Nekromanti Ett bibliotek i en dungeon

Tomatalven

Hero
Du har hittat ett gammalt bibliotek i en dungeon. Vad finns där? Vad handlar de få böcker som inte har ruttnat sönder om? Btw hur tycker ni man ska spelleda när någon läser en bok in-game(eller vilket uttryck man använder ibbordsrollspel)?

anth

Vetefan
God45 said:
Jag tycker att när en karaktär läser en bok ska GM:en kort sammanfatta inehållet och sedan gå vidare. Det är lättast :gremsmile:
Lättast är väl om alla spelare är illiterata anafabetiska barbarer som anser att böcker är häxkonster som ska brännas? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
anth said:
God45 said:
Jag tycker att när en karaktär läser en bok ska GM:en kort sammanfatta inehållet och sedan gå vidare. Det är lättast :gremsmile:
Lättast är väl om alla spelare är illiterata anafabetiska barbarer som anser att böcker är häxkonster som ska brännas? :gremsmile:
Hell yes! Spela Dark Sun där det är standard :gremlaugh:

Max Raven

T12-kultist
Skriv in sökord i google. Ta första träffen. Där är innehållet som RP kan förstå av den boken de väljer titta i. :gremwink:

slanfan

Hero
Det viktigaste är väl att det finns spännande ledtrådar att hitta, förslagsvis relaterade till vad rollpersonerna nu sysslar med.

God45

#PrayersForBahakan
Spell books med magier som d hittat på själv och som man inte kan få tag på på något annat ställe är också alltid trevliga :gremsmile:

Tomatalven

Hero
slanfan said:
Det viktigaste är väl att det finns spännande ledtrådar att hitta, förslagsvis relaterade till vad rollpersonerna nu sysslar med.
Ja, jag tänkte ha en som indirekt handlar om dungeonens bakgrundshistoria. Och ett bestiarium (monstermanual in-game :D)

God45

#PrayersForBahakan
En ond bok som The Necronomicon som gör dig mäktig (ger dig levlar) men driver dig till vansinne.

Iskaral

Swordsman
Åh Det kan finnas en Allip-biblotekarie som svävar omkring och muttrar för sig själv, kanske till och med svara på en fråga eller två innan den driver äventyrarna från vettet

God45

#PrayersForBahakan
Iskaral said:
Åh Det kan finnas en Allip-biblotekarie som svävar omkring och muttrar för sig själv, kanske till och med svara på en fråga eller två innan den driver äventyrarna från vettet
Det här är en grym ide! :gremsmile: Han anfaller bara om man gör för mycket ljud.

Necross

Swashbuckler
HA! Roligaste biblioteket jag minns var det i "Skuggan av en ros" i gamla Krilloan-boxen. "Ni hör krafsande bakom böckerna i en hylla. När ni flyttar undan dem hittar ni ett ihoptorkat lik".