Martin Eriksson
Veteran
Tjatja
Ska speleda mitt första äventyr imorron...ett självskrivet så jag skulle vilja har lite synpunkter och kanske lite tips och sånt. Heter du Tobias Högström så borde du inte läsa längre än så här...
Äventyret följer här: Detta är bara mina egna antecknignar, om jag lägger ut äventyret på internet på allvar så kanske det behövs lite mer jobb på det...men var snälla och läs igenom och reflektera...
Fritagning i Tiban
En utav rollpersonernas bror Jhim har blivit tillfångatagen och förd som slav till Tiban. Jhim är en frilansande marinsoldat och hans skepp blev attackerat av tirakiska pirater. Jhim fördes till slavmarknaden i Tiban där han sedermera såldes. Jhim lyckades, hur osannolikt det än låter skriva ner ett meddelande som han skickade med ”flaskposten”, brevet var adresserat till brodern.
Det lyder:
”Jag har blivit tillfångatagen som slav, dom seglar med oss mot Tiban. Hjälp, din broder Jhim.”
Rollpersonerna befinner sig för närvarande i den Ashariska huvudstaden Camard där dom utövar sina respektive yrken. Plötsligt kommer det fram en något ovårdad sjöman till en utav rollpersonerna och frågar om denne är ?.
”Jag har i min ägo ett brev som tillhör dig. Det är från din bror, han har tydligen hamnat i trubbel. Vad han har hamnat i för trubbel är inte mitt problem, snart är det ditt. Mitt problem är att jag är ohälsosamt torr i strupen, har inte haft råd att vattna den på ett vackert tag så att säga. Ge mig (hälften av rollpersonens silver, högst 100) silver så får du brevet, det har färdats en vacker bit och jag bär inte på onödigheter för skojs skull.”
Sjöman
STY:14 - TÅL:13 - RÖR:10 - PSY:10 - VIL:12 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [12], Dolk [13] (1/2).
Slag: ObK1T6+2, Dolk: ObS2T6, VINIT: 10, Skadekolumner: 7, Chockvärde: 13.
När rollpersonerna har läst brevet och förhoppningsvis bestämt sig för att försöka frita Jhim är det upp till dem att ta sig till Tiban. Det troligaste valet är med skepp direkt från Camard.
Det går två skepp från Camard till Tiban inom kort. Det ena är ett handelsskepp lastat med vapen och det andra är ett smäckert skepp tillhörande den berömda cirefaliern Manzoran, vilken handlar med lyxvaror. Det finns plats för passagerare på båda skeppen, priserna är 200 silver med handelsskeppet och 350 silver med Manzoran. Priserna är inte förhandlingsbara, men om rollpersonerna är vapenföra kan dom lova att hjälpa till vid en eventuell piratattack mot att deras pris halveras. Om någon av dem har såna färdigheter så kan han få sköta enklare sysslor under resan mot att hans pris halveras.
Oberoende av vilket skepp rollpersonerna väljer kommer resan att gå lugnt fram till att man närmar sig tibanbuktens öppning. Skeppet kommer nu att bli attackerat av sjörövare. Reser rollpersonerna med Manzoran så kommer han att lura förföljarna på grund och sedan fortsätta in till Tiban. Reser rollpersonerna däremot med handelsskeppet så kommer de att bli attackerade av bazirktiraker. Till slut kommer handelsskeppet lyckas pressa tillbaks sjörövarna men det kommer att krävas stora förluster och resan försenas med två dagar. Om rollpersonerna har lovat att slåss men inte gjort så eller visat feghet i striden kommer dom att straffas med kölhalning alternativt få lämna ifrån sig allt sitt silver.
När rollpersonerna kommer in till Tiban kommer dom efter ett tag att söka upp slavmarknaden. Tiban har en stor slavmarknad där slavar säljs en gång i veckan. Om dom börjar fråga runt så slår man ett svårt slag mot tur för varje person som rollpersonerna frågar. Uppmuntrar man med mer än 10 silver kommer slaget att bli en nivå enklare.
När slaget lyckas kommer rollpersonerna att bli hänvisade till Azirk, mannen som tar betalt av de som har köpt slavar. Han finns på ett värdshus i närheten där han just nu håller på att påbörja dagens första öl. Om rollpersonerna frågar efter Jhim direkt kommer han inte att berätta något för mindre än 50 silver. Om rollpersonerna däremot super honom full kommer det ut av sig själv, ölen kostar 20 silver.
