övrigt funderade jag, som jag sa, på schemat. Kopierade Empiricus eminenta schema och färgade/kommenterade lite: Nerkladdat schema

Först och främst grönmarkerade jag Cissi - vilket utgår från min spådom, så håll det i åtanke. Sedan satte jag lite mer dämpad grön på de kring henne - det finns en chans att en eller båda av dessa är ulvar, men det känns personligen som att oddsen är låga.

Gulmarkerat claimade powerroller (givetvis suspekta, men också riskfyllt för en ulv) och luckor, med ljusbrun markering kring de som ligger kopplade till de gula.

Har INTE markerat ändarna av yrkestråden i sig. Är inte helt

Från mitt perspektiv kanske man kan bygga upp något slags väv av tillit, även om det inte kan vara 100% säkert - alternativt en väv av misstänkta, vilket kanske kan vara mer användbart. Känns som att jag har någon brist i tänket här.

Säg till om ni kommer på något - anser att Empiricus är den bättre vad gäller databas-hantering, så jag tänkte inte ta över hans jobb. :gremwink:

Max Raven

T12-kultist
Liliana said:
Korpa said:
Empiricus said:

Men en fråga då:

Varför har vi inte fått något andra claim på siare?

Alltså, om jag är ulv finns det en chans med min roll att någon annan kommer och säger "ULVJÄKEL! JAG ÄR SIAREN". Se där, nu har ni 50% chans att ta en ulv. Som bybor bockar man och tar emot.

Det finns en chans att BDG (må han vila i frid) var siare, men hur faen skulle någon lista ut det?

Ska dubbelkolla datan och lägga en röst. Har spammat lite mycket. :gremfrown:

Korpa

Umenörd
LJSLarsson

Det är tacksamt med en ulv som bara har skrivit 26 inlägg.

Nå, här kommer det jag tycker har varit av intresse, i kronologisk ordning:

1. Larsson inleder med att tycka att det bara är bybor som är aktiva i början och att vi alltså inte behöver misstänka K.K, Vicotnik, Vimes och Cissi. Indirekt försöker han också gröna sig själv eftersom han minsann är aktiv i början också! Larsson hoppar också på det där inledande drevet mot Vimes, med motiveringen att det är en av de som är aktiva från början.

2. Det diskreta försöket att smutskasta K.K lite genom att tycka att det jag gjorde (alltså citerade spelets regler åt K.K som slarvläst reglerna) var snyggt gjort.

3. Han erbjöd sig att börja outa och ger oss sedan den otroligt vaga outningen att han hade ett föremål man kunde bära runt halsen.

4. Han ser Cissi som grön i början av spelet. I nästa inlägg så ser han också K.K och Vimes som gröna. Överlag så tycker han att alla som har den passiva förmågan är gröna, för en sån förmåga skulle ingen varulv ha! Lite längre ner i samma inlägg så konstaterar han förvisso att varulvarna nog har fattat att de med den passiva förmågan grönas och det ligger till grund för hur han sen motiverar sin röst. Han lägger en röst på Ruga med motiveringen att han är nyfiken på Ruga som ville att Cissi skulle berätta mer om sin hintade förmåga. Han vill kasta misstankar över Ruga(eller kanske alla?) som outar den förmågan sent.

5. Nu tycker Larsson att K.K beter sig inkonsekvent och är inte längre lika grön i Larssons ögon.

6. Larsson röstar på K.K med motiveringen att han tycker sig känna igen K.K:s spelstil från tidigare spel och att den är ulvig.

7. Nu har Larsson ändrat sig angående Vimes också och ser honom som röd. Han tycker att det vore märkligt om det inte finns minst en ulv bland K.K och Vimes. Larsson argument är, också i det här fallet, att Vimes har samma ulviga spelstil som från ett tidigare spel där han var ulv.

8. Han hakar på Vimes som har analysera tripp och lägger en röst på tripp. Hans motivering är kort och koncis och kretsar kring att dyrk och nyckel inte är samma sak.

