Nekromanti Ett äventyr - Uppdraget (Runda 1)

Basenanji

Postd20modernist
...sen måste jag bara få fråga Vico (och KK som har varit inne på samma grej):

Vicotnik said:
Så var det igång igen med ett rätt så klassikst upplägg av spelet
Konrad said:
Gör din grej! Du är en skicklig konstruktör och är lite av klassikernas mästare. Hjälp mig och alla nykomlingar att förstå hur Mukwa lagt upp spelet.
Hur kan ni vara så säkra på att det är ett "klassiskt" parti? Eller vill ni bara få oss bybor att tro det? För det är väl inte så att ni kan prata med varandra på något sätt?

---

Tills vidare vill jag faktiskt hålla kvar min röst på Konrad. Ut med ditt yrke och vad du har för föremål. Eller: presentera ett vettigt skäl til varför du skulle låta bli.

---
Varulvstoppen, by Dieselsoppa:

1. Liliana
2. Konrad
3. Vicotnik
4. Vimes

Bubblare:
Larsson, Cissi, Lu-Kaazh (WTF? Hade du en förmåga so kanske var negativ för byn?)

Korpa

Umenörd
Jag är villig att slå vad om att många av oss sitter på ett föremål som inte tillhör oss, det insåg jag tämligen tidigt. Hur det hjälper oss att hitta ulvar vet jag inte och jag vet inte om jag är bekväm med att spekulera om det, om ulvarna måste ljuga vill jag inte ge någon hjälp på vägen riktigt ännu.

Och det är alltså det här jag nämnt tidigare vid två tillfällen. Nu när ni har kommit in på det på egen hand så ser jag ingen anledning att hålla tyst om det längre.

Av de som har outat föremål och yrke måste jag säga att de som sticker ut mest är Liliana och K.K. Liliana för att det är väldigt, väldigt märkligt, men det känns samtidigt inte som en ulvlögn, och K.K för att han faktiskt har något som passar ihop med yrket. Mitt föremål, t.ex. hör absolut inte till mig och mitt yrke, men jag kan inte säga på rak arm vem som skulle uppskatta det istället för mig.

Cissi

Up to no good.
Okej, ett litet snabbt innan jag går från jobbet.

Jag har skummat lite och ju mer jag skummar så måste jag säga att det känns som om byn har varandras föremål och de som inte har någon annans föremål är ulvar!

Jag tror på Basse i det här, alltså att vi ska jobba med snabba och innehållsrika outningar för att se om det finns ett mönster bland föremålen först.

Om vi outar våra föremål så kommer vi ju snabbt märka om ett förmål som någon annan outar passar in på ens eget yrke. Om den här teorin stämmer kommer ulvarna bli tvungna att ljuga då ett föremål outas och vi vill få ulvarna att böja ljuga och strula. Det KAN vara så enkelt!

Eftersom jag inte varit så himla aktiv idag och ni skrivit som om det gällde livet så håller jag på min outning tills jag får med mig någon mer på min idé. För jag kan ju ha missförstått nått alldeles gruvligt. Men om jag slagit huvudet på spiken så outar jag i nästa inlägg.
För de skarpögda har jag redan lämnat ut mitt föremål.

Liliana

Veteran
Cissi said:
Okej, ett litet snabbt innan jag går från jobbet.

Jag har skummat lite och ju mer jag skummar så måste jag säga att det känns som om byn har varandras föremål och de som inte har någon annans föremål är ulvar!

Jag tror på Basse i det här, alltså att vi ska jobba med snabba och innehållsrika outningar för att se om det finns ett mönster bland föremålen först.

Om vi outar våra föremål så kommer vi ju snabbt märka om ett förmål som någon annan outar passar in på ens eget yrke. Om den här teorin stämmer kommer ulvarna bli tvungna att ljuga då ett föremål outas och vi vill få ulvarna att böja ljuga och strula. Det KAN vara så enkelt!

