Låt mig börja med en allmänn analys av spelet till dags dato. Jag tror på en kvarvarande ulv. Denne bör ha vetat om att den skulle bli ensam några rundor nu, både Cassius och Dieselsoppas öde beseglades egentligen i runda tre. Ulven lär alltså ha kunnat lägga upp en strategi att spela efter sedan ett tag tillbaka. Så hur kan den strategin se ut? Låt oss se hur/varför de tidigare ulvarna åkt ut:
LJSLarsson:
Ljög tidigt om sitt yrke,vilket uppdagades och ledde till utröstning.
Cassius
Hade otur genom att bli scannad, men hade spelat ganska försiktigt.
Dieselsoppa
Ljög/ändrade sitt yrke i runda tre och påstod sig ha fått en förmåga genom Lu-kaazh död.
Det intressanta är Dieselsoppa. Max Raven skrev snabbt (sjätte inlägget i tråden) i runda tre att Cassius var ulv, men av åtta inledande röster så landade sju av dem på Dieselsoppa. I det läget valde Dieselsoppa att satsa på historien om sin nya förmåga, vilket alltså borde ha säkrat hans död som senast efter tre rundor om han hade lyckats ljuga riktigt bra. Första rundan blir han skonad i hopp om resultat. Nästa runda kunde han teoretiskt kanske ha lyckats övertyga oss om en chans till, antingen genom att ge oss ett bybonamn att hänga, alternativt att påstå sig ha blivit blockad vilket han också gjorde. Hade vi trott honom hade hans lögner uppdagats först i tredje rundan efter hans lögn. Men det var i vilket fall som helst ganska givet att Dieselsoppa skulle åka fast förr snarare än senare.
Både LJSLarsson och Dieselsoppa outade snabbt och tidigt, potentiellt ljög båda två eller hade bara vaga beskrivningar av sina roller. Cassius var ganska sen med outandet, och berättade först vad han hade när all hans rollinfo redan fanns på banan så att säga. Därför tror jag att ulvarna kan ha delat upp sig i två grupper. En förtrupp i form av LJSLarsson och Dieselsoppa som går ut och outar i början för att uppmuntra andra spelare att göra detsamma, så att den andra gruppen bestående av Cassius och X kunde pussla ut om deras partiella/hela alibin faktiskt håller.
Så ulv nummer fyra borde enligt den hypotesen vara en försiktig ulv, som outat relativt sent och haft en någorlunda låg profil. Den kommer troligen också fortsätta med detta beteende, eftersom den behöver åtminstone tre felaktiga hängningar för att vinna. En aggressivt drevande ulv skulle vi troligen hitta innan den kunde uppnå seger, särskilt om den varit försiktig tidigare rundor. Alternativt har ulven redan från början också tagit en aktiv roll i spelet. Till exempel en veteran som Vimes, som kan upprätthålla ett ganska aktivt/aggressivt beteende utan att kladda ner sig själv med alltför mycket falu rödfärg.
Ulven borde kunna uppskatta den vävteori som Empiricus/Konrad lagt upp. Om den stämmer borde ulven försöka bli av med personer som inte kopplas med denne själv, för att bevara osäkerheten kring sig själv och röda andra på ett för oss bybor legitimt sätt. Är teorin falsk så kan ulven återigen vara försiktigt positiv till idén och subtilt driva på oss bybor att hänga varandra. Stämmer teorin ligger ulven någorlunda pyrt till, men kan ha tur och överleva tillräckligt länge för att vinna. Är den falsk kan den luta sig tillbaka och låta oss slakta varandra. Jag måste dock lägga in en brasklapp och erkänna att jag inte förstått den nuvarande vävteorin till fullo. Det gick lite för fort och hade lite för många ostrukturerade inlägg för att jag skulle hinna läsa/förstå allt. Men jag ska försöka hinna läsa på bättre.
I vilket fall som helst, går vi efter en försiktig ulv som försökt stanna i skuggan när LJSLarsson och Dieselsoppa tagit täten har vi flera kandidater. Tyr, Empiricus och Brynolf har alla, vad jag kan se, outat sina förmågor/yrken efter att dessa redan lagts fram i tråden så att säga. De kan alltså ha avvaktat för att se om deras hela/partiella alibin håller. De har också alla klarat sig ganska bra undan strålkastarljuset, vad jag vet har ingen riktigt utsatts för större press hittills i spelet, förutom Brynolf som har många röster mot sig i skrivande stund. Liliana och Ruga har outat sina saker före det fanns ute, och har i övrigt fått någon sorts press på sig vid åtminstone något tillfälle. De har inte betett sig på ett för mig rödande sätt. Ruga har varit måttligt tystlåten och Lilianas dyrkoutning var lite konstig, men i övrigt har de inte agerat på ett för mig rött sätt.
Går vi å andra sidan efter en aktiv ulv så är väl Vimes den kvarvarande kandidaten, eftersom den andra veteranen Konrad dog under natten. Vimes är en luttrad spelare och kan genom erfarenhet och rykte röra sig ganska fritt i spelet. Förutom det inledande drevet i runda ett har han klarat sig ganska bra från granskning/frågor i förhållande till hur mycket han syns och påverkar spelet.
Skulle jag rangordna lite ser det ut som följande:
1. Vimes
2. Tyr
3. Brynolf
4. Empiricus
Vimes är för mig självklart att sätta högst upp. Inget har ändrats i min åsikt om honom, för de som vill ha motiveringar/case är det bara att läsa mina gamla inlägg. Brynolf och Tyr kommer väl ungefär bredvid varandra, men om jag tvingas välja har Tyr känts strået skummare. Brynolf var bland de sista att outa fullständigt, men Tyrs röstningar har känts försiktigare än Brynolfs. Båda har kommit undan ganska bra. Slutligen kommer Empiricus. Jag misstänker egentligen inte honom, om han är ulv har han bidragit med väldigt bra statistik/data till byborna. Jag vill dock ha honom på listan därför att han verkar vara grön enligt de flesta (inklusive mig själv). Det som möjligen gör honom underlig är att ulvarna inte dödat honom än. När vi har ett såpass stort spel som vi har är det underbart som bybo att kunna dubbelkolla eller refera till hans dokument. Eftersom ulvarna kan ha ljugit en del borde de vilja bli av med personen som enkelt kan upptäcka/dokumentera detta. Men ulvarna har ju haft andra viktiga attackmål också, så Empiricus har kanske hamnat längre ner i mordprioriteringen. Som sagt, jag tror inte att han är ulv alls, men vill bara poängtera att man inte kan gröna någon först den fått en etikett av Mukwa.
Röst: Vimes
Nu ska jag försöka läsa ikapp och bemöta era skriverier.