Regler!
För min del får du gärna starta enligt dina hembrygda regler, jag har spelet såpass många nomicar med Peter Subers originalregler att det bara är trevligt med lite omväxling. Dessutom är det väldigt roligt att leta kryphål, och Subers är ju gjorda för att inte ha några direkta från start.
Tog lite av den administrativa biten från den tidigare tråden som länkades till. Här följer i alla fall ett utkast:
Regler: Evolution
Metaregler
1. Alla inlägg måste följa reglerna. Handlingar som inte är tillåtna enligt reglerna är otillåtna.
2. Ingen får ändra sina inlägg förutom för att fixa uppenbara fel i stavning eller grammatik.
3. Reglerna 1 och 2 går inte att ändra.
Regeländringar och att rösta
4. En spelare får när som helst lägga fram ett förslag till regeländring. Alla förslag måste ha en titel. Regeländringar kan innebära en redigering, borttagning eller tilläg av en regel, handling eller resurs.
5. När ett förslag lagts fram utgör de nästkommande 24 timmarna förslagets röstningsperiod. Under denna period får alla spelare rösta för eller emot förslaget. Om det i slutet av denna period har fått fler röster för än emot antas det.
6. En spelare måste vänta tills förslagets röstningsperiod är över innan denne får lägga fram ett nytt förslag.
7. Ingen spelare får rösta mer än en gång på samma förslag. Att byta röst går bra, och den senaste rösten kommer att räknas.
8. I slutet av röstningsperioden får en spelare räkna rösterna på det förslaget. Ett förslag är inte antaget förrän dess röster räknats och postats.
Att vinna
9. Den med flest poäng vid spelets slut vinner.
Fysiska lagar
10. Spelare kan kontrollera varelser. En spelare som inte har någon varelse kan föda upp en ny varelse genom att posta vad denna ska heta. Varje varelse behöver två (2) mat varje dag. Om spelaren har mat i sin ägo kommer den att förtäras automatiskt om inte spelaren uppger annat.
11. Två på varandra följande dagar utan mat kommer innebära att varelsen svälter ihjäl och får lämna spelet.
13. Alla nya spelare börjar spelet med fyra (4)
Mat.
14. Varje varelse kan göra en Handling per dag. Handlingar måste postas varje dag och utebliven post innebär att varelsen inte gör någonting.
Handlingar
Tigga: Spelaren får två (2)
Mat i slutet av dagen.
Byteshandla: Spelaren erbjuder resurs x, eller resurs x för resurs y. Det behöver inte preciseras mot vem eller vilka. Att svara på en byteshandel räknas inte som en handling. Accepteras erbjudandet ska transaktionen visas tydligt.
Resurser
Poäng
Mat
Ved
_______________________________
La till de sista delarna redan vid spelets start för att få mer fokus på fysiskt spel i en kontext. Jag tror på det, och det blir lite skillnad från en vanlig Nomic.
/Galt