Jag har planer på att spelleda ett äventyr till The Esoterrorists som bygger på Stephen King-romanen/filmen Christine. Det är alltså lite mer av ett Chock-äventyr än ett äventyr till The Esoterrorists. S.A.V.E heter Ordos Veritates. Vi snackar Chock i en svensk småstad i modern tid med Gumshoe-spelsystemet. För er som inte känner till romanen/filmen Christine så handlar den om en ond 50-talsbil som gör ägaren besatt av bilen och sedan har ihjäl en och annan människa som kommer i dess väg. Huvudpersoner i dramat är nörden Arnie som köper bilen av en gammal man som ärvt bilen av sin bror som tog livet av sig i bilen. Arnie har en barndomskompis som heter Dennis som är skolans populäre idrottskille. På skolan går också den snygga tjejen Leigh som är ny i skolan/staden. Bifigurer är tuffa gänget på skolan och polisintendenten som utreder morden som bilen begår under filmen. Jag tänker mig den här strukturen på äventyret. Jag vill gärna ha konstruktiv kritik från er forummedlemmar som har erfarenhet av Gumshoe-äventyr. Har jag missuppfattat Gumshoe-spelsystemet? Vad är kasst och vad är bra i mitt upplägg?
Intro:
En ung man har mördats i staden X. En OV-spanare som var på genomresa i staden kände närvaron av Ondskan i staden. Rollpersonerna beordras att åka till staden för att utreda om esoterroristerna ligger bakom dödsfallet. De anländer till staden X på eftermiddagen och får ett meddelande till sina superduperhackersäkra mobiltelefon att kroppen av den döde mannen än så länge finns på stadens bårhus. Meddelandet bör få RP att rikta blickarna mot bårhuset.
Scen 1:
BÅRHUSET. RP måste ta sig in i bårhuset på något sätt. Inne i bårhuset så hittar de den unge mannen i bårhusets kylrum. De hittar också en förvaringsbox med mannens tillhörigheter. Ledtrådar: 1. Bla mannens identitet och skolkort (passerkort) till den lokala gymnasieskolan. 2. Mannen har dött av yttre våld i form av köttsår och krosskador. Extra ledtrådar (pool points): 2.1. Mannen har dött av skador som påminner om de som uppstår i en trafikolycka. Dessutom har kroppen lätta brännskador som brukar uppstå om kläderna har eldhärjats.
Scen 2:
BARNDOMSHEMMET. Rollpersonerna åker rimligtvis till skolan eller till den unge mannens hem. Den unge mannen bodde med sin ensamstående, lätt alkoholiserade pappa i en liten lägenhet i arbetarkvarteren i staden. Pappan tröstar sig efter sonens död med alkohol och det går inte att få ut någonting vettigt ur honom. Han är bitter och förbannad på samhället och det hemska som har hänt hans son är bara en förlängning av det samhället. Lägenheten indikerar på ett hem med sociala problem men annars hittar RP inget av värde där. Det går så klart att göra mer av den här scenen.
SKOLAN. Om inte RP söker upp skolans rektor så konfronteras de av honom efter att ha snokat runt på skolan ett tag (särskilt om de ställer till med en scen). Ledtrådar: 1. Rektorn (eller elever/personal) som RP frågar informerar dem om att den unge mannen gick på skolans fordonsprogram. Extra ledtrådar (pool point): 1.1 Även om alla tycker det är förfärligt att den unge mannen är död så får de reda på att han minsann inte var Guds bästa barn. Han tillhörde skolans gäng tuffingar som mest består av medlemmar på fordonsprogrammet. De känns bäst igen på sina likadana motorcykelskinnjackor. 1.2. Dock var han reglerad från skolan när han dog eftersom han mobbat skolans nörd Arnie och bla stuckit en kniv genom Arnies matpåse.
Scen 3:
FORDONSPROGRAMMET. RP beger sig troligtvis till skolans fordonsprogram som finns i separata lokaler som ligger i utkanten av skolområdet. I lokalernas bilverkstad hänger tuffa gänget. De leds av den coolaste killen i gänget som har stora attitydproblem. Gängledaren har kniv i skolan. Det är stor risk för bråk och det ser inte bra ut om RP bankar skiten ur ett gäng gymnasieungdomar även om de har förtjänat det.