9. Rösten hamnar på K.K igen och han vill se K.K utröstad, därigenom skulle då både Cissi och Ruga kunna bli grönade eftersom att en ulv inte skulle jaga två ulvpolare på samma sätt som K.K gjorde. Han tycks ha svårt att greppa analysen rörande Cissi och Ruga.

10. Han tycker inte att analysen av Cissi och Ruga håller i nästa inlägg. Han tycker också att de som hoppat på tåget, han nämner Lu-kaazh specifikt vid namn, är lite rödaktiga. K.K är fortfarande röd.

11. Nu har också Cissi börjat bete sig rödaktigt.

Slutsats: Larsson har velat från början till start. De enda som han har haft något större samröre med (alltså diskuterat med) är K.K, Vimes och Cissi. Det här betyder också att det är väldigt många som Larsson har undvikit helt och hållet. Han har omnämnt ett fåtal övriga i sina inlägg, men han har överlag varit hemskt duktig på att undvika att skriva om eller till de flesta.

Vicotnik är den enda som han har sett som grön från början till slut (han har iaf inte skrivit annat), övriga har han antingen ändrat åsikt om (från grön till röd) eller sett som röd från första början.

Den som han har varit mest aktiv vad gäller att angripa är K.K och i viss mån även Vimes, det är de två som är ulviga enligt Larsson. Rösterna på Ruga och tripp känns inte som särskilt seriösa, de är dåligt motiverade och han har mest bara hängt på andra som redan lagt sina röster där. Jag vill hemskt gärna tro att det här är grönande för K.K och Vimes, men det finns alltid en liten möjlighet att det är ulvgnabb som är till för att förvirra oss. Med tanke på hur många Larsson har undvikit så tänker jag dock inte anta att det är ulvgnabb utan ett ärligt försök att smutskasta bybor.

Den enda som Larsson har kommit i närheten av att skydda är Max Raven och det är tveksamt om det är på den nivån att det ligger något bakom det. Jag tror mer på att Larsson försökte vara en vänlig bybo och få nybörjarna att bli vänligt inställda och lurade.

Korpa

Umenörd
Liliana said:
Men det är inte grönande för honom, för det betyder verkligen ingenting. En ulv kan gröna alla bybor, just för att de vet vilka som är bybor, så det hade inte betytt något säkert.

Max Raven

T12-kultist
Verkar som tripp_trap outat sin förmåga, vilket ger mig lite huvudbry.

Jag röstar på Brynolf . Har upplevt honom som väldigt tystlåten (iofs med anledningar) och vet inte riktigt var jag har honom. Behöver mer data. Dessutom så hänger han ihop med Vimes, som jag själv upplevt som ganska reserverad - som jag har för mig sa något om att han brödsmulat att han var vakt, vilket jag kanske missat verifieringen av? Iaf, Vimes har jag lite ulv-vibbar av. Inget personligt, Vimes.

Tycker inte mig ha mycket hårddata, men det är ju inte omröstning än.

För övrigt anser jag att ni kanske bör rösta ut mig nästa runda (iaf om jag inte får fram någon ulv och ingen ulv åker ut) om jag är kvar så ni har något att bygga på. Skulle kunna åka ut tidigare förstås, men om jag är varulv så är jag en lättfångad sådan, bara att plocka mig senare (och är jag siare kan jag ryka snart iaf). :gremsmile:

Alltså: Röst: Brynolf.

Basenanji

Postd20modernist
Hölrni, jag har en hektisk tillvaro här på konfan och har inget sjuckert diagram ännu att visa upp, men det kommer.

Tillsvidare får gärna Liliana utveckla det där med att hänga upp samlingar. Jag var ju intresserad av hennes flufftext kopplat till vilket yrke hon ser försvinner, men nu verkar det också som att du Liliana har flufftext kopplat till ditt föremål också?

