Just nu sitter jag och klurar lite kring ett skadesystem för ett rollspel jag funderar på att skriva ihop till något mer bestående. Mina tankar kring själva skadesystemet är att det ska vara hyfsat snabbt, enkelt och inte kräva så speciellt mycket. Spelet har dessutom inget stort behov av vapen även om rollpersonerna kommer ha tillgång till dem.
Utgångspunkten är att vapenkalibrar delas in i ett antal grupper. Låt säga 5-7 stycken, beroende på energi.
Kroppsdelar räcker för min del de vanliga Huvud, Armar, Bröst, Mage och Ben
Skador delas in i Skråma, Lätt, Allvarlig, Kritisk och Dödlig.
Själva systemet bygger på att, för en viss Kalibergrupp finns det olika Chans (utfall av en T100) att skapa en viss typ av Skada i en viss Kroppsdel. (Hängde ni med?)
Exempelvis:
En rollperson träffas i benet av en .357 magnumkula. (ingen skyddsväst).
För .357Mag gäller enligt tabell då att: Skråma 0-5, Lätt 6-20, Allvarlig 21-65, Kritisk 66-95, och Dödlig 96-100
Är detta ett för komplicerat system? Min tanke var att komma undan skadetärningar och ha relativt fasta skador beroende på kalibervariant.
Tyvärr blir det kanske för mycket tabeller att använda.
Utgångspunkten är att vapenkalibrar delas in i ett antal grupper. Låt säga 5-7 stycken, beroende på energi.
Kroppsdelar räcker för min del de vanliga Huvud, Armar, Bröst, Mage och Ben
Skador delas in i Skråma, Lätt, Allvarlig, Kritisk och Dödlig.
Själva systemet bygger på att, för en viss Kalibergrupp finns det olika Chans (utfall av en T100) att skapa en viss typ av Skada i en viss Kroppsdel. (Hängde ni med?)
Exempelvis:
En rollperson träffas i benet av en .357 magnumkula. (ingen skyddsväst).
För .357Mag gäller enligt tabell då att: Skråma 0-5, Lätt 6-20, Allvarlig 21-65, Kritisk 66-95, och Dödlig 96-100
Är detta ett för komplicerat system? Min tanke var att komma undan skadetärningar och ha relativt fasta skador beroende på kalibervariant.
Tyvärr blir det kanske för mycket tabeller att använda.