Korpa said:
Empiricus said:
Kanske Max är Siare, men kanske han är Ulv som vet att Cissi är grön för att hon inte är en av hans ulvpolare?
Eller så kanske jag också har blivit paranoid.
Det är en sund paranoia. Rent krasst kan vi inte 100% gröna Cissi innan Max har rykt och blivit bekräftad bybo, så länge han är kvar i spel finns det anledning att vara paranoid. Om Cissi är grön så grönar det inte på något vis Max, just för att ulvarna vet vem som är grön. Däremot känns det lite tveksamt om en ulv skulle gröna någon som byborna haft en hel del misstankar mot, ulvarna gynnas snarare av att det finns få gröna personer kvar i spel.
Mmm. Cissi gjorde en del utspel i början och slutet som jag personligen reagerade på och därför ville ha inblick i. Dessutom var det en del kring henne som jag var osäker på (Cassius, lite mindre Empiricus vid några tillfällen) så jag undrade om det fanns någon slags gemensamt ulv-alibi där.
OM jag var ulv (vilket jag inte kan motbevisa) så skulle jag nog försökt gröna en ulvkompis som var, ja, mindre hattig, just saying. Typ Vimes (som jag f n är osäker på), han verkar vara aktiv nog att inte dra till sig uppmärksamhet för tystlåten men rutinerad nog att inte skriva saker så att folk reagerar.
Alltså, min största invändning mot att jag skulle vara varulv är att jag i så fall är en jäkligt dålig ulv. Nog för att det finns en risk för svagaste länk-grej här, men jag hade nog försökt bygga in mig med, typ, ett alibi mot en bybo och ett mot en ulv - fast det är givetvis i idealfall, sånt kan gå åt skogen.
För övrigt funderade jag, som jag sa, på schemat. Kopierade Empiricus eminenta schema och färgade/kommenterade lite:
Nerkladdat schema
Först och främst grönmarkerade jag Cissi - vilket utgår från min spådom, så håll det i åtanke. Sedan satte jag lite mer dämpad grön på de kring henne - det finns en chans att en eller båda av dessa är ulvar, men det känns personligen som att oddsen är låga.
Gulmarkerat claimade powerroller (givetvis suspekta, men också riskfyllt för en ulv) och luckor, med ljusbrun markering kring de som ligger kopplade till de gula.
Har INTE markerat ändarna av yrkestråden i sig. Är inte helt
Från mitt perspektiv kanske man kan bygga upp något slags väv av tillit, även om det inte kan vara 100% säkert - alternativt en väv av misstänkta, vilket kanske kan vara mer användbart. Känns som att jag har någon brist i tänket här.
Säg till om ni kommer på något - anser att Empiricus är den bättre vad gäller databas-hantering, så jag tänkte inte ta över hans jobb.