Wilmer
Hero
Jag ska spelleda ett äventyr för 3 kamrater, settingen är en stad i en krater på en enorm asteroid där det pågår ett evigt krig mellan två planetstater som byggd enorma raketmotorer på var sin sida om asteroiden för att knuffa den in i den andra planeten och hindra den från att åka och krossa deras egen. Runt kriget och motorerna har det vuxit upp en hel befolkning och flera städer. Modet och stämningen ska vara som runt och mellan de två världskrigen + lite gammal hederlig Flash Gordon sci-fi med allt vad det innebär av trenchcoatbärande strålpistolsviftande gangsters, söta hattar och kupoler över städerna.
Spelarna spelar agenter som ska utföra ett uppdrag i en neutral "gömd" stad som ligger i kärnvapenkrater någonstans vid ekvatorn. Innan äventyret börjar ska de få välja vilka sida de slåss för och hur lojala de är mot de sina, varje spelare väljer hemligt och för sig så att någon sannorlikt kämpar för en annan sida. Nu till mina problem:
Vad är ett spännande agentuppdrag som är lika roligt att lyckas med som att sabba? Undercoverdelen kommer sig av att staden styrs självständigt och upptäckten av agenter från någon av nationerna skulle leda till att de snabbt kastades ut.
Hur ska mitt regelsystem fungera? Jag tänkte mig att alla fick dra en pokerhand i början av äventyret och vid dolda och/eller motsatta handlingar spenderas kort ur den för att avgöra vem som vinner. Ingen vet vem som har den starkaste handen ect. ect. bluffande känns ju väldigt tätt kopplat till att vara en hemlig agent. Hur sköter man andra konflikter snyggt? BRP? Hur gör man att det inte blir pisstråkigt för någon med en kass hand och att bluffande lönar sig bra?
Det kan ju också hända sig så att alla spelar på samma sida utan att veta om det, hur uppmuntrar man till ytterligare missförtroende mygel?
Spelarna spelar agenter som ska utföra ett uppdrag i en neutral "gömd" stad som ligger i kärnvapenkrater någonstans vid ekvatorn. Innan äventyret börjar ska de få välja vilka sida de slåss för och hur lojala de är mot de sina, varje spelare väljer hemligt och för sig så att någon sannorlikt kämpar för en annan sida. Nu till mina problem:
Vad är ett spännande agentuppdrag som är lika roligt att lyckas med som att sabba? Undercoverdelen kommer sig av att staden styrs självständigt och upptäckten av agenter från någon av nationerna skulle leda till att de snabbt kastades ut.
Hur ska mitt regelsystem fungera? Jag tänkte mig att alla fick dra en pokerhand i början av äventyret och vid dolda och/eller motsatta handlingar spenderas kort ur den för att avgöra vem som vinner. Ingen vet vem som har den starkaste handen ect. ect. bluffande känns ju väldigt tätt kopplat till att vara en hemlig agent. Hur sköter man andra konflikter snyggt? BRP? Hur gör man att det inte blir pisstråkigt för någon med en kass hand och att bluffande lönar sig bra?
Det kan ju också hända sig så att alla spelar på samma sida utan att veta om det, hur uppmuntrar man till ytterligare missförtroende mygel?