Eftersom jag inte varit så himla aktiv idag och ni skrivit som om det gällde livet så håller jag på min outning tills jag får med mig någon mer på min idé. För jag kan ju ha missförstått nått alldeles gruvligt. Men om jag slagit huvudet på spiken så outar jag i nästa inlägg.
För de skarpögda har jag redan lämnat ut mitt föremål.
Det här låter bra för mig, specielt då det kom från Cissi, som i min bok är grönast av alla (utom mig), i och med att hon outa sin passiva förmåga först.

Vimes

Sillkung
Liliana said:
Lite svårt att svara. Har ju inget att säga som jag inte redan sagt, eller kommer outa sen om jag håller på att åka ut.
Jag kan ju lova att jag inte är ulv, men det hjälper ju inte.
Alltså, att Basenanji tror att du är ulv behöver du inte oroa dig för. Jag tror aldrig han haft rätt när han varit säker på någon.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Basse said:
Hur kan ni vara så säkra på att det är ett "klassiskt" parti? Eller vill ni bara få oss bybor att tro det? För det är väl inte så att ni kan prata med varandra på något sätt?
Anledningen till att jag har varit så säker på att det skulle vara ett klassiskt upplägg är dels för att Mukwa har prata om att han skulle vilja delta i ett klassiskt parti, samt att han i sin anmälningstråd skriver i de sista raderna: Traditionelt upplägg, vilket jag har tolkat som ett klassiskt spel.

Sen skulle jag vilja veta vad som gör att jag är med på din varulvstopp? Är det något jag gjort? inte gjort? sagt? Med andra ord ge mig något att arbeta med för att bevisa att jag är bybo.

kommer nu gå från jobbet och dra och träna åter senare ikväll.

Vimes

Sillkung
Dieselsoppa said:
Till att börja med:

det finns alltså BÅDE en bard och en gycklare?

o_O

Sedan: börjar ni andra så smått inse att vi måste outa på riktigt snarare än att släppa ifrån oss minibitar av vår info?

För även om KK:s uppräkning var tydlig och bra så finns det andra som inte verkar stämma in på det här mönstret?

Jag tror att vi vinner på att snabba på och effektivisera outningarna.
Alltså, vi är 17 spelare. Det finns nog både barder, gycklare och pruttkuddesförsäljare.

Sen håller jag med så smått om att det kan vara lika bra att outa. Eller såhär, antingen skiter vi i att diskutera det här vidare och börjar leta ordentliga scum tells, eller så massoutar vi. Typ så.

Vimes

Sillkung
Alltså. Basse. Shit.

Din varulvstopp, motivera den. Och vad är det för gagg om Lukas.

Nu är du sådär off som du bara är när du är bybo.

Basenanji

Postd20modernist
Om man läser de första posterna den här rundan så är det rätt uppenbart att du, KK och Vimes har nåt ihop.

Det är nästan så att jag tror att ni håller på och är så där dryga bara för att ni är så bra ulvar.

Lite som när KK gör blundern och skriver som om han inte var en del av byn, varpå Vimes snabbt går in och tar på sig det där.

Det KAN vara så att jag är starstruck, men fan, den här gången är det nog inte bättre än att vi bybor har idel varulvsspelsstjärnor mot oss.

Sedan: Lu-Kaazh, vad menar du med att din förmåga kanske inte är bra för byn?

Basenanji

Postd20modernist
Lu-kaazh said:
Jag saknar den förmågan som alla tycks ha, istället sitter jag på en förmåga som AKTIVERAS när en vis klass dör (om förmågan är till vår fördel eller nackdel tänker jag inte avslöja".
Min fetstil.

Lukas

Mannen i Gult
Dieselsoppa said:
Låt mig omformulera mig,
när en viss klass åker ut så kommer det hända en speciell sak med mig.
Det står under förmåga.
Jag tror det skulle vara dåligt för byn om jag sa något mer.