Det dom får veta av Azirk är att Jhim såldes till Grat, en Bazirktrukh som använder slavar för skogsavverkning en halv dagsmarsch in i skogen. Om dom frågar får dom en vägbeskrivning och även lite information om Grat och hans rörelse.
Grat tjänar sitt levebröd på att låta andra hugga ner mahognyträd som han sedan säljer till utländska köpare i Tiban. Han har för närvarande 20 slavar, däribland Jhim, samt 7 anställda vakter. Vakterna är sex tiraker och en gurd av stammen bazirk. Av slavarna är 13 stycken människor och resten tiraker. För att transportera det huggna timret använder Grat två elefanter.
Han och hans folk arbetar som så att de varje måndag åker ut till skogen där dom avverkar träd till onsdagen då de åker tillbaka till Tiban igen och säljer timret. Sedan stannar de över natten då de super till för att sedan åka ut i skogen och avverka träd från torsdagen till lördagen. De stannar i Tiban fram tills på måndagen då de åker ut i skogen….
In till Tiban tar han bara med sig hälften av slavarna, de andra får under tiden röja ny väg och flytta lägret till ett område med ny skog eller fortsätta avverka skog om det finns kvar på platsen. Jhim är alltid med till staden då han kan prata flera olika språk.
När man avverkar skog arbetar slavarna i gruppen på tre man övervakade av en vakt. Grupperna består av en tirak och två människor. De sju grupperna ska under en period ute i skogen fälla, kvista, stycka och transportera fram till vägen ett träd var. Grupperna arbetar således på samma ställe under hela tiden, det är sällan inom synhåll men alltid inom hörhåll från andra grupper. På nätterna bor slavarna i två hyddor med 10 man i varje. Varje hydda är alltid vaktad av en vakt. Vakterna och Grat bor i en barack.
I staden är Jhim med när Grat säljer timret och om han behövs så får han vara med och tolka, Grat pratar bara sakhra. Annars så hålls slavarna instängda i ett hus i närheten av marknaden under hela deras vistelse i Tiban, de används bara för att transportera timret dit. Huset rymmer alla 10 slavarna och vaktas alltid av en vakt utanför huset samt av gurden inuti. Gurden brukar roa sig med att plåga de mänskliga slavarna i huset.
Nu är det upp till rollpersonerna att frita Jhim. Att hitta honom har förhoppningsvis inte varit allt för svårt, men det är nu svårigheterna börjar. Det finns flera sätt som man kan rädda Jhim på, alla innefattar dock ett visst utövande av våld då han alltid bevakas av minst en vakt.
Om rollpersonerna försöker frita Jhim när han arbetar kommer vakten att ropa på hjälp, dom kommer att ha ungefär 40 s på sig innan mer vakter kommer. Om dom lyckas kommer dom att bli jagade av Grat och tre vakter.
Dom kan också försöka på natten. Om rollpersonerna lyckas besegra vakterna så har dom 40 s på sig innan den första vakten kommer ut ur baracken, resten kommer ut efter 1 min. Om dom lyckas kommer dom även här att bli jagade av Grat och tre vakter. En smart sak att göra är att släppa lös och sätta fart på de två elefanterna som står bundna i lägret, om rollpersonerna gör det kommer alla vakterna och Grat komma ut ur baracken och jaga efter dom. Endast en vakt kommer att lämnas kvar. Om rollpersonerna lyckas ordna den så kommer de ha två timmars försprång innan de blir jagade av Grat och tre vakter.
Grat och de tre vakterna kommer att utgå ifrån att deras villebråd har begett sig raka vägen mot Tiban. Om rollpersonerna väljer att gömma sig i skogen och lyckas kommer Grat och vakterna att vara i Tiban när och om rollpersonerna anländer.
Om dom väljer att frita Jhim i staden måste dom besegra vakten utanför dörren. När dom har gjort det och sen går in i huset kommer dom att höra någon, gurden, som klättrar upp genom ett hål i taket och försvinner bort över taken. Alla slavarna sitter fastkedjade i väggen. Att få loss dom är inte så svårt, ett normalt slag mot STY. Rollpersonerna kommer att ha ungefär 10 min på sig innan Grat och tre vakter kommer till platsen.
Om rollpersonerna när dom fritar Jhim fritar även andra slavar kommer jakten på dom inte att bli så intensiv och följande slag kommer alla att bli en nivå enklare.
