Nekromanti Ett antal frågor

Ziir

Veteran
Jo nu är det såhär...

Två av mina spelare säger att de vill ha en lite större utmaning. De vill spela Kamorf respektive Vulfen. Frågan är om jag skall tillåta dem, skall jag? Båda är mycket erfarna och betydligt bättre rollspelare än jag. Dessa raser e ju inte tänkta att spelas om jag förstått det hela rätt, men det kan ju inte vara omöjligt ocg de ville ju ha en utmaning.

Jag har en fråga till...

En av mina spelare är en Soldisk sjöfarare på besök i Consaber och han vill köpa en Calanasvärd. Inget konstigt i det kan man tänka. Men det är såhär att han vill ha den 115cm i stället för normala 95cm. Har det några effekter på vapnets värden förutom längd och vikt?

Celofan

Veteran
Poängen är ju.. när man kokar bort allt skrik om kobolder och att man måste spela en manodeppresiv homosexuell cirefalisk poet med minst 2 dödliga sjukdommar och en eller flera fobier.. öh.. jo poängen.. poängen är att ha kul! Man kan prata i cirklar i evigheter. Ingen kommer att hänga utanför fönstret och förfölja dom som inte spelar "som man ska", ingen kommer mista nåt slags.. rollspelens motsvarighet till oscar för mest komplexa rollperson el. dyl.

Om du och dina spelare tror att ni kommer få roligare att spela med såna personer.. spela såna personer :o)

"Har det några effekter på vapnets värden förutom längd och vikt? "

Ja. Tyngdpunkten kommer ju att flyttas, hållbarheten kan bli en annan, kanske lutar mer mot att hugga med med än annars....tja, mycket förändras.
Men bestäm skillnaden själv, det är det enklaste sättet.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Låt dem spela vad de vill, men tänk på följande om de ska spela monster:

Deras "yrkesenheter" är redan utsatta. Tag dessa enheter och sänk ned dem till ungefär hälften, tag sedan de enheterna som blev fria och låt dem dela ut dem. Eventuellt kan du slå något slags framgångsslag, om de blir "framgångsrika" kan du plussa på lite enheter och blir de "misslyckade" kan du minusera lite. Dubbelt respektive hälften låter kanske ok?

Rent praktiskt... tänk på när ni ska spela - det kan ju uppstå problem i form av att man måste splittra gruppen rätt rejält = det tar mycket mer tid att göra saker.

Men om du inte anser att det är ett problem - kör hårt /images/icons/smile.gif
Lyckades vår SL få in ett bergstroll och två lönnmördare i samma "äventyr" så ska väl du lyckas /images/icons/smile.gif

Och angående svärdet...
Som någon redan sade så ändras bl.a. tyngdpunkt, och det är egentligen ett helt nytt vapen som måste smidas. Räkna med att priset fyrdubblas, minst. Lägg till nåt poäng på stick och huggskada, lite vikt och kanske 1 på första SI-siffran - äh, jämför den helt enkelt med andra svärd i samma utförande och längd!
(plus att det nog tar lite längre tid att smida den)

Hoppas jag var till nån hjälp.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Balans och grejer

Om man vill skala upp ett svärd och bara göra det större i alla aspekter så kommer man även att göra handtaget och balansknoppen större, och rent logiskt så borde man göra balansknoppen så pass mycket större att balansen förblir oförändrad i det nya svärdet.

För mer och svärd så hänvisar jag till Björn

Sabelkatten

Swordsman
Det enda problemet med Vulfen är väl att få med den i ett äventyr i mer civiliserade områden. Låt spelaren slå fram den som vanligt (med vilken metod ni nu använder) och välja yrke utifrån den bakgrund han skapar. Ge honom inga bonusar på några färdigheter (grundchanser precis som vanliga RP och poäng från föräldrarnas yrke).

Kamorfen har ju bra mycket fördelar. Om det är OK med övriga spelare så låt honom slå fram den som vanligt (som Vulfen ovan), i annat fall så låt honom få en framgång mindre på sitt yrke (mao. om han skulle blivit Framgångsrik så blir han bara Normalt lyckad). Eftersom Kamorfer alltid kan magi så låt honom köpa magnituder för två färdighetspoäng styck (alternativt ge honom ett antal - mellan 5 och 10 - magnituder gratis), magifärdigheterna får han köpa med valfria poäng (eller yrkespoäng om du är snäll och det passar för yrket).

Svärdet blir ett nytt vapen. Väger ~30% mer, kostar en del extra och tar längre tid att tillverka (50-100% extra), SI +1/-1, BV kan vara 1 eller 2 poäng högre, stickskada är samma, hugg- och kross-skada kan gå upp 1-2 poäng, STYK går upp några steg (ca 2-3).

/Henrik