Jag vill att Lilliana börjar rocka. Hon är hittills den enda (med Korpa?) som har ett föremål som är knutet till hennes yrke. DET är den här rundans riktiga bomb.
Lilliana, de här grejerna gör mig nyfiken på dig:
quote: Lilliana: Hm. vad spelar det för roll om hon får reda på någons yrke när den åkt ut? Säg att "Anna" åker ut, och är det yrket, hur hjälper det?
Om "Anna" är ulv, så är hon, är hon det inte, så är hon inte det.
Alltså, jag tycker nog att det är självklart att vi har massor att vinna på att vi vet yrken på folk som åker ut. Varför tycker hon att det
inte är viktigt?
Sedan hjälper "byn"* till:
Cissi svarar:
Cissi said:
Min förmåga, passiv, hjälper oss om någon försöker spika ett felaktigt yrke på någon som åkt ut. Rugas förmåga verkar vara nått liknande men hjälper såklart inte oss om det är jag eller Ruga som åker. Jag kan inte heller veta vilket fraktion den som försvinner tillhör, oavsett yrke. Det finns inget i min roll som visar på att det här yrket skulle vara "ulvigt" eller "byboigt".
Varpå Lillis går in med:
Lilliana said:
Cissi; Vi får ju reda på om personen är ulv eller inte när den åker ut, så om den är yrket du pratar om, så kanske andra av samma yrke är av samma fraktion?
Det skulle ju hjälpa oss i spelet. Tänker jag fel?
Nej, Lilliana, du tänker nog rätt. Men vad är prylen med att ulvarna skulle ha samma yrke? Plantering här? Kolla tex Tyrs svar tidigare i tråden:
Tyr said:
Om folk sitter inne på dubblettförmågor så kan vi använda dem för att ge ett grönare sken till folk, och därmed hjälpa oss ringa in varulvarna. Låt oss säga att spelare 1 och spelare 2 båda kan känna av när spelare av yrke x lämnar spel. Om vi håller spelare 1 för grön så kan det vara värdefullt att låta spelare 2 gå ut med sin förmåga först så att den gröna spelaren kan döma den vi är osäkra på. Om vi går ut med våra yrken så blir denna metod mer eller mindre värdelös (antagligen).
---
Det som fångar min uppmärksamhet är att det verkar som att Lilliana vet mer än hon försöker få det till i början. Hon har koll på att hennes föremål hänger intimt ihop med hennes yrke och att ulvarna eventuellt skulle/inte skulle ha samma yrke. Men ändå vill hon bromsa upp outande och kommer med märkliga hypoteser kring yrkets betydelse.
Ping-time.
Röst: Lilliana
*
Nej, givetvis kan jag inte garantera att Cissi=byn, men jag uppfattar under rådande omständigheter att Cissi är mer bybo än Lilliana.