När rollpersonerna kommer till Tiban har dom som förmodligen som sitt enda mål att komma därifrån. Grat kommer att ordna folk som håller öronen och ögonen öppna så risken för att bli upptäckta finns alltid där. Varje gång Jhim vistas bland folk slås ett normalt slag mot rollpersonernas tur, är rollpersonerna försiktiga blir slaget lätt, väcker man på något sätt uppseende blir slaget svårt. Om slaget misslyckas kommer Grat och vakterna att vara på platsen och leta efter 10 min.
Det sättet som rollpersonerna förmodligen kommer att välja för att lämna Tiban är på samma sätt som dom kom dit. Manzoran ligger fortfarande kvar i hamnen och det finns även två andra skepp att välja på, vart oc när dom ska segla är upp till spelledaren. Manzoran skall segla till Jhamalo Tamatz och för att segla med honom får rollpersonerna betala mellan 300-400 silver, beroende på om dom reste med honom till Tiban och hur dom uppförde sig. De andra skeppen är billigare, samma saker gäller som vid resan till Tiban.
Vill du som spelledare skicka på dom mer pirater är det upp till dig. Men man kan misstänka att det kommer vara en del sår som måste slickas under resan.
Martin Eriksson
Grat
STY:18 - TÅL:18 - RÖR:8 - PSY:10 - VIL:14 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [14], Binderakkhammare [14] (4/1).
Slag: ObK2T6, Binderakkhammare: ObK6T6+2, VINIT: 10, Skadekolumner: 8, Chockvärde: 16.
Vakt - Bazirktirak
STY:16 - TÅL:14 - RÖR:10 - PSY:10 - VIL:12 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [12], Tirakkrok [14] (3/2).
Slag: ObK1T6+2, Tirakkrok: ObH5T6, VINIT: 10, Skadekolumner: 7, Chockvärde: 14.
Vakt - Bazirkgurd
STY:8 - TÅL:10 - RÖR:16 - PSY:8 - VIL:10 - BIL:8 – HÖR: 16 - SYN: 16.
Slagsmål [12], Undvika [14], Gurdersvärd [14] (2/3).
Slag: ObK1T6, Gurdersvärd: ObS2T6+3, VINIT: 10, Skadekolumner: 5, Chockvärde: 9.
Ska speleda mitt första äventyr imorron...ett självskrivet så jag skulle vilja har lite synpunkter och kanske lite tips och sånt. Heter du Tobias Högström så borde du inte läsa längre än så här...
Äventyret följer här: Detta är bara mina egna antecknignar, om jag lägger ut äventyret på internet på allvar så kanske det behövs lite mer jobb på det...men var snälla och läs igenom och reflektera...
Fritagning i Tiban
En utav rollpersonernas bror Jhim har blivit tillfångatagen och förd som slav till Tiban. Jhim är en frilansande marinsoldat och hans skepp blev attackerat av tirakiska pirater. Jhim fördes till slavmarknaden i Tiban där han sedermera såldes. Jhim lyckades, hur osannolikt det än låter skriva ner ett meddelande som han skickade med ”flaskposten”, brevet var adresserat till brodern.
Det lyder:
”Jag har blivit tillfångatagen som slav, dom seglar med oss mot Tiban. Hjälp, din broder Jhim.”
Rollpersonerna befinner sig för närvarande i den Ashariska huvudstaden Camard där dom utövar sina respektive yrken. Plötsligt kommer det fram en något ovårdad sjöman till en utav rollpersonerna och frågar om denne är ?.
”Jag har i min ägo ett brev som tillhör dig. Det är från din bror, han har tydligen hamnat i trubbel. Vad han har hamnat i för trubbel är inte mitt problem, snart är det ditt. Mitt problem är att jag är ohälsosamt torr i strupen, har inte haft råd att vattna den på ett vackert tag så att säga. Ge mig (hälften av rollpersonens silver, högst 100) silver så får du brevet, det har färdats en vacker bit och jag bär inte på onödigheter för skojs skull.”
Sjöman
STY:14 - TÅL:13 - RÖR:10 - PSY:10 - VIL:12 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [12], Dolk [13] (1/2).
Slag: ObK1T6+2, Dolk: ObS2T6, VINIT: 10, Skadekolumner: 7, Chockvärde: 13.
När rollpersonerna har läst brevet och förhoppningsvis bestämt sig för att försöka frita Jhim är det upp till dem att ta sig till Tiban. Det troligaste valet är med skepp direkt från Camard.