Scen 4:
ARNIE. Det går bara att träffa Arnie på tre ställen. I skolan, i barndomshemmet och i en verkstad i utkanten av staden. Att Arnie hänger i verkstaden är superhemligt eftersom hans mamma och pappa inte får få reda på att han inte har gjort sig av med bilen (Christine) som han har lovat dem (eftersom den tog för mycket tid från studierna och dessutom var en skrothög). RP kan alltså bara träffa Arnie i skolan och i barndomshemmet. Ledtrådar: 1. Arnie är nördigare än den nördigaste rollspelsnörden. Det är nästan så att RP får faderskänslor för grabben. Han vet förstås ingenting om den döde unge mannen även om han tillstår att det var lite taskigt av den unge mannen att mobba honom den där gången. För varje gång RP träffar Arnie så kommer han att tuffa till sig mer och mer. Andra gången de träffar honom har han inga nördglasögon. Tredje gången har han bytt till en tuff frisyr. Fjärde gången har han en helt annan attityd osv. Arnie transformeras under äventyrets gång från nörd till tuffing.
Motpart 1:
SNUTEN. Polisen har fått information (tex från rektorn, den unge mannens pappa eller föräldrar till elever på skolan) att det är några skummisar (dvs RP) som efterforska information om den unge mannen. Polisen som utreder dödsfallet som en smitningsolycka börjar misstänka att RP har något med dödsfallet att göra. En snutbil börjar hänga efter RP på långt avstånd. Snutbilen hänger utanför RPs motell när RP är "hemma". Polisen kommer om RP inte är smidiga att ta in dem på förhör. Förhörsledaren kommer fråga ut RP om deras snokande och förklara för RP att polisen minsann har koll på dem. Ledtrådar: Poliser är inte att leka med även om just de här poliserna verkar mer lite för sugna på donuts för att riktig hålla koll på RP.
Scen 5:
GRÄNDEN. En till ung man hittas död. Denna gång i en trång gränd. Pressen hänvisar till en hemlig källa inom polisen som har påstått att den döde mannen har kluvits på mitten. Platsen där mannen hittades är avspärrad. Donutssnutarna är RP hack i häl. Ledtrådar: 1. Brända rester av gummi på asfalten. Hjulspår. Färgavskrap på tegelväggarna i gränden. Extra ledtrådar (pool points): 1.1 Färgen är röd lackfärg från en bil. 1.2. Färgen är en ovanlig variant av röd färg som inte används längre i biltillverkningen eftersom den innehåller miljögifter. Färgen användes som mest i biltillverkningen under 50-talet.
Motpart 2:
Arnie misstänker att RP vill skada hans bil och har manipulerat sin flickvän Leigh till att bryta sig in på RP motell och stjäla saker för att få reda på vilka de är. RP vaknar under inbrottet och tar upp jakten på Leigh. Ledtrådar: 1. De avslöjar vem hon är (men inte att hon är Arnies flickvän). Hon är jätteledsen men säger att hon handlade på uppdrag av någon annan som hon säger att hon inte vet vem det är. Extra ledtrådar (pool point): 1.1. Självklart ljuger Leigh om att hon inte vet vem uppdragsgivaren är. 1.2. Mot löfte om att inte berätta att det kommer från henne så berättar Leigh att det är Arnies vän Dennis som tvingat henne att göra inbrottet. 1.3. Leigh ljuger för att skydda någon.
Det ser inte bra ut att RP står och håller fast en ung tjej på stan mitt i natten när donutssnutarna glider upp med bilen några meter bort. RP gör bäst i att släppa Leigh om inte de vill bli polisanmälda för sexuellt ofredande av donutssnutarna.
Scen 6:
DENNIS. Dennis är skolans idrottskille men tyvärr ligger han på sjukhus för tillfället eftersom han blev tacklad illa när han spelade fotbollsmatch. Ledtrådar: 1. Dennis säger att han är helt oskyldig. Däremot vet han att Leigh är skolans nya snygga tjej och att hon har nobbat alla skolans killar när de har uppvaktat henne. Extra ledtrådar: 1.1. Anledningen till att Dennis blev så illa tacklad var att han helt missade motspelaren som kom emot honom när han fick se Arnie och Leigh stå och kyssas framför Arnies bil vid sidan av planen. 1.2. Dennis vet om att Arnie har bilen i en gammal bilverkstad som ligger vid bilskroten i utkanten av staden. 1.3. Dennis vet också att allt började med att Arnie köpte den där gamla bilen från en äldre man som bor i ett gammalt ruckel som ligger mellan Arnies hem och skolan.
Motpart 3:
CHRISTINE. Om RP är ute och kör på natten så dyker en bil med släckta lysen upp bakom dem. Bilen gasar och försöker krocka och preja RP-bil av vägen. På nära håll ser RP att bilen är en röd amerikanare från 50-talet. RP tappar bilen ur sikte och bilen försvinner lika fort som den dök upp. Donutssnutarna är vid tillfället på McDonals för att köpa kaffe så de missar Christines attack.
Scen 7:
BILSKROTEN/BILVERKSTADEN. Arnies bil står i en gammal smutsig DIY-bilverkstad som ligger inne på en bilskrot i utkanten av staden. Arnies bil är i nyskick. Ledtrådar: Bilen har inga spår av krockskador.
Det spelar ingen roll vad RP gör med bilen för nästa gång de besöker bilskroten så står bilen där igen i nyskick som om ingenting har hänt. Det enda sättet att förstöra bilen är att krossa bilen i bilskroten och efteråt kasta besvärjelsen som finns i bilens manual. Bilskroten är som en labyrint med väggar av gamla bilvrak staplade på varandra och det är inte så enkelt att lura in bilen i bilkrossen. Om inte RP kommer på någon annan listig plan för att locka bilen i skroten så måste en RP agera lockbete för att få bilen att jaga rollpersonen inne i skrotlabyrinten som utmynnar i skrotpressen. Det gäller för RP att kasta sig i skydd samtidigt som bilen för ett sista försök att köra ihjäl RP. De måste lura in bilen i skrotpressen.
Scen 8:
GAMLINGEN. Den gamla mannen som sålde bilen till Arnie bor i en eftersatt villa på en igenväxt tomt som ligger mellan Arnies hem och skolan. Gamlingen är halvdöv och halvblind. Ledtrådar: 1. Gamlingen berättar att hans bror älskade den där bilen så mycket att hans brors fru tog ut skilsmässa av svartsjuka. Han bror blev bara mer och mer personlighetsförändrad och tog till slut livet av sig i bilen. Gamlingen ärvde bilen av brodern och sedan dess har den stått uppställd på tomten i ur och skur i flera decennier ända till Arnie och Dennis kom på besök och Arnie köpte skrothögen till ett överpris. Extra ledtrådar: 1.1. Arnie hade precis samma blick som hans bror hade när han tittade på bilen. Det är någonting väldigt speciellt med den där bilen. 1.2 I gamlingens hus finns bilens manual som innehåller en kodad besvärjelse som man måste ha för att förinta anden i bilen.
Cover-up:
?
Intro:
En ung man har mördats i staden X. En OV-spanare som var på genomresa i staden kände närvaron av Ondskan i staden. Rollpersonerna beordras att åka till staden för att utreda om esoterroristerna ligger bakom dödsfallet. De anländer till staden X på eftermiddagen och får ett meddelande till sina superduperhackersäkra mobiltelefon att kroppen av den döde mannen än så länge finns på stadens bårhus. Meddelandet bör få RP att rikta blickarna mot bårhuset.
Scen 1:
BÅRHUSET. RP måste ta sig in i bårhuset på något sätt. Inne i bårhuset så hittar de den unge mannen i bårhusets kylrum. De hittar också en förvaringsbox med mannens tillhörigheter. Ledtrådar: 1. Bla mannens identitet och skolkort (passerkort) till den lokala gymnasieskolan. 2. Mannen har dött av yttre våld i form av köttsår och krosskador. Extra ledtrådar (pool points): 2.1. Mannen har dött av skador som påminner om de som uppstår i en trafikolycka. Dessutom har kroppen lätta brännskador som brukar uppstå om kläderna har eldhärjats.
Scen 2:
BARNDOMSHEMMET. Rollpersonerna åker rimligtvis till skolan eller till den unge mannens hem. Den unge mannen bodde med sin ensamstående, lätt alkoholiserade pappa i en liten lägenhet i arbetarkvarteren i staden. Pappan tröstar sig efter sonens död med alkohol och det går inte att få ut någonting vettigt ur honom. Han är bitter och förbannad på samhället och det hemska som har hänt hans son är bara en förlängning av det samhället. Lägenheten indikerar på ett hem med sociala problem men annars hittar RP inget av värde där. Det går så klart att göra mer av den här scenen.
