Nekromanti Ett agentäventyr i framtiden + poker

Wilmer

Hero
Jag ska spelleda ett äventyr för 3 kamrater, settingen är en stad i en krater på en enorm asteroid där det pågår ett evigt krig mellan två planetstater som byggd enorma raketmotorer på var sin sida om asteroiden för att knuffa den in i den andra planeten och hindra den från att åka och krossa deras egen. Runt kriget och motorerna har det vuxit upp en hel befolkning och flera städer. Modet och stämningen ska vara som runt och mellan de två världskrigen + lite gammal hederlig Flash Gordon sci-fi med allt vad det innebär av trenchcoatbärande strålpistolsviftande gangsters, söta hattar och kupoler över städerna.

Spelarna spelar agenter som ska utföra ett uppdrag i en neutral "gömd" stad som ligger i kärnvapenkrater någonstans vid ekvatorn. Innan äventyret börjar ska de få välja vilka sida de slåss för och hur lojala de är mot de sina, varje spelare väljer hemligt och för sig så att någon sannorlikt kämpar för en annan sida. Nu till mina problem:

Vad är ett spännande agentuppdrag som är lika roligt att lyckas med som att sabba? Undercoverdelen kommer sig av att staden styrs självständigt och upptäckten av agenter från någon av nationerna skulle leda till att de snabbt kastades ut.

Hur ska mitt regelsystem fungera? Jag tänkte mig att alla fick dra en pokerhand i början av äventyret och vid dolda och/eller motsatta handlingar spenderas kort ur den för att avgöra vem som vinner. Ingen vet vem som har den starkaste handen ect. ect. bluffande känns ju väldigt tätt kopplat till att vara en hemlig agent. Hur sköter man andra konflikter snyggt? BRP? Hur gör man att det inte blir pisstråkigt för någon med en kass hand och att bluffande lönar sig bra?

Det kan ju också hända sig så att alla spelar på samma sida utan att veta om det, hur uppmuntrar man till ytterligare missförtroende mygel?

solvebring

Superhero
Vad det kommer till kortkonster, ja då är jag inte så hemma alls. Kanske kunde man köra någon idé som hänger ihop med bluffstopp?
Inte för jag vet hur det skulle gå till, kanske att man måste upptäcka någons kortbluff för att avslöja någon slags bluff i spelet - vilken bluff det är väljer dock SL.
Typ, det blir mycket lappskickande etc. då spelarna sabbar för varandra, och under tiden kör de något som liknar bluffstopp med kort, och då någon bluffar med korten (tappar dem i knät eller något för att bli av med kort) och en annan spelare märker detta gör SL så att den ena spelaren också upptäcker något fuffens som den avslöjade kortspelaren gör i spelet?
Är du med?
Vet inte själv hur det skall funka, men kanske va... :gremwink:

Nå, vad det kommer till ett äventyr som både kan sabbas och påverkas åt olika håll vore att ta sig in i ena sidans databas för att stänga ned motorerna - då kan det hända mycket, eller hur?
De vill ju att den andra sidan skall fuckas upp och krocka och mosas sönder, vore inte det sjlävklara att förstöra den andres motor då?
Så, så skall de ta sig in, det är ju steg ett, så skall de ta sig fram, det är steg två, och sedan steg tre: ta sig in i datasystemet och förstöra motorernas drivning. Om en eller flera stycken jobbar åt fel håll blir det verkligen skoj.

Well, sitter på en laptop nu, därför skriver jag tyvärr inte mer utförligt... Men jag hoppas du får tillräckligt med tankar kring det av detta.

Wilmer

Hero
Bluffstopp är fett bra och genialiskt enkelt! Man vill ju inte sabba för den man arbetar med (om några lyckas lista ut att de står på samma sida) men man vill ju inte låta den tredje veta att man vet. Ens färdighet inom ett område ger hur många extra kort man får dra i den situationen.

solvebring

Superhero
Aha!
Det är så du gör. Nå som jag sade så är det där med kortspelkombination för rollspel något som jag aldrig sysslat med. Well, men idén till äventyret månne väl inte vara så pjåkigt, jag menar - det är ju verkligen huvudämnet, motorerna där, rivaliteten och kampen att styra den andre mot sin undergång.
Känns lite Mr Bond också tycker jag, om man ser till de nyare filmerna.
Vad tror du om det då?

Wilmer

Hero
Tänkte något mer low, ledningen ska vara högt högt över huvudet på de stackars agenterna. Ett lönnmord blir bra, då blir det mycket att hålla koll på samt kanske en kamp om ett tufft isärmonterat gevär. Lägger man till hemliga dokument som ska stjälas eller förstöras kan man få en härlig scen där när den ena sidan misslyckas med att skydda målet rusar in med en eldkastare i hopp om att iallafall smälta dokumentet.

solvebring

Superhero
Hehe :gremsmile:
Låter bra det där, det är mera low, inte så överdrivet James "Bondigt" som jag alltid lyckas binda mig till i sådana ämnen. Det är dock samtidigt jävligt action det du har på G. Det låter som det kommer bli fartfyllt och spännande - inte minst ur spelarperspektivet.
Är detta något som du kanske i framtiden gör ett eget litet dogma av och slänger upp här?

Wilmer

Hero
Jag är nog mest kåt på settingen, har skrivit mycket och ingående om den på ett annat forum som nu ligger nere pga. obetalda räkningar. Här är iaf lite photoshoppat flum från den.

Stenen i all sin glans

En bar

Soldat från Ringplanetsidan

Från början skapades settingen av mig och några polare som skulle lira Primetime Adventure, showen skulle behandla invånarnas skräck för Pacifisterna, terrorister som vill spränga stenen innifrån för att få ett slut på kriget.

solvebring

Superhero
Coolt, jäkligt coolt.
Om du just skulle dra ihop ett komplett spel med en sådan ball setting skulle nog många vilja testa det. Jag själv skulle minst sagt ta en titt.

Vad det kommer till dina PS-verk vill jag berömma, du har gjort det enkelt med enkla småknep, vilket jag tycker är ballt - fränt - typ neobunny-feeling på bilderna eller något, får iaf den känslan. :gremsmile:
Lowqual-stil fast ändå med en viss tjusning.