Det går två skepp från Camard till Tiban inom kort. Det ena är ett handelsskepp lastat med vapen och det andra är ett smäckert skepp tillhörande den berömda cirefaliern Manzoran, vilken handlar med lyxvaror. Det finns plats för passagerare på båda skeppen, priserna är 200 silver med handelsskeppet och 350 silver med Manzoran. Priserna är inte förhandlingsbara, men om rollpersonerna är vapenföra kan dom lova att hjälpa till vid en eventuell piratattack mot att deras pris halveras. Om någon av dem har såna färdigheter så kan han få sköta enklare sysslor under resan mot att hans pris halveras.
Oberoende av vilket skepp rollpersonerna väljer kommer resan att gå lugnt fram till att man närmar sig tibanbuktens öppning. Skeppet kommer nu att bli attackerat av sjörövare. Reser rollpersonerna med Manzoran så kommer han att lura förföljarna på grund och sedan fortsätta in till Tiban. Reser rollpersonerna däremot med handelsskeppet så kommer de att bli attackerade av bazirktiraker. Till slut kommer handelsskeppet lyckas pressa tillbaks sjörövarna men det kommer att krävas stora förluster och resan försenas med två dagar. Om rollpersonerna har lovat att slåss men inte gjort så eller visat feghet i striden kommer dom att straffas med kölhalning alternativt få lämna ifrån sig allt sitt silver.
När rollpersonerna kommer in till Tiban kommer dom efter ett tag att söka upp slavmarknaden. Tiban har en stor slavmarknad där slavar säljs en gång i veckan. Om dom börjar fråga runt så slår man ett svårt slag mot tur för varje person som rollpersonerna frågar. Uppmuntrar man med mer än 10 silver kommer slaget att bli en nivå enklare.
När slaget lyckas kommer rollpersonerna att bli hänvisade till Azirk, mannen som tar betalt av de som har köpt slavar. Han finns på ett värdshus i närheten där han just nu håller på att påbörja dagens första öl. Om rollpersonerna frågar efter Jhim direkt kommer han inte att berätta något för mindre än 50 silver. Om rollpersonerna däremot super honom full kommer det ut av sig själv, ölen kostar 20 silver.
Det dom får veta av Azirk är att Jhim såldes till Grat, en Bazirktrukh som använder slavar för skogsavverkning en halv dagsmarsch in i skogen. Om dom frågar får dom en vägbeskrivning och även lite information om Grat och hans rörelse.
Grat tjänar sitt levebröd på att låta andra hugga ner mahognyträd som han sedan säljer till utländska köpare i Tiban. Han har för närvarande 20 slavar, däribland Jhim, samt 7 anställda vakter. Vakterna är sex tiraker och en gurd av stammen bazirk. Av slavarna är 13 stycken människor och resten tiraker. För att transportera det huggna timret använder Grat två elefanter.
Han och hans folk arbetar som så att de varje måndag åker ut till skogen där dom avverkar träd till onsdagen då de åker tillbaka till Tiban igen och säljer timret. Sedan stannar de över natten då de super till för att sedan åka ut i skogen och avverka träd från torsdagen till lördagen. De stannar i Tiban fram tills på måndagen då de åker ut i skogen….
In till Tiban tar han bara med sig hälften av slavarna, de andra får under tiden röja ny väg och flytta lägret till ett område med ny skog eller fortsätta avverka skog om det finns kvar på platsen. Jhim är alltid med till staden då han kan prata flera olika språk.
När man avverkar skog arbetar slavarna i gruppen på tre man övervakade av en vakt. Grupperna består av en tirak och två människor. De sju grupperna ska under en period ute i skogen fälla, kvista, stycka och transportera fram till vägen ett träd var. Grupperna arbetar således på samma ställe under hela tiden, det är sällan inom synhåll men alltid inom hörhåll från andra grupper. På nätterna bor slavarna i två hyddor med 10 man i varje. Varje hydda är alltid vaktad av en vakt. Vakterna och Grat bor i en barack.
I staden är Jhim med när Grat säljer timret och om han behövs så får han vara med och tolka, Grat pratar bara sakhra. Annars så hålls slavarna instängda i ett hus i närheten av marknaden under hela deras vistelse i Tiban, de används bara för att transportera timret dit. Huset rymmer alla 10 slavarna och vaktas alltid av en vakt utanför huset samt av gurden inuti. Gurden brukar roa sig med att plåga de mänskliga slavarna i huset.
