Nekromanti Ett dån av vittnesmål

Lupus Maximus

Tekniker
Tack för länken. Bra att se att det uppmärksammas och att man försöker hitta lösningar för att öka trygghet och att säkra att det finns kontaktpersoner.

RasmusL

Champion
Ja. Jag gissar att vi har samma problem i bräd- och rollspelskonventvärlden. Vi kan göra något åt det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det är sjukt bra att sånt här uppmärksammas. Svåra och tunga ämnen att diskutera, men medvetenheten om dem är en bra början.

solvebring

Superhero
Vidrigt! Man blir förbannad, ledsen och inte minst illamående. Att det ska behöva vara så här ...

Därför är det grymt att folk tar debatten, ger detta rum och sprider ordet! Jag har själv delat länken så gott jag kan och tycker att vi alla bör göra det. Detta handlar ju inte bara om lajv även om artikeln tagit sin vittnesbörd därifrån.

Som jag skrivit kring innehållet på annat håll, tycker man ju att alkoholförbud och övervakade sovplatser borde vara självklart på alla seriösa arr, men tydligen inte. Och undrar man nu varför jag är en absolutist och barnvaktmoraltant så är det för att jag inte är det. Tycker du det så tycker jag att du är tämligen tvär. ... Jag dricker själv alkohol men tycker inte att det hör hemma i miljöer, där så många olika människor ska välkomnas, för att göra just någonting som inte alls är kopplat till att berusa sig. Vi ska spela spel!
... Inte för att alkoholen ligger till grund för sjuka beteenden eller kan ses som anledning eller svar på problemet, men alkohol kan sänka ribbor som inte behöver sänkas. Dessutom tycker jag att alla ska kunna känna att de sover tryggt och har sina tillhörigheter och sig själva säkrade när de lägger sig för att sova. Vad är man om just inte utsatt medan man sover.

Sedan är det hemskt att se den utbredda offerskulden – att det fortfarande-fortfarande finns så många as som tycker att man "får skylla sig själv" om man blivit våldtagen. Nej, man ska kunna gå naken med femtioelva promille i kroppen, utan att bli våldtagen! Ingen har någonsin förtjänat att bli våldtagen eller undermedvetet inbjudit till övergrepp. Jävla spån!
... Något som i sin tur leder att folk inte vågar tala om eller anmäla. Damn, jag hoppas att man läser det här och förstår att det finns massor med bra personer där ute som vill stötta, och som vrålar Anmäl! och Anmäl! För ju fler som vågar anmäla desto bättre. In i ljuset med det bara.

Nå, borde det kanske vara så att Sverok bör skaffa en aktiv arbetsgrupp för enbart sådana saker?
Fast det kanske de har? Om inte borde de mycket öppet och tydligt tillhandahålla information kring vart man kan vända sig om man blivit utsatt för något dylikt. Myndigheter, stödgrupper, osv.

... Och varför skrev jag nu det här inlägget? Jo, för att jag är så jävla förbannad, och för att det kanske kan visa andra där ute att Ohoj, vi finns här och vi lyssnar och tar på allvar. För allvar, det är minst sagt vad det är det! :mad:

RasmusL

Champion
solvebring;n48261 said:
Vidrigt! Man blir förbannad, ledsen och inte minst illamående. Att det ska behöva vara så här ...

Därför är det grymt att folk tar debatten, ger detta rum och sprider ordet! Jag har själv delat länken så gott jag kan och tycker att vi alla bör göra det. Detta handlar ju inte bara om lajv även om artikeln tagit sin vittnesbörd därifrån.

