Nekromanti Ett år i en dvärgby...

Gemstone

Swordsman
Som bekant sen tidigare, så har mina spelar slagit sig ner i en dvärgby, men jag är lite kort på idéer om vad som kan ske medan de befinner sig där :S

Om Ahlet läser den här tråden (jag vet att du hänger här), sluta läs, för då förstör du bara för dig själv :p

Hittils har jag kommit fram till att följande saker ska hända:
<ul type="square">
[*]Mänskliga Legoknektar som söker arbete börjar bråka med ett förband med dvärgiska legoknektar. Detta leder till att de börjar konkurera och inta varsit värdshus som sitt eget och försöka hålla de andra borta ifrån det
[*]Bönder ifrån nordvästradelen av Asharien kommer, efter ett dåligt år, att slå sig samman med rövarna som redan nu har plundrat ett par dvärgkaravaner i södra delen av dalen. Detta kommer öka trycket och rollpersonerna kommer ombeds att försöka lösa detta innan en större arme måste sändas
[*]Eftersom en i gruppen är en Raunlänsk schaman, så kommer en grupp med raunlänningar att komma, sökandes efter "Schamanen med dvärgen" och rådfråga dem om en rad frågor. En av dem är dessutom en förklädd lönnmördare, utsänd för att döda schamanen och förhindra att han nånsin återvänder hem...
[*]En förvisad dvärg, som rollpersonerna kom på med att fuska i tärningsspel, kommer att göra allt för att hämnas. Han har redan lönnmördat en av karaktärerna som kom på honom... Det är han som organiserar rövarna i söder och kommer inom kort förklä sig och försöka förgifta spelarna.
[*]Tempelriddaren som finns i gruppen kommer ställas inför ett religöst val... att öppna ett tempel eller att fördriva en best i skogen. besten kommer kanske att döda honom... men templet skulle väcka dvärgarnas irritation och splittra gruppen.
[/list]
Det finns dessutom en kragg klankrigare och en dvärgisk bryggare i gruppen som jag inte har en anning om vad jag ska göra med. Det är dock brist på Kvasr i byn, samt andra ölsorter, så lite spänning kommer bryggaren få, men i jämförelse med de andra så står det sig slätt... nån som har bra idéer?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Har du Riddaren? Där finns en slumptabell för särskilda händelser som kan drabba en bygd. En grej som jag kan tänka mig, som ligger på lite lägre nivå men ändå kan vara rolig, är att slänga in ett bröllop. Givetvis kommer bröllopet att kräva det finaste öl man kan tänka sig, så bryggaren kommer få ha fullt upp. Dessvärre kommer avundsjuka, släktfejder och liknande leda till en mängd sabotage kring bröllopsarrangemangen. Kan rollpersonerna hitta den skyldige?

Annars känns det ärligt talat som rollpersonerna kommer ha rätt fullt upp. En bra idé är att skapa några viktiga SLP i byn och låta spelarna "lära känna" dem, så kan de rent utav börja spinna egna intriger. Sök på "fisktank" här på forumet om du vill läsa mer om den sortens spelande, där man inte förlitar sig på att spelledaren har ett färdigskrivet äventyr, utan snarare än detaljerad miljö där intressanta situationer mer eller mindre automatiskt uppstår ur spelarnas agerande.

Kropotkin

Warrior
En dvärgby, får jag anta att gruvbrytning förekommer? Om byn dessutom är rätt ny finns det säkert en del konflikter mellan olika grupperingar, om allt nu inte är fint organiserat i något byråd (jag kan inte så mycket om dvärgar). Oavsett vilket finns det la en massa utrymme för konflikter mellan gruvor och/eller inom det politiska systemet. Sett Deadwood?

Använder mig själv av en by som utgångspunkt för mina äventyr. Bra då man kan återanvända sina spelledarpersoner och skapa långvariga relationer. Måhända någon som går i giftastankar? Kan alltid vara en källa till drama, våld (läs: kvinnans sura bröder) eller komik.

Rollpersonerna behöver inte alltid direkt involveras i konflikter och händelser i byn. Du kan slänga in lite indikationer på en konflikt i antågande som gör världen lite mer trovärdig, allt kretsar inte kring rollpersonerna (även om de brukar tro det).

Gemstone

Swordsman
Låter som en bra ide faktiskt... jag kommer använda lite av era ider och kasta om det rejält för dem :gremlaugh:

Nu öppnade dock en av mina spelare för något jättekul, då han gick till stadens borgmästare och försöker instifta en handelsmånad i mars, där folk ifrån alla länderna omkring kommer dit... ska bli väldigt roligt att se hur han försöker få det i stånd, medan allt annat händer. Tackar

Gemstone

Swordsman
Jag tänkte bara säga att efter lite spelande, har föjande saker hänt...
  • Krig mellan Drunrok och Jargien! De båda länderna har haft ett antal slag, där Jargierna vunnit alla utom ett av de viktiga slagen. Flyktingar flyr åt alla håll och många har nått till dvärgbyn... Ett självklart läge för konflikter
  • Tempelriddaren i gruppen har grundat ett tempel och börjat ta emot rekryter till ordnen. Han är överställd de andra riddarna där, men ett flertal av de som tagit värvning gör det mest för att kunna hämnas emot Jargierna... dvärgarna fnyser så klart åt dett användande av hästar... vem behöve ren häst när man har mark att stå på?
  • Den prisjagande Drezindvärgen har hjäpt till att grunda ett tempe efter en lätt donation på cirka 3,5 kg rent guld. Detta har lättat relationerna mellan Drezin och Roghan med en stor del... dock så vet inte de andra Drezin dvärgarna om detta ännu.
  • Karaktärerna har dessutom lyckats genomföra marknadslagar (dvs. inga tullar etc. under vissa dagar om året) för att främja handeln... De har också övertygat en del flyktingar om att slå sig ner i dalen och odla upp jorden.

Regmolar

Swashbuckler
Tempelriddaren i gruppen har grundat ett tempel och börjat ta emot rekryter till ordnen. Han är överställd de andra riddarna där, men ett flertal av de som tagit värvning gör det mest för att kunna hämnas emot Jargierna... dvärgarna fnyser så klart åt dett användande av hästar... vem behöve ren häst när man har mark att stå på?
"Varför rida en häst när man kan gräva sig en tunnel?" - Gammalt Drezinordspråk (dvs, myntat av en av mina spelare som spelade Drezin :gremwink:)

Glöm bara inte bort att dvärgar respekterar styrka, och därför insett hur bra kavalleri är när de fått se sin första ryttarchock (inte för att de använder det själva för det; lycka till att få en enad riddarfront i bergen...). Tungt kavalleri är med dvärgiska mått mätt människans bästa uppfinning :gremwink: