Nekromanti Ett äventyr

Mukwa

Swashbuckler
Nu ska jag och 3 andra spela klyschig fantasy som inte är alltför episkt. Jag ska spelleda. Jag har dock bara lite grunder till storyn. De följer nedan.

Alla rollpersoner har precis utexaminerats på ett eller annat sätt.
Första karaktären är en magiker som precis klarat sina slutprov på en magikerakademi.
Den andra karaktären är en riddare som precis har avslutat grundläggande träning och dubbats till riddare av någon hertig eller så.
Karaktär nummer tre är en tjuv. Denna karaktär har på något sätt precis fått sitt yrke erkänt av någon form av thieves guild (bättre namn på svenska?!).

Vad jag vill att äventyret ska gå ut på

Magikerakademin, riddarhuset/adelssläkten och tjuvgillet vill alla ha någonting som rollpersonerna blir utsända för att finna.

Vad jag vill ha hjälp med

Varför vill de olika institutionerna skicka iväg nyutexade?
Vad vill institutionerna lägga beslag på? (inte för episkt)
Varför slår rollpersonerna följe för att hitta vad det nu är de ska hitta (varför är de villiga att hjälpas åt)?

Anarchclown

Swashbuckler
Ingen av dem är tydligen präst så jag utgår ifrån att de vill ha någonting som Kardinalen i landet kommer att använda för att utpressa de andra fraktionerna till lydnad. En gammal helig kungakrona som magikerna och riddarna svurit att skydda men som nu är på drift efter att den dolda grottan där den låg blev övertagen av svartalfer kanske. Kyrkans män är också på väg med Häxjägare Bister som ledare och vill ha prylen för att visa för kungen hur inkompetenta riddare och magiker är i landet.

Kanske?

Edit: Tjuven är så klart inhyrd som lönndomsexpert av antingen magikern eller riddaren. I händelse av att de måste sno skiten från kyrkan.

Mukwa

Swashbuckler
Najs! Gillade att du fick in en stor fraktion som spelarna inte kommer från. Hur fasen kunde jag missa kyrkan (eller vad det nu kommer kallas), btw.

Tjuvgillet vill dock ha den där prylen för sig själv också, men de blir lite lättare. De kan ju lika gärna se prylen som en handelsvara i maktkampen.

Fler förslag?

Anarchclown

Swashbuckler
Uppdraget är jävligt farligt så man skickar iväg kanonmat. Dessutom är det så att de äldre medlemmarna av dessa fraktioner hatar varandra till en väldigt stor del och därför inte gärna sammarbetar. Det är helt enkelt lättare att skicka unga och oviktiga personer.

Mukwa

Swashbuckler
Uppdraget är jävligt farligt så man skickar iväg kanonmat. Dessutom är det så att de äldre medlemmarna av dessa fraktioner hatar varandra till en väldigt stor del och därför inte gärna sammarbetar. Det är helt enkelt lättare att skicka unga och oviktiga personer.
Ja, det här är bra. Dock vill jag inte ha samma förklaring på alla institutioner. Att t ex magikerakademin har starka interna stridigheter låter bra. I så fall är magikern som skickats ut inte helt utsänd av hela akademin, utan bara av sin mästare och några till som hatar att akademin inte kan bestämma sig för hur de ska angripa det här problemet.

Tjuven och riddaren då?

Anarchclown

Swashbuckler
Jag menade att trollkarlarna och riddarna hatade varandre och stred mellan fraktionerna. Hursomhelst finns det också en kyrklig underrättelsetjänst som håller reda på högre medlemmar i framförallt ridderskapet som gör att man vill skicka iväg en enkel ung riddare istället.

I tjuvgiller är det tyvärr så att de flesta äldre medlemmarna antingen är allmänt kända skurkar som inte kan ses resande med en adlig person (riddaren) eller så är det omöjligt för dem att resa iväg och lämna sin maktbas inom tjuvgillet under någon längre tid då denne då riskerar att löjtnanter tar över.

Anarchclown

Swashbuckler
För att få ihop gruppen ytterligare kan du låta dem alla ha varsin kontakt under äventyret som de fått av sitt respektive skrå. Samtliga av dessa kontakter visar sig vara svin på något sätt för att ytterligare visa på hur jävla skeva deras fraktioner är och att de bara kan lita på varandra.

Riddaren har en lokal riddare vid namn Armstark i området de ska resa igenom. Denne ger honom gärna hjälp men i tjuven i gruppen hör Armstark tala om att skära halsen av gruppens riddare och ta prylen själv när de väl hittat den för att själv ta åt sig äran i riddarhuset.

Magikern ska få hjälp av en lokal lärling som dock kommer fram till att kronan är en magisk artefakt som han vill använda för att utföra en ritual för att ge sig själv mer makt.

Tjuven har en värdshusvärd som egentligen är en lokal tjuvjägare och hälare som dock också jobbar som informatör åt kyrkans underrättelsetjänst och försöker låsa in tjuven och ge honom till Bister och hans mannar mot belöning.

mr_si

Warrior
Om riddaren kommer från ett adelshus så kan de flesta äldre adelsmän vara upptagna med att sköta sina gods och soldater, dessutom måste ju den nya riddaren få chansen att visa att han förtjänar sina sporrar.

Tjuvgillet (svenskt ord skulle ju kunna vara "liga") skickar en nybörjartjuv för att hjälpa de andra att hitta artefakten medan de riktigt duktiga tjuvarna förbereder stölden av den...

Mukwa

Swashbuckler
Tjuvgillet (svenskt ord skulle ju kunna vara "liga") skickar en nybörjartjuv för att hjälpa de andra att hitta artefakten medan de riktigt duktiga tjuvarna förbereder stölden av den...
Ja, det här är kalas. Enkelt och smart!

Då är tjuven på vift efter X

Magikerakademin tjafsar och en magiker bestämmer sig för att dra själv.

Då är magikern på vift efter X

Riddaren? Riddarna är hårt övervakade av kardinalen och därför är det bättre att skicka ut en ung och dum riddare.

Då är riddaren på vift efter X

Vad är X nu då? Det får inte vara för episkt och det måste vara något som magikerakademin vill och kan använda själva, det måste vara nåt som riddarhuset/grevinnan vill använda själv/a. Tjuvarna kan ju sälja föremålet och använda det till utpressning.

Vad är X för föremål?

Anarchclown

Swashbuckler
Jag hävdar fortfarande att det är en gammal konungs krona som skulle ha vaktats av adeln och magikerna men att dessa misslyckades PGA yttre omständigheter och det faktum att det var några hundra år sedan de fick uppdraget som således inte direkt är högsta prio längre.

Mukwa

Swashbuckler
Jag hävdar fortfarande att det är en gammal konungs krona som skulle ha vaktats av adeln och magikerna men att dessa misslyckades PGA yttre omständigheter och det faktum att det var några hundra år sedan de fick uppdraget som således inte direkt är högsta prio längre.
Ja, det funkar ju iofs ganska bra. Då tävlar riddarna och magikerna om äran att få återbörda kronan och vinna konungens gunst, eller?

Om jag vinklar det åt andra hållet då: varför vill magikerna inte att riddarna ska få tag på kronan först, och vice versa?