Sedan ligger min röst kvar på Cassius tills han har förklarat bättre vad han vill ha ut ur mig. Men jag tycker faktiskt att det är dåligt att inte skriva något själv på hela dagen, jag är inte så produktiv, men är ändå med och slänger iväg åtminstone nåt medelande då och då. Cass gör liksom ingenting.

Till sist så blir jag kneppknepp på hela den här symmetrin som skapar paradoxer kring sig. Även om Tripps outande strök ett frågetecken fins det andra kvar. Och ävne om vi stryker allt det som är konstigt är jag säker på att det finns ulvar kvar.

Så jag är inte alls 100% säker på att symmetrin försäkrar mot ulvar, tvärtom faktiskt.

Vicotnik

Den onde
Staff member
En sak får vi inte glöma och det är om Max Raven lever om 2-3 rundor och han inte hittat någon ulv så kan det vara en bra idé att hänga honom eftersom vi inte har något direkt sätt att verifiera att han är grön utöver att han sagt att han är siare, vilket är hyfsat lätt att claima som ulv. Framför allt att claima det så sent när mer parten utav spelarna gått ut med sin info/förmågor.

Vimes

Sillkung
Max Raven said:
Iaf, Vimes har jag lite ulv-vibbar av. Inget personligt, Vimes.
RAAAAWGH!!!!

* går medeltid på Max Raven *

---

Nä, ok. Det är klart det inte är något personligt, men jag hade gärna sett något mer än "Ulv-vibbar". Dock är "ulv-vibbar" bättre än inget ställningstagande alls.

Angående brödsmulande: jag är inte så mycket för att sitta och smula hela tiden utan körde smulor för både föremål och yrke i mitt första inlägg:

Vimes said:
Två löften:
1. Aktivitet, jag har många bollar att jonglera med i varje fall februari ut. Jag ska dock se till att vara helt uppdaterad och skriva i varje fall ett vettigt inlägg per dag.
2. Ansvarigt spelande. Jag kommer placera ut en mental ringmur och vakt i huvudet som får sätta ner foten när jag får för mig att dra igång dödsdrev på lösa boliner (se TMNT och eftersnacket). Folk lyssnar av någon anledning på mig, så det är direkt dåligt om jag bygger upp bara ett case. Det behövs alltid alternativ, det här spelet bygger på att det finns alternativ att ta ställning till.

Tyr

Hero
Alright, den goda nyheten är att rollspelsmötet blev inställt och att jag därmed kan vara lite aktiv idag. Den dåliga nyheten är att jag är tjurig för att rollspelsmötet blev inställt.

När det gäller spelupplägget så är jag relativt säker på att plundrarna har starka alibin. Jag tycker LJSLarssons outningar tyder på det och spelet skulle vara för svårt för dem annars. Att behöva passa in i ett komplicerat mönster OCH behöva ljuga är mycket begärt. Våra outningar plus plundrarnas alibin bör skapa en vacker väv. Men som Brynolf var inne på förra rundan så visste varken vi eller dem det så en del av dem, däribland LJSLarsson, kände sig tvingade till att ljuga när de blev pressade. LJSLarsson var Botanikern, hans alibi var med stor sannolihet att han känner av när Jägaren lämnar spel och hans föremål var säkerligen något form av halssmycke som tillhör Prästen.

Om plundrarna frångår sina alibin så uppstår konstiga saker i väven, så som ett djurbenssmycke som tillhör Prästen eller en dolk som tillhör Tempelriddaren. Om jag skulle tilldelat ett föremål till en tempelriddare så hade det nog varit en sköld. Med hjälp av lögnerna så har vi plockat LJSLarsson och vi kommer kunna plocka åtminstone en till med relativ lätthet. Efter det blir det svårare för då kommer vi antagligen bara kunna gå på mjuk info. Till slut så hajade plundrarna hur de skulle outa.