Som jag skrivit kring innehållet på annat håll, tycker man ju att alkoholförbud och övervakade sovplatser borde vara självklart på alla seriösa arr, men tydligen inte. Och undrar man nu varför jag är en jävla absolutist och barnvaktmoraltant så är det för att jag inte är det. Tycker du det så tycker jag att du är tämligen efterbliven. ... Jag dricker själv alkohol men tycker inte att det hör hemma i miljöer, där så många olika människor ska välkomnas, för att göra just någonting som inte alls är kopplat till att berusa sig. Ni ska spela spel, ffs! ... Inte för att alkoholen ligger till grund för sjuka beteenden och kan ses som anledning eller svar på problemet, men alkohol kan sänka ribbor som inte behöver sänkas ... Dessutom tycker jag att alla ska kunna känna att de sover tryggt och har sina tillhörigheter och sig själva säkrade när de lägger sig för att sova, när de nu har åkt bort till en främmande plats, smockad med en massa andra människor av alla de slag.
Det du skriver kring alkohol är ju en vanlig åsikt som jag respekterar men inte håller med om. Alkohol ska inte förekomma på arrangemang som låter minderåriga deltaga men annars ser jag inte att det i sig är ett problem. En stor del av lajvare i Sverige vill få kunna dricka alkohol på lajv utan att det ska ställa till med besvär och även om jag förstår hur du tänker och vad du menar så är jag extremt skeptisk till att peka ut något annat än förövarna själva som bidragande orsak till att övergrepp förekommer. Jag vet och förstår att det inte är så du menar men det ligger obehagligt nära till hands att dra slutsatsen att den som befinner på ett lajv där alkohol förekommer får skylla sig själv och/eller att människor i så stor grad inte förstår sitt eget bästa att man ska införa totalförbud på alkohol.

Det här med alkohol är ju något av en vattendelare bland både lajvare och rollspelare men utöver det så håller jag med dig till 100 %.

solvebring;n48261 said:
Sedan är det hemskt att se den utbredda offerskulden-- att det fortfarande-fortfarande finns så många as som tycker att man "får skylla sig själv" om man blev våldtagen. Nej, man ska kunna gå naken med femtioelva promille i kroppen, utan att bli våldtagen! Ingen har någonsin förtjänat att bli våldtagen eller undermedvetet inbjudit till övergrepp. Jävla spån! ... Något som i sin tur leder att folk inte vågar tala om eller anmäla. Damn, jag hoppas att man läser det här och fattar att det finns massor med bra personer där ute som vill stötta, och som vrålar Anmäl! och Anmäl! För ju fler som vågar anmäla desto bättre. In i ljuset med det bara.

Nå, borde det kanske vara så att Sverok borde skaffa en aktiv arbetsgrupp för enbart sådana saker?
Fast det kanske de har? Om inte borde de mycket öppet och tydligt tillhandahålla information kring vart man kan vända sig om man blivit utsatt för något dylikt. Myndigheter, stödgrupper, osv.

... Och varför skrev jag nu det här inlägget? Jo, för att jag är så jävla förbannad, och för att det kanske kan visa andra där ute att Ohoj, vi finns här och vi lyssnar och tar på allvar. För allvar, det är minst sagt vad det är det! :mad:
Totalt medhåll.

http://pervocracy.blogspot.se/2012/06/missing-stair.html

Vi måste bli bättre på att inte acceptera skiten.

anth

Vetefan
Det läskiga är att det är så utbrett. Och vad "utbrett" VERKLIGEN betyder.

En stor del av alla kvinnor har blivit utsatta för sexuella trakasserier eller övergrepp.
Lajvare är helt enkelt en delmängd av helheten och det är varken mer eller mindre vanligt där än i resten av samhället.

När jag, för ett par år sedan läste om hur vanligt sexuella trakasserier är blev jag förfärad. Nu är jag inte speciellt perceptiv av mig, men uppenbarligen är detta något som drabbar många kvinnor dagligen utan att jag sett något.

Ännu läskigare blev det när jag började tala med kvinnliga bekanta och upptäckte att hälften av dem själva blivit utsatta för sexuella trakasserier och ett par av dem för övergrepp. Det här är alltså inte ett problem som "drabbar andra" (som jag i min enfald trott), utan någon som drabbar mina vänner.

Men riktigt läskigt blev det inte förrän jag började tänka: om nu hälften* av alla kvinnor i min närhet blivit utsatta för trakasserier har också hälften av männen i min närhet även utsatt kvinnor för trakasserier.
Hälften av alla killar på rollspel.nu har utsatt kvinnor för trakasserier. Hälften av de som jag går på forumsöl med, hälften av de som jag spelar rollspel med...