Nu är det upp till rollpersonerna att frita Jhim. Att hitta honom har förhoppningsvis inte varit allt för svårt, men det är nu svårigheterna börjar. Det finns flera sätt som man kan rädda Jhim på, alla innefattar dock ett visst utövande av våld då han alltid bevakas av minst en vakt.
Om rollpersonerna försöker frita Jhim när han arbetar kommer vakten att ropa på hjälp, dom kommer att ha ungefär 40 s på sig innan mer vakter kommer. Om dom lyckas kommer dom att bli jagade av Grat och tre vakter.
Dom kan också försöka på natten. Om rollpersonerna lyckas besegra vakterna så har dom 40 s på sig innan den första vakten kommer ut ur baracken, resten kommer ut efter 1 min. Om dom lyckas kommer dom även här att bli jagade av Grat och tre vakter. En smart sak att göra är att släppa lös och sätta fart på de två elefanterna som står bundna i lägret, om rollpersonerna gör det kommer alla vakterna och Grat komma ut ur baracken och jaga efter dom. Endast en vakt kommer att lämnas kvar. Om rollpersonerna lyckas ordna den så kommer de ha två timmars försprång innan de blir jagade av Grat och tre vakter.
Grat och de tre vakterna kommer att utgå ifrån att deras villebråd har begett sig raka vägen mot Tiban. Om rollpersonerna väljer att gömma sig i skogen och lyckas kommer Grat och vakterna att vara i Tiban när och om rollpersonerna anländer.
Om dom väljer att frita Jhim i staden måste dom besegra vakten utanför dörren. När dom har gjort det och sen går in i huset kommer dom att höra någon, gurden, som klättrar upp genom ett hål i taket och försvinner bort över taken. Alla slavarna sitter fastkedjade i väggen. Att få loss dom är inte så svårt, ett normalt slag mot STY. Rollpersonerna kommer att ha ungefär 10 min på sig innan Grat och tre vakter kommer till platsen.
Om rollpersonerna när dom fritar Jhim fritar även andra slavar kommer jakten på dom inte att bli så intensiv och följande slag kommer alla att bli en nivå enklare.
När rollpersonerna kommer till Tiban har dom som förmodligen som sitt enda mål att komma därifrån. Grat kommer att ordna folk som håller öronen och ögonen öppna så risken för att bli upptäckta finns alltid där. Varje gång Jhim vistas bland folk slås ett normalt slag mot rollpersonernas tur, är rollpersonerna försiktiga blir slaget lätt, väcker man på något sätt uppseende blir slaget svårt. Om slaget misslyckas kommer Grat och vakterna att vara på platsen och leta efter 10 min.
Det sättet som rollpersonerna förmodligen kommer att välja för att lämna Tiban är på samma sätt som dom kom dit. Manzoran ligger fortfarande kvar i hamnen och det finns även två andra skepp att välja på, vart oc när dom ska segla är upp till spelledaren. Manzoran skall segla till Jhamalo Tamatz och för att segla med honom får rollpersonerna betala mellan 300-400 silver, beroende på om dom reste med honom till Tiban och hur dom uppförde sig. De andra skeppen är billigare, samma saker gäller som vid resan till Tiban.
Vill du som spelledare skicka på dom mer pirater är det upp till dig. Men man kan misstänka att det kommer vara en del sår som måste slickas under resan.
Martin Eriksson
Grat
STY:18 - TÅL:18 - RÖR:8 - PSY:10 - VIL:14 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [14], Binderakkhammare [14] (4/1).
Slag: ObK2T6, Binderakkhammare: ObK6T6+2, VINIT: 10, Skadekolumner: 8, Chockvärde: 16.
Vakt - Bazirktirak
STY:16 - TÅL:14 - RÖR:10 - PSY:10 - VIL:12 - BIL:8 – HÖR: 10 - SYN: 10.
Slagsmål [15], Undvika [12], Tirakkrok [14] (3/2).
Slag: ObK1T6+2, Tirakkrok: ObH5T6, VINIT: 10, Skadekolumner: 7, Chockvärde: 14.
Vakt - Bazirkgurd
STY:8 - TÅL:10 - RÖR:16 - PSY:8 - VIL:10 - BIL:8 – HÖR: 16 - SYN: 16.
Slagsmål [12], Undvika [14], Gurdersvärd [14] (2/3).
Slag: ObK1T6, Gurdersvärd: ObS2T6+3, VINIT: 10, Skadekolumner: 5, Chockvärde: 9.