Brynolf

Dum fan
Lu-kaazh said:
Dieselsoppa said:
Låt mig omformulera mig,
Det står under förmåga.
C'est bizarre! :gremooo:

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Dieselsoppa said:
Till att börja med:

det finns alltså BÅDE en bard och en gycklare?

o_O

Sedan: börjar ni andra så smått inse att vi måste outa på riktigt snarare än att släppa ifrån oss minibitar av vår info?

För även om KK:s uppräkning var tydlig och bra så finns det andra som inte verkar stämma in på det här mönstret?

Alltså, vi är 17 spelare. Det finns nog både barder, gycklare och pruttkuddesförsäljare.

Sen håller jag med så smått om att det kan vara lika bra att outa. Eller såhär, antingen skiter vi i att diskutera det här vidare och börjar leta ordentliga scum tells, eller så massoutar vi. Typ så.
Scumtells!

Jag outar:

Jag är en gammal skrälle till Prälle med en Stav som är magisk! Alla stavar och käppar i fantasyns sköna värld är ju magiska. Så är det bara! Det vet typ alla. Jag kan inte använda min magiska stav, kanske kan någon Magiker göra det? Vad vet jag. Jag är dock allt för troende för att tillåta mig själv att tro på magi således kan jag inte bruka magi. Detta till trots att jag vet att den är magisk.

Utöver det har jag en förmåga att kunna avläsa yrket på vissa typer av yrkeskategorier när de lämnar spel.

Klart och betalt.

Patient Beta

Swordsman
Och med detta så kör jag principen först på = först av, och känner inte riktigt att det finns någon anledning att låta min röst ligga kvar något längre.
Du är inte speciellt skum i mina ögon nu, och du har pratat mycket om dig själv vilket jag saknat tidigare.

Andra som redan har röster på sig är Max Raven, Larsson, Vimes och Brynolf. Brynolf minns jag att han skrev att han skulle ut i skogen och dyrka satan (kanske du som präst kan göra något åt det? Exorcism? Betvinga honom medelst kristi brud?)

Det ligger ett gäng röster på Max Raven, och han har inte svarat så mycket på det. Lite mer tyngd där då.
Så, Röst: Max Raven

Lukas

Mannen i Gult
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Dieselsoppa said:
Låt mig omformulera mig,
Det står under förmåga.
C'est bizarre! :gremooo:
Ja,
jag börjar undra om spelledare har börjat göra en grej av att ge mig konstiga roller...

Sedan så tycker jag det känns skumt att MR inte gör mer av att så många röstar på honom. så jag tycker vi vrider upp temperaturen lite.

Röst:Max raven

tripp_trap

Veteran
Vimes said:
Tripp, börja gör något vettigt nu,
Om du kunde svara på istället för undvika frågor vore ju det en start i alla fall. Ditt beteende osar av nedlåtande och nonchalerande av andra. Jag bifogar här nedanför fortsättningsfrågorna som du sonika sket i, varsågod, om du har tid att bemöda dig med dem:

tripp_trap said:
Vimes said:
Men ok, jag ska förklara mig: jag tolkar alltså introt som helt och hållet fluff. Det är i linje med majoriteten av tidigare spel att bara köra en flufftext där det förklaras ur ett fluffperspektiv vad utröstningen innebör. Här ska vi välja vem som ska offras till De 7. Det är bara fluff. Kolla på vad för visdomar vi får av vålnaderna: de sätter ju flufframarna för ett varulvsspel, det finns förrädare, ni måste offra någon. EN flufförklaring till vad vi håller på med. Det är en genre. Jag uppfattar det till och med som om Mukwa parodierar tidigare spel genom att vålnaderna är så övertydliga med att det finns plundrare (varulvar) bland oss, That's it. Är min tolkning.