Om Diesel är plundrare så såg det kanske ut något sådant här: LJSLarsson var hårt ansatt och plundrarna hade fortfarande ingen aning om ifall de kunde lita på sin information. Dreven passade dem inte alls och Diesel med sin suspekta roll och i egenskap av Kaosdemonen från Helvetet ställde upp på att "offra" sig själv och försöka få igång en massoutning. Kumpanerna kunde hålla sig borta och hoppa in när det var säkert. Allt Diesel gick ut med var antagligen sant utom sitt yrke, som antagligen är Lönnmördaren eller något sådant. Om BDG verkligen var Läkaren så skulle det ge en dualitet som skulle fungera. Det är också vädigt irriterande att BDG inte fick sin information i tid. Den informationen hade varit värdefull.

Om Lu-kaazh är plundrare så: ...ehm, han outade dolk för att ha ihjäl Diesel? Det ser rätt jäklar dumt ut, både om Diesel är bybo eller kumpan, men man vet ju aldrig. Förmågan har han i sådana fall ljugit om, men om han ljugit om yrket så behöver han haft hjälp av Diesel och tripp_trap. Över huvudtaget har jag svårt att tänka mig att Lu-kaazh ljugit om annat än sin förmåga om han är plundrare.

tripp_trap

Veteran
Dieselsoppa said:
Korpa said:
De har redan försökt, men tji fick dom!
Haha, du är ju grym Korpa! :gremlaugh:
Konrad Konvalj said:
Max Raven said:
But first:

Röst: Björn den Gode

Ja, försöker starta lite drev. Vi fick inte reda på något om Armitage, så...
Wut?
Empiricus said:
Konrad Konvalj said:
Emp said:
Jag tar det som ett tecken på att det är sömndags, jag verkar bara göra tankevurpor nu.
Ta det som ett skämt.

Jag hade Lu-kaazh inlägg framför mig så jag passade på att klippa in det.
:gremgrin:

Läser du aftonbön, käre präst?
Jag försvinner tills efter morgonkaffet nu.
Empiricus said:
Vimes said:
Ah, Empi har ju fan ett excelark med all röstdata (jag trodde bara du hade ark på outningar, sorry). Empiricus är byns guldäggsvärpande tupp!

Nu måste jag verkligen jobba, men Empis ark rockar. Där kan man se hur drev byggts upp och fallit ihop och så vidare. Kom ihåg att det är vitkigt att beakta vilka drevalternativ som finns.

Jag ska kolla in det här och ge min analys, men det får bli senare under rundan (inte idag alltså).
Får jag höra för mycket sånt här så lär jag bli helt odräglig av självbelåtenhet :gremsmile: Jag försöker bara göra min del
Brynolf said:
Empiricus said:
Brynolf said:
Om jag inte har missat något har ingen outat något som styrker Lilianas Ädlingsskap. Tripp och Korpa! Fram med förmåga och grunka!
Ehm, Korpa outade att hon hade Finkläder klockan 19:59 i går kväll (se förra tråden)

tripp_trap däremot har inte outat sin förmåga.
Ah, gött! (shait asså, har du kodat någon ulvspel-mjukvara eller är du bara en addict? :gremlaugh: )
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jo jag har börjat gräva lite nu och visst finns det viss kontakt er emellan. Skall luska lite till.
Spännande!
Cassius said:
Jag är mitt uppe i en flytt(flyttar imorgon) och har därför knappt någon tid att sitta framför datorn förutom på kvällarna innan sovdags. Ska läsa igenom och komma ifatt ni jagar grymt allihopa. Detta fixar vi!

Jag tänkte inleda med en grinig föreläsning om snömos. Ovan har jag klistrat in en del inlägg jag anser som onödiga. De ger inget, säger inget och bidrar inte med något. Sådana kan i alla fall jag klara mig utan. Jag har förståelse för de inledande ryggdunkningarna i tråden, och har inte inkluderat dem i spoilern. Sådant hör ändå till spelet och de tar slut rätt så fort. Att nämna att man är borta ett tag är jag också tveksam till, vi är 16 pers och om alla säger godnatt och godmorgon varje dag får vi en del skräpbildning. Är man borta en längre tid, visst, säg det. Dessutom är det många som skriver flera korta inlägg i rad. Jag förstår inte varför man skulle göra så, annat än om man snabbt vill förtydliga något man nyss skrivit. Vissa inlägg späds också ut med dylika uttalanden som ovan, alltså blandningar av trams/nyttigheter, sådant gillar jag inte heller.