*Siffran "hälften" lät bra och är den siffra som jag subjektivt uppfattat när jag talat med folk.
Om någon har en korrektare siffra ersätter jag gärna till den.

Lupus Maximus

Tekniker
anth;n48272 said:
Det läskiga är att det är så utbrett. Och vad "utbrett" VERKLIGENMen riktigt läskigt blev det inte förrän jag började tänka: om nu hälften* av alla kvinnor i min närhet blivit utsatta för trakasserier har också hälften av männen i min närhet även utsatt kvinnor för trakasserier.
Hälften av alla killar på rollspel.nu har utsatt kvinnor för trakasserier. Hälften av de som jag går på forumsöl med, hälften av de som jag spelar rollspel med...
Det är knappast ett ett till ett förhållande mellan förövare och de som blir utsatta. Mobbning brukar vara fler förövare än utsatta. Då det gäller sexuella trakasserier ser det ut att vara att förövarna utsätter flera. Men förövarna är inte mysko män i trenchcoat och flottigt hår, dvs "andra som vi vettiga aldrig skulle umgås med". Så även om det nu inte är hälften av de som går på forumöl, så kan det mycket väl vara folk med den attityden i ens umgängeskrets som forumsölarna. Så det är viktigt att de som känner sig utsatta, eller bara otrygga, har någonstans att vända sig; och att de som inte respekterar andras gränser får höra att deras beteende inte är välkommet eller accepterat.

Dilandau

Myrmidon
anth;n48272 said:
Men riktigt läskigt blev det inte förrän jag började tänka: om nu hälften* av alla kvinnor i min närhet blivit utsatta för trakasserier har också hälften av männen i min närhet även utsatt kvinnor för trakasserier.
Ja, när man inser att en betydande andel kvinnor i ens närhet har råkat ut för något, från tafs och verbala trakasserier till våldtäkter och misshandel … det är en skrämmande känsla. Det finns så mycket våld och skit i vårt samhälle; varje dag hälsar jag förmodligen på en våldtäktsman, varje dag pratar jag troligen med någon som blivit sexuellt trakasserad bara den senaste veckan.

Dilandau

Myrmidon
Men riktigt läskigt blev det först när jag insåg att jag genom åren troligen bidragit till att kvinnor känt sig utsatta och obekväma – ja kanske till och med hotade och trakasserade – utan att jag själv upplevt situationen så, eller att det varit min mening.

Kärlekscraft

Swordsman
gorillotaur;n48299 said:
Men riktigt läskigt blev det först när jag insåg att jag genom åren troligen bidragit till att kvinnor känt sig utsatta och obekväma – ja kanske till och med hotade och trakasserade – utan att jag själv upplevt situationen så, eller att det varit min mening.
Hur?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
gorillotaur;n48305 said:
Exempelvis genom att vara en full, påstridig man på krogen.

Det är vi fler som varit. Eller, jag har väl mer varit det på hemmafester, men ändå.

Det är lite motigt, men helt nödvändigt anser jag, att inse sig felbar, se att man varit en del av problemet. Och att man faktiskt inte har något automagiskt skydd mot att råka bli en del av problemet i framtiden heller. Goda intentioner räcker ju inte så långt, trots allt.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
gorillotaur;n48299 said:
Kärlekscraft;n48303 said:
Det är inte svårt alls.

Om jag ser till mig själv så har jag bland annat:
  • Dragit opassande skämt
  • Råkat outa en icke-heterosexuell person
  • Försökt ge en komplimang, med resultat att jag framstod som värsta äckelgubben

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Som tonåring gjorde jag en del grejer som säkert var kränkande och trakasserande, för att jag var en oerfaren kille som trodde att det förväntades eller att det skulle välkomnas. Bara insikten att det inte var så räckte väl egentligen för att jag skulle bli mycket mer försiktig, men jag tror inte att jag någonsin bett om ursäkt för såna missar.