Nä, jag går fan längre än så. Har De 7 någon som helst betydelse i Muwkas upplägg ska jag aldrig mer spela varulvsspel.
Okej. Så de kunde lika gärna varit fem eller tio stycken vålnader enligt dig? Jag vet inte riktigt var du får "parodierar tidigare spel" från, det får du gärna förklara lite närmare. Jag har ju inte varit med så många spel, så jag kan mycket väl ha missat något slags internskämt eller vad du nu syftar på. Men vad anser du om föremålen då? Korpa tror att hon vet vad föremålen betyder, så det vore bra om du spekulerade lite kring dem också. Men tack för bemötandet i alla fall!
---

Vimes said:
Här var det:

tripp_trap said:
Du är farlig, så är det. I de två spel jag deltagit i har du varit skurk, och du är en duktig sådan. Jag vet inte hur bra du är som bybo, så för mig är det naturligt att hoppa på drevet mot dig. Det är dags att dyrka upp mer av dina hemligheter, Vimes. Berätta gärna lite mer om utrustningen du bär på.
Det var ju trippen som brödsmulade att han hade en dyrksats. Något du vill kommentera, tripp? Eller vill du hellre att jag ska prata om De 7?
Jag kommenterar gärna, till skillnad från vad du verkar föredra så fnyser jag inte bort frågor om de ställs. Ja, det stämmer att det där var en brödsmulning från mig. Funderade mellan formuleringen "Det är dags att låsa upp mer av dina hemligheter, Vimes.", men valde den som ni ser i mitt inlägg för den brödsmulan tycktes mig vara lättast att se. Och någon snapppade i alla fall upp det.

Liliana, har jag uppfattat det rätt att din roll/förmåga enbart berör gycklare? Jag fick nämligen en tanke om att föremålen var kopplade mellan två spelare. Det vill säga att den som har information om den andres yrke bär på föremål som den andre kan använda/känna igen. Därmed kunde åtminstone en av de inblandade vara mer säker på den andres grönhet, så att säga. Men om det du vet enbart gäller gycklare så faller nog den teorin. Svara i alla fall gärna (eller hänvisa till gammalt inlägg om du redan gjort detta) så vet jag med säkerhet hur det ligger till.

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag är byn!
Det där var min replik!
På vilket sätt tycker du att ett sådant där inlägg bidrar till diskussionen, Vimes? Du stökar ner helt i onödan. Tråden har under dagen formligen spytts ner med snömos och intetsägande småinlägg, en hel del av dem från dig. Ditt beteende ställer dig verkligen inte i god dager för mig. Att undvika okontroversiella frågor och ha en nonchalant attityd i kombination med nersmutsning av tråden är inte gott bybobeteende i mina ögon, i synnerhet inte av en veteran. Jag tänker fortsätta dreva mot dig, för i nuläget har du ett beteende som förstör mer än det bidrar.

I övrigt ger jag upp att hålla rösträkningen, jag har gjort för många misstag med det nu och lämnar över den sysslan till mer kompetenta spelare. Men jag vill fortsätta att förespråka färre inlägg med mer substans av alla, som det är nu är tråden ett härke att bena ut. Eller är det bara jag som uppfattar det så?

Tyr

Hero
Dieselsoppa said:
Ok låt oss säga att vi gör detta, så hur skulle du vilja att outningarna ska gå till?

Sedan har du gjort mig paranoid med ditt snack om KK, Vic och Vimes. Infiltratörgänget. Men utan att analysera det all för djupt så fungerar detta bara om ulvarna har förmågor efter samma mall som byn. Det vill säga de behöver bara ljuga lite grann eller inte alls om sina förmågor. Det är WIFOM att avgöra om det är sannolikt eller inte om man tittar på Vampire-liret som verkar vara ett liknande spel. Om man bortser från förmågor och sådant de snappat upp från andra så har fortfarande åtminstone KK sagt saker som jag känner igen mig i. Om du har ett case mot dessa herrar så får du nog göra det på ett tydligare sätt så att jag förstår exakt hur det ska hänga ihop. Annars får jag anta att kaosdemonen är paranoid och att paranoian smittar av sig.