Överlag anser jag alltså att om man skriver sådana inlägg som ovan en bra bit in i tråden så känns det inte okej för mig. Tråden blir grötig och fokus tas från från de matnyttiga inläggen. Så alla ni som känner er träffade av denna text eller spoilern ovan får gärna tänka lite extra på inläggstaktiken och fundera på om det verkligen är superviktigt att få ut varenda liten stavelse så fort som möjligt. Jag hoppas inte att jag uppfattas som någon slags glädjedödare nu, jag har allas bästa för sinnet när jag säger detta. Håll tråden ren! :gremsmile:

---

Lu-kaazh, jag är fortfarande lite förvirrad.

Lu-kaazh said:
När en tjuv åker ut så får jag en förmåga, vad för förmåga jag får vet jag ej.

Fluffmesigt så är det att en tjuv has tagit min talang.

Så varför sa jag inte det rakt ut?
Jag såg två sätt att se denna förmåga
1. om tjuvar är skurkar så blir allt jättekonstigt ur ett balanssynpunkt, det skulle betyda att hur snabbare vi fick ut en tjuv deste snabbare får vi en bra förmåga. sedan kom jag och tänkte på att förmågan kanske skulle vara negativ och att det då skulle fungera som någon form ar autobalans (tar byn ett övertag tidigt så händer det något dåligt)
2. Tjuven besitter en såpass bra förmåga så det här är ett sätt att förhindra att den bara går förlorad så snabbt, efter som förmågan går vidare till mig.

Ingen av de här grejerna hade varit smart och säga rakt ut i första rundan.
förmodligen inte heller i runda två MEN Jag känner att jag försatt mig i en situation som kommer straffa hela byn om jag fortsätter att ljuga.
Möjlighet nummer två borde förkastas i alla fall. Jag kan bara se när en ädling lämnar spelet. Om just det yrket har en extra viktig betydelse vet jag förstås inte, men mig veterligen finns det inget belägg för det just nu i alla fall.

Då har vi kvar möjlighet nummer ett. Eftersom du säger att det inte står exakt vad du får för förmåga så kan vi bara spekulera. I värsta fall får du samma som mig, vilket skulle antyda att ädlingen i spelet är viktig. Men om du får någon annan bra förmåga, tja, jag vet inte. En till siare? Eller en väktare? Verkar tveksamt i mitt tycke. Att du skulle få en "dålig" förmåga ser jag som tveksamt, om jag försvinner har byn förlorat en bybo och ett ytterligare straff känns överflödigt. Men ni som är veteraner och har några spelupplägg under bältet, vad finns det mer för roller som ibland dyker upp? Har det hänt att det finnas negativa förmågor som man kan drabbas av om en viss person åker ut?

Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska tycka. Den extremt paranoida sidan av mig vill tro att du (Lu-kaazh alltså) har hittat på detta för att ha ett gott skäl rösta ut mig vid något tillfälle. Jag menar, för er övriga är jag i bästa fall en vanlig bybo, i värsta fall en ulvkandidat. Att byta mig mot en potentiellt bra förmåga hos någon man eventuellt litar på? Det kan nog många tänka sig. Å andra sidan... Ja, jag vet helt enkelt inte.

Ruga

Veteran
Jag ska använnda helgen till att läsa igenom det här och titta på det med nya mindre trötta ögon..
Just ny känns Diesel som en bra röst. Hänger inte i hop med oss andra enligt Lilianas lista och temppelriddare är för likt riddare.
Om vi vet Disels status kan vi oxså lättare titta igenom i går då det i princip stod mellan Larsson och Diesel, så
Röst dieselsoppa