Jag har funderat på det här länge och väl, och jag tycker (utan IRL-erfarenhet, men med logiskt tänkande) att det inte ska vara så hemskt svårt att skjuta någon. Därför har jag lite smått börjat med att modifiera ned slagen till Ob2T6-Ob3T6 för de vanliga Ob4T6 - det verkar helt enkelt för svårt. Speciellt om man helt plötsligt vill skjuta tre skott på någon, Ob4T6 på vardera kulorna under ett lopp av ~4 sekunder.
Därför funderar jag på att införa stegrande svårighet beroende på vapnets rekyl. Jag har skissat lite lätt på det och kommit fram till att första skottet har normal svårighet, andra skottet har rekyl + 1, tredje rekyl + 1 · 2, och så vidare. Detta skulle innebära att en 9mm pistol med rekyl 1, för fyra avfyrningar under en och samma runda, skulle svårigheterna se ut så här:
1 skott: Normal svårighet, säg Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 = Ob2T6 + 2.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 2 = Ob3T6.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 3 = Ob3T6 + 2.
Varje 4 görs alltså om till Ob1T6.
Med en Desert Eagle, rekyl 2, av någon anledning utan rekyldämpare, skulle det bli så här:
1 skott: Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 = Ob2T6 + 3.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 2 = Ob3T6 + 2.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 3 = Ob4T1 + 1.
Svårigheten ökar alltså med rekyl + 1 för varje avfyrat skott.
Nu kommer vi till balansfrågorna, vapen med rekyl 0.
1 skott: Ob2T6
2 skott: Ob2T6 + 1.
3 skott: Ob2T6 + 2.
...
6 skott: Ob3T6 + 1.
Som ni ser så blir det obalanserat (man kan mata ut hur mycket kulor som helst nästan utan svårighet). Fast det kanske bara är en anledning att välja vapen utan rekyl?
En lösning skulle kanske vara rekyl · 2, rekyl 0 räknas som rekyl 1. Så en Glock skulle få + 2, + 4, + 6... och så vidare, medan en Desert Eagle utan rekyldämpare skulle få + Ob1T6, + Ob2T6, + Ob3T6... och så vidare.
Eller får enkelhetens skull öka (med stegrande svårighet) med Ob1T6 för varje avfyrat skott?
Jag tycker nämligen att det suger att första skottet ska ha samma svårighet som det sista, om man avfyrar säg 8 stycken.
Give me kritik, please /images/icons/smile.gif.
Därför funderar jag på att införa stegrande svårighet beroende på vapnets rekyl. Jag har skissat lite lätt på det och kommit fram till att första skottet har normal svårighet, andra skottet har rekyl + 1, tredje rekyl + 1 · 2, och så vidare. Detta skulle innebära att en 9mm pistol med rekyl 1, för fyra avfyrningar under en och samma runda, skulle svårigheterna se ut så här:
1 skott: Normal svårighet, säg Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 = Ob2T6 + 2.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 2 = Ob3T6.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 3 = Ob3T6 + 2.
Varje 4 görs alltså om till Ob1T6.
Med en Desert Eagle, rekyl 2, av någon anledning utan rekyldämpare, skulle det bli så här:
1 skott: Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 = Ob2T6 + 3.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 2 = Ob3T6 + 2.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 3 = Ob4T1 + 1.
Svårigheten ökar alltså med rekyl + 1 för varje avfyrat skott.
Nu kommer vi till balansfrågorna, vapen med rekyl 0.
1 skott: Ob2T6
2 skott: Ob2T6 + 1.
3 skott: Ob2T6 + 2.
...
6 skott: Ob3T6 + 1.
Som ni ser så blir det obalanserat (man kan mata ut hur mycket kulor som helst nästan utan svårighet). Fast det kanske bara är en anledning att välja vapen utan rekyl?
En lösning skulle kanske vara rekyl · 2, rekyl 0 räknas som rekyl 1. Så en Glock skulle få + 2, + 4, + 6... och så vidare, medan en Desert Eagle utan rekyldämpare skulle få + Ob1T6, + Ob2T6, + Ob3T6... och så vidare.
Eller får enkelhetens skull öka (med stegrande svårighet) med Ob1T6 för varje avfyrat skott?
Jag tycker nämligen att det suger att första skottet ska ha samma svårighet som det sista, om man avfyrar säg 8 stycken.
Give me kritik, please /images/icons/smile.gif.