Max Raven

T12-kultist
Lu-kaazh said:
Sedan så tycker jag det känns skumt att MR inte gör mer av att så många röstar på honom. så jag tycker vi vrider upp temperaturen lite.
Förlåt, mina dagar är lite oregelbundna, speciellt helgens (var djurvakt åt föräldrarna) så min postningstakt är aningen långsammare. Ber om ursäkt. :gremsmile:

Osäker på hur mycket som är bra att avslöja, då ulvarna har direktnytta av att veta saker om folk (vem som är väktare, siare etc). Dock finns det en poäng med att säga saker och se vilka som "tar efter".

Mitt föremål är örter. Jag vet att några av dem smakar gott.

Mitt yrke, ja, jag är lite av en Aragorn. jag är bra på att fixa mat ute i naturen och kan antagligen (osäkert) hantera saker som rävsaxar.

Som synes har min vildmarksvana sina begränsningar. Misstänker att de kräver någon med medicinska kunskaper eller kunskaper om örter.

Som jag ser det så det så är jag misstänksam mot Larsson fortfarande, och det för att han sa att hans förmåga liknade Cissis. Nu vet jag inte hur vanliga dubblettförmågor är, men det var ganska vagt. Det som drar åt andra hållet är att hans yrke och prylar kommit fram. Svårt. Han lyser mer grönt än rött för mig, i vilket fall. KK har också varit ganska aktiv men ändå ganska vag med informationen. KK är dock ganska grön (han har ju sagt klass och föremål, även om man tekniskt sett kan ljuga om dem).

Grejen är att tells kan vara lite opålitliga och ulvar har ju fördelar bybor inte har - så jag har lite svårt att lista ut vem som är bäst att sätta press på.

Men just nu:
Rödare? Vicotnik.

Vicotnik, till skillnad från KK, har inte avslöjat något (alls) om sig själv (vad jag kunde hitta, dubbelkollade men kan ha missat något). Vicotnik har inte ens sagt vilket föremål han har utan bara dirigerat diskussionen, vilket verkat avleda uppmärksamheten från honom. Jag vet inte så mycket om spelet, men det kan vara ett knep för att få mer information så man kan bygga en mer trovärdig historia.

Alltså:

Röst: Vicotnik

Max Raven

T12-kultist
Om ni undrade:
Måndagar: Arbete 11-17 (c:a)*
Tisdagar & Onsdagar: Studier, inget fast schema.
Torsdagar: Arbete 8-17
Fredagar: Arbete 8-17

*(sov i morse, föräldrarna kom hem sent och ville inte lämna hundarna ute i kylan).

Har kanske inte sagt det, men mitt postande kan bli lite ojämnt i takt.

Basenanji

Postd20modernist
Ja, som jag sa så kanske jag är lite starstruck.

Men grejen är att Vic's, Vimes och KK's poster känns så väldigt samtrimmade, vid flera tillfällen. Mycket märkligt.

Nästa grej är att de jagar Larsson med blåslampa för typ...ingenting. Jag utesluter inte att Larsson kan ha koppling till de tre men när jag läser Larssons poster en efter en så kan jag liksom inte se hur han har klantat sig. Och så får Vimes utbrott på Larsson och kräver respekt. Det är nåt där.

KK uppfattar jag dock som gröbare nu n är han har outat, men det är jag det.

Hur vi ska outa?

Jag tycker att alla kan klämma ur sig föremål i vilken ordning som helst. Sen kan vi se hur vi borde göra med yrkena.

(Nu ska jag åka tåg och kommer inte kunna skriva mer, men ska försöka leverera en sammanställning av prylar som jag tycker pekar på Vimes, Vic och KK).