Nekromanti Ett förslag till att göra eldstrid lättare

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag har funderat på det här länge och väl, och jag tycker (utan IRL-erfarenhet, men med logiskt tänkande) att det inte ska vara så hemskt svårt att skjuta någon. Därför har jag lite smått börjat med att modifiera ned slagen till Ob2T6-Ob3T6 för de vanliga Ob4T6 - det verkar helt enkelt för svårt. Speciellt om man helt plötsligt vill skjuta tre skott på någon, Ob4T6 på vardera kulorna under ett lopp av ~4 sekunder.

Därför funderar jag på att införa stegrande svårighet beroende på vapnets rekyl. Jag har skissat lite lätt på det och kommit fram till att första skottet har normal svårighet, andra skottet har rekyl + 1, tredje rekyl + 1 · 2, och så vidare. Detta skulle innebära att en 9mm pistol med rekyl 1, för fyra avfyrningar under en och samma runda, skulle svårigheterna se ut så här:

1 skott: Normal svårighet, säg Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 = Ob2T6 + 2.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 2 = Ob3T6.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 1 + 1 · 3 = Ob3T6 + 2.

Varje 4 görs alltså om till Ob1T6.

Med en Desert Eagle, rekyl 2, av någon anledning utan rekyldämpare, skulle det bli så här:

1 skott: Ob2T6.
2 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 = Ob2T6 + 3.
3 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 2 = Ob3T6 + 2.
4 skott: Ob2T6 + rekyl 2 + 1 · 3 = Ob4T1 + 1.

Svårigheten ökar alltså med rekyl + 1 för varje avfyrat skott.

Nu kommer vi till balansfrågorna, vapen med rekyl 0.

1 skott: Ob2T6
2 skott: Ob2T6 + 1.
3 skott: Ob2T6 + 2.
...
6 skott: Ob3T6 + 1.

Som ni ser så blir det obalanserat (man kan mata ut hur mycket kulor som helst nästan utan svårighet). Fast det kanske bara är en anledning att välja vapen utan rekyl?

En lösning skulle kanske vara rekyl · 2, rekyl 0 räknas som rekyl 1. Så en Glock skulle få + 2, + 4, + 6... och så vidare, medan en Desert Eagle utan rekyldämpare skulle få + Ob1T6, + Ob2T6, + Ob3T6... och så vidare.

Eller får enkelhetens skull öka (med stegrande svårighet) med Ob1T6 för varje avfyrat skott?

Jag tycker nämligen att det suger att första skottet ska ha samma svårighet som det sista, om man avfyrar säg 8 stycken.

Give me kritik, please /images/icons/smile.gif.

Kormantaouk

Veteran
dina ideer kan nog fungera om rp'n skjuter på papptavlor, men nu syftar reglerna till personer/föremål i rörelse, och då e d inte lika lätt att träffa.
så håll dej du till reglerna, dom funkar bra

för d e väl inte meningaen att d sa va lika lätt att skjuta folk som att plocka blommor i skogen

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Har du ens tänkt på den aktiva handlingen 'dubbelskott' som går att göra med alla vapen ?

Om man deklarerar 2 handlingar och sedan väljer att utföra 2 st dubbelskott. Då blir det inte så hemskt svårt. 2 x Ob4T6 för att skjuta 4 skott. förutsatt att han är på normalt avstånd.
Är han på nära avstånd som blir 2 x Ob3T6 för 4 skott.

Har du tänkt på regeln mycket nära avstånd ?

Är snubben inom 2,5 - 3 meter (beror på vapen) så är det enkelt att bara skjuta honom i halsen på en gång, då dör han. (OBS skjut inte på ansiktet eller skallen, då är nämligen sannolikheten mycket mindre att han dör/images/icons/wink.gif)

Och sedan ska vi inte glömma bort den aktiva handlingen 'sikta & skjuta'.
Sikta skjuta drar ner 1 tärning, vilket gör att man träffar på Ob2T6 på normalt avstånd. En otränad person (Pistol 5) har då således ungefär en 40 % chans att träffa snubben. Det tycker jag är enkelt nog, med tanke på att killen i exemplet aldrig rört en pistol i hela sitt liv.

Jag håller faktiskt inte med dig. Om man bara använder dom tillgängliga reglerna så anser jag att det är lätt nog att träffa.

/Naug, borsta tänderna sen iväg för att handla mat.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jojo, jag har tänkt på alla de där reglerna som du räknar upp.

Men tycker du inte själv att det är lite sjukt att alla avfyrade skott under en runda har samma höga svårighet?

Om man skulle försöka pumpa ut, säg, åtta skott. På en runda. Då har nog det första skottet mycket större chans att träffa än det sista, oavsett om du står på en skyttebana eller har en svettig ful ryss framför ansiktet som måste skjutas ihjäl.

Gå till en pistolskytteklubb och be om att få testa /images/icons/wink.gif - det har jag gjort...

Det såg ut ungefär så här:

"Nu måste ni skjuta snabbt, ni får bara se tavlorna någon sekund."

Alla gör redo sina pistoler.

Det vi inte visste var att vi bara skulle skjuta ett skott per tavla, inte alla skott i första tavlan /images/icons/smile.gif.

Okej, det är banskytte (jo, förresten, resultat: de första två-tre kulorna träffade tavlan i alla fall), men jag tycker ändå att rekylen ska påverka den stegrande svårighetsökningen, istället för att alla avfyrningar blir svårare.

Och så innehåller bröstkorgen mer kladd som kan flyga runt så det är alltid mycket roligare att skjuta där än i huvudet /images/icons/laugh.gif.

swazze

Swordsman
Ska du ha iväg 8 skott på en runda rekomenderar jag slängskott. Och är du på mycket kort avstånd träffar hälften av alla skott är inte det tillräckligt?

swazze

Swordsman
Jo med slängskott träffar alla "ettor" UTOM på mycket kort avstånd där träffar hälften

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag... vet...!

Försök lyssna på vad jag säger nu, okej?

När man skjuter, helt vanligt - inga slängskott (man siktar alltså), så är det svårare att träffa ju fler kulor man avfyrar, i stegrande svårighet. I verkligheten, alltså.

Man siktar alltså, trycker av, siktar in sig lite, trycker av... och så vidare.
Slängskott: Man skjuter i den ungefärliga riktningen mot målet, man siktar inte vidare mycket, utan försöker bara få ut så mycket bly i luften som möjligt.

Jag talar INTE om slängskott.

Det är det jag försöker få fram /images/icons/smile.gif.

smagu

Veteran
men du att svårigheten skall ändras för varje skott
tex beroende på rekyl

ex
x skjuter på y med sin Desert Eagle rek +2

svårighet för skott nr 1 = 3T6
nr 2 3T6+2
nr 3 3T6+4 = 4T6
nr 4 4T6+2

osv

Onödigt tycker jag om man använder reglerna för rekyl
fungerar detta utmärkt utan modifieringar, men
SL regel nr 1 om du ej gillar en regel ÄNDRA eller ta bort.

Men smaken är som ...

/Smagu

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Om man skulle försöka pumpa ut, säg, åtta skott. På en runda. Då har nog det första skottet mycket större chans att träffa än det sista, oavsett om du står på en skyttebana eller har en svettig ful ryss framför ansiktet som måste skjutas ihjäl.

Inte nog med det. Om du skjuter 4 dubbelskott så kommer du nog fummla och typ "snubbla på en osynlig sköldpadda" på minst en av gångerna /images/icons/wink.gif

Visst, du har en poäng. Frågan är bara exakt hur avancerat stridssystem du vill ha ?
För mig duger det alldeles utmärkt som det är nu. Dessutom så påverkar faktiskt rekylen dubbelskott. Det andra skottet har en mycket mindre chans att träffa än det första. Så man har till viss del tagit hänsyn till rekylen.

men jag tycker ändå att rekylen ska påverka den stegrande svårighetsökningen, istället för att alla avfyrningar blir svårare.

I sådana fall så måste man också ta i beaktning RPns STY och hans pistolvana när man behandlar rekylen, i alla fall om man vill ha systemet realistiskt /images/icons/wink.gif

Dessutom så är flerhandlingssystemet generaliserat för många tänkbara situationer. Tänk om du vill skjuta 2 dubbelskott i en runda, men mot olika mål ?
Om man exempelvis vill skjuta en snubbe med 2 skott, vrida sig 90 grader och sen skjuta en annan med 2 skott.

Då är det definitivt en bättre regel än din om stegrande vapen pga rekyl, tycker jag i alla fall.
Så, jag tror att Neogames helt enkelt har generaliserat och försökt hålla nere mängden regler för att få ett så snabbt system som möjligt. Det var ju nämligen ett vanligt klagomål i Eon att striderna tar för lång tid (vilket dom faktiskt har tagit steg för att åtgärda i Neotech).

Jaja..

/Naug

Krellh

Warrior
en liten anmärkning bara - det ingen som helst skillnad i svårighet på exempelvis 2'a och 5'e skottet. Enda gången man skulle kunna hitta en skillnad i svårighet är mellan 1'a skottet och resten, men även där är skillnaden marginell. Hela konceptet med den stegrande ökningen av svårighet vid snabbskytte med pistol är en myt - förutsatt att man försöker bibehålla nån form av kontroll på puffran mellan skotten......

Jag brukar själv hålla mina snabbserier på skjutbanan på ca 5 sekunder (6 skott, maxtid 15sek). Det anser jag vara en ganska lugn och maklig takt, och det har inte gått ett smack bättre när jag har tagit det riktigt lugnt och utnyttjat alla 15 sekunderna. Dom gånger jag har försökt stressa på och pressat mig under 3 sekunder har resultatet fortfarande varit ungefär detsamma.

/Tobbelobbe

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Hela konceptet med den stegrande ökningen av svårighet vid snabbskytte med pistol är en myt"...

Jag har provat på banskytte. Det är inte en myt. I sådana fall lever jag nog i någon annan dimension.

Men okej, okej, jag viker mig för GrottrolletNaugs argument. Realism vs. spelglädje.

Däremot så ska jag diskutera smagus förslag med min spelgrupp och se vad de anser om idén.

Tack för eran feedback /images/icons/smile.gif. I stand corrected.

Krellh

Warrior
Jag har provat på banskytte. Det är inte en myt

Även jag har petat iväg ett ganska stort antal tusen skott på snabbserier (med allt ifrån .22 upp till .357, .45ACP, etc, etc), och min erfarenhet är att det är en myt. Det blir inte stegvis svårare efter varje skott. Hinner man bara med att rikta om puffran mellan varje skott så infinner sig den maximala svårigheten på andra skottet - svårare än så blir det aldrig.

/Tobbe

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det är för att du riktar om puffran.

Vad är det för jävla meserier? Lita på ödet /images/icons/smile.gif... eller nåt...

(har klämt av kanske 50-100 skott så jag antar att jag inte ska säga emot mer)

BaRcA

Veteran
Jag tycker att Automateld är väldigt konstig. Är det verkligen bara 1:or som träffar?

Om vi säger att jag står 5 meter ifrån mitt mål och skjuter med min H&K. Jag skjuter iväg 12 kulor, och tar bort en möjlig pga rekylen, så återstår 11 kulor. Då är det 11/66 delars chans att EN kula träffar. Är detta någorlunda logiskt??? Tycker inte jag och mina spelarkompisar som alltid väljer att skjuta dubbelskott eftersom det är mer chans att träffa då....

Big Marco

Läskig
jag tror att Neogames helt enkelt har generaliserat och försökt hålla nere mängden regler för att få ett så snabbt system som möjligt

Ja, det var min plan. Dessutom var en av grundpelarna att stridssystemet skall gestalta strid, inte glorifierat banskytte.

Reglerna tar ju tex ingen som helst hänsyn till när i en runda man skjuter. Tänk om man skjuter sist i runda ett och sedan först i runda två - borde inte svårigheten från runda ett då påverka svårigheten i runda två?

Kanske realistiskt, ,en knappast hanterbart eller speciellt kul.

Målet med N2:s stridssystem var att få fram ett hyfsat realistiskt system som gestaltar kaotiska strider med mycket bly i luften. Mycket information är inhämtat från verklig strid. En del av de frivilliga reglerna är med i de situationer som kan behöva detaljerade regler (dubbel-skottet är en typisk sådan).

Jag är mer nöjd med stridssystemet i N2 än Eon faktiskt, även om jag är mycket nöjd med bägge. Jag håller på att se hur jag skall kunna göra Eon III:s stridssystem både lite enklare och