Ja, jag tror att många av oss som avskyr den här problematiken är eller i någon mån har varit en del av den. Och den vetskapen är också extremt viktig. Jag hoppas kunna snacka om sånt här med mina barn på ett sätt som gör att de förstår saker jag själv var tvungen att gissa mig till.

Lupus Maximus

Tekniker
Många som har undergiven eller dominant sexuell eller relationell läggning verkar utforska det via t.ex. lajv. Själv har jag aldrig lajvat, men det finns rätt många på Darkside som hittat dit via experimenterande i olika former av rollspelande. Så det finns de som uppskattar det. Problemet är, utöver de som medvetet utnyttjar folks osäkerhet och utsatthet, att inte alla uppskattar den typen av rollspelande. Så det finns risk för obehag och övergrepp via missförstånd (något som också händer inom BDSM-kretsar).

På sidan som länkades fanns det typiska exemplet på nykomlingen som inte vågade säga nej eller stopp, eller anmäla efteråt, eftersom de trodde att det förväntades av dem. Samma typ av berättelse som jag hört inom BDSM. Förhoppningsvis är problemet mindre inom papper-och-penna-rollspel, brädspel och figurspel eftersom det inte är fysisk beröring. Men liknande kan uppstå inom papper-och-penna-rollspel då rollspelande; då övergrepp och obehag, även pga missförstånd, kan ske muntligt spelande också.

Recca

Femme Fatale
Aldrig uppfattat att jag blivit utsatt på konvent, men däremot IRL ganska många gånger. En lär sig vara försiktig kring män och inte lita på någon för vem som helst kan svika en. Är för det mesta bara som en naggande oro längst bak i huvudet som påverkar interaktioner ibland, när en inte känner sig trygg generellt eller när en mår lite allmänt dåligt. Ena stunden tycker jag synd om alla män som jag är på min vakt mot fast de är oskyldiga, andra stunden betvivlar jag den oskulden. Blev inte direkt förvånad när jag läste artikeln, kan jag ju säga; det är förfärligt förstås, men det som verkligen förfärar mig är hur många män som utsatt någon utan att ha en aning om det. Folk som rationaliserar ett händelseförlopp så att de frikänner sig från skuld. Har varit med om att en pojkvän suttit och pratat om våldtäktsmän som att de är monster medan jag bara kunde sitta helt paralyserad och stirra på honom efter vad han gjort mot mig. Han hade glömt bort sin egen skuld. Det var som inget hade hänt för honom. Det var ju en enda liten tröst; det att jag visste att han visste för att han dagen efter satt och grät medan jag berättade vad han gjort mot mig. De tårarna var det enda som höll kvar mig i det förhållandet för jag visste att han skulle få leva med samma sak resten av sitt liv med. Och så glömmer han bort. Hur lite kan det ha betytt för honom om det är så lätt att glömma, medan min smärta intensifierades av hans förnekelse? Jag fattar fortf inte. Har fortf kontakt med honom då och då men aldrig sagt något igen om det.

Det var som att all min självrespekt kapitulerade i det ögonblick jag bestämde mig för att stanna över natten efter det skedde. 20 mil hemifrån klockan 4 på natten stod jag med panikångest framför ytterdörren och gav upp. Det är nog tre år sedan nu... Jag skäms över att jag låtit honom träffa min mor, låtit honom sitta och prata med min familj. Fyfan.

Dilandau

Myrmidon
Recca;n48322 said:
Folk som rationaliserar ett händelseförlopp så att de frikänner sig från skuld.
Oerhört vanligt, och förmodligen någon sorts försvarmekanism/överlevnadsstrategi.

Ett annat problem är att män sällan tar avstånd från män som trakasserar och begår brott. Bara för att ens bästis våldtagit någon är det inte självklart att det på något sätt påverkar ens relation med honom, till exempel. Det "sociala straffet" tenderar alltså att bli ganska litet, vilket bara spär på gärningsmannens känsla av att inte ha gjort något fel "egentligen".