SKOLAN. Om inte RP söker upp skolans rektor så konfronteras de av honom efter att ha snokat runt på skolan ett tag (särskilt om de ställer till med en scen). Ledtrådar: 1. Rektorn (eller elever/personal) som RP frågar informerar dem om att den unge mannen gick på skolans fordonsprogram. Extra ledtrådar (pool point): 1.1 Även om alla tycker det är förfärligt att den unge mannen är död så får de reda på att han minsann inte var Guds bästa barn. Han tillhörde skolans gäng tuffingar som mest består av medlemmar på fordonsprogrammet. De känns bäst igen på sina likadana motorcykelskinnjackor. 1.2. Dock var han reglerad från skolan när han dog eftersom han mobbat skolans nörd Arnie och bla stuckit en kniv genom Arnies matpåse.
Scen 3:
FORDONSPROGRAMMET. RP beger sig troligtvis till skolans fordonsprogram som finns i separata lokaler som ligger i utkanten av skolområdet. I lokalernas bilverkstad hänger tuffa gänget. De leds av den coolaste killen i gänget som har stora attitydproblem. Gängledaren har kniv i skolan. Det är stor risk för bråk och det ser inte bra ut om RP bankar skiten ur ett gäng gymnasieungdomar även om de har förtjänat det.
Scen 4:
ARNIE. Det går bara att träffa Arnie på tre ställen. I skolan, i barndomshemmet och i en verkstad i utkanten av staden. Att Arnie hänger i verkstaden är superhemligt eftersom hans mamma och pappa inte får få reda på att han inte har gjort sig av med bilen (Christine) som han har lovat dem (eftersom den tog för mycket tid från studierna och dessutom var en skrothög). RP kan alltså bara träffa Arnie i skolan och i barndomshemmet. Ledtrådar: 1. Arnie är nördigare än den nördigaste rollspelsnörden. Det är nästan så att RP får faderskänslor för grabben. Han vet förstås ingenting om den döde unge mannen även om han tillstår att det var lite taskigt av den unge mannen att mobba honom den där gången. För varje gång RP träffar Arnie så kommer han att tuffa till sig mer och mer. Andra gången de träffar honom har han inga nördglasögon. Tredje gången har han bytt till en tuff frisyr. Fjärde gången har han en helt annan attityd osv. Arnie transformeras under äventyrets gång från nörd till tuffing.
Motpart 1:
SNUTEN. Polisen har fått information (tex från rektorn, den unge mannens pappa eller föräldrar till elever på skolan) att det är några skummisar (dvs RP) som efterforska information om den unge mannen. Polisen som utreder dödsfallet som en smitningsolycka börjar misstänka att RP har något med dödsfallet att göra. En snutbil börjar hänga efter RP på långt avstånd. Snutbilen hänger utanför RPs motell när RP är "hemma". Polisen kommer om RP inte är smidiga att ta in dem på förhör. Förhörsledaren kommer fråga ut RP om deras snokande och förklara för RP att polisen minsann har koll på dem. Ledtrådar: Poliser är inte att leka med även om just de här poliserna verkar mer lite för sugna på donuts för att riktig hålla koll på RP.
Scen 5:
GRÄNDEN. En till ung man hittas död. Denna gång i en trång gränd. Pressen hänvisar till en hemlig källa inom polisen som har påstått att den döde mannen har kluvits på mitten. Platsen där mannen hittades är avspärrad. Donutssnutarna är RP hack i häl. Ledtrådar: 1. Brända rester av gummi på asfalten. Hjulspår. Färgavskrap på tegelväggarna i gränden. Extra ledtrådar (pool points): 1.1 Färgen är röd lackfärg från en bil. 1.2. Färgen är en ovanlig variant av röd färg som inte används längre i biltillverkningen eftersom den innehåller miljögifter. Färgen användes som mest i biltillverkningen under 50-talet.
Motpart 2:
Arnie misstänker att RP vill skada hans bil och har manipulerat sin flickvän Leigh till att bryta sig in på RP motell och stjäla saker för att få reda på vilka de är. RP vaknar under inbrottet och tar upp jakten på Leigh. Ledtrådar: 1. De avslöjar vem hon är (men inte att hon är Arnies flickvän). Hon är jätteledsen men säger att hon handlade på uppdrag av någon annan som hon säger att hon inte vet vem det är. Extra ledtrådar (pool point): 1.1. Självklart ljuger Leigh om att hon inte vet vem uppdragsgivaren är. 1.2. Mot löfte om att inte berätta att det kommer från henne så berättar Leigh att det är Arnies vän Dennis som tvingat henne att göra inbrottet. 1.3. Leigh ljuger för att skydda någon.
Det ser inte bra ut att RP står och håller fast en ung tjej på stan mitt i natten när donutssnutarna glider upp med bilen några meter bort. RP gör bäst i att släppa Leigh om inte de vill bli polisanmälda för sexuellt ofredande av donutssnutarna.
Scen 6:
DENNIS. Dennis är skolans idrottskille men tyvärr ligger han på sjukhus för tillfället eftersom han blev tacklad illa när han spelade fotbollsmatch. Ledtrådar: 1. Dennis säger att han är helt oskyldig. Däremot vet han att Leigh är skolans nya snygga tjej och att hon har nobbat alla skolans killar när de har uppvaktat henne. Extra ledtrådar: 1.1. Anledningen till att Dennis blev så illa tacklad var att han helt missade motspelaren som kom emot honom när han fick se Arnie och Leigh stå och kyssas framför Arnies bil vid sidan av planen. 1.2. Dennis vet om att Arnie har bilen i en gammal bilverkstad som ligger vid bilskroten i utkanten av staden. 1.3. Dennis vet också att allt började med att Arnie köpte den där gamla bilen från en äldre man som bor i ett gammalt ruckel som ligger mellan Arnies hem och skolan.
Motpart 3:
CHRISTINE. Om RP är ute och kör på natten så dyker en bil med släckta lysen upp bakom dem. Bilen gasar och försöker krocka och preja RP-bil av vägen. På nära håll ser RP att bilen är en röd amerikanare från 50-talet. RP tappar bilen ur sikte och bilen försvinner lika fort som den dök upp. Donutssnutarna är vid tillfället på McDonals för att köpa kaffe så de missar Christines attack.
Scen 7:
BILSKROTEN/BILVERKSTADEN. Arnies bil står i en gammal smutsig DIY-bilverkstad som ligger inne på en bilskrot i utkanten av staden. Arnies bil är i nyskick. Ledtrådar: Bilen har inga spår av krockskador.
Det spelar ingen roll vad RP gör med bilen för nästa gång de besöker bilskroten så står bilen där igen i nyskick som om ingenting har hänt. Det enda sättet att förstöra bilen är att krossa bilen i bilskroten och efteråt kasta besvärjelsen som finns i bilens manual. Bilskroten är som en labyrint med väggar av gamla bilvrak staplade på varandra och det är inte så enkelt att lura in bilen i bilkrossen. Om inte RP kommer på någon annan listig plan för att locka bilen i skroten så måste en RP agera lockbete för att få bilen att jaga rollpersonen inne i skrotlabyrinten som utmynnar i skrotpressen. Det gäller för RP att kasta sig i skydd samtidigt som bilen för ett sista försök att köra ihjäl RP. De måste lura in bilen i skrotpressen.
Scen 8:
GAMLINGEN. Den gamla mannen som sålde bilen till Arnie bor i en eftersatt villa på en igenväxt tomt som ligger mellan Arnies hem och skolan. Gamlingen är halvdöv och halvblind. Ledtrådar: 1. Gamlingen berättar att hans bror älskade den där bilen så mycket att hans brors fru tog ut skilsmässa av svartsjuka. Han bror blev bara mer och mer personlighetsförändrad och tog till slut livet av sig i bilen. Gamlingen ärvde bilen av brodern och sedan dess har den stått uppställd på tomten i ur och skur i flera decennier ända till Arnie och Dennis kom på besök och Arnie köpte skrothögen till ett överpris. Extra ledtrådar: 1.1. Arnie hade precis samma blick som hans bror hade när han tittade på bilen. Det är någonting väldigt speciellt med den där bilen. 1.2 I gamlingens hus finns bilens manual som innehåller en kodad besvärjelse som man måste ha för att förinta anden i bilen.
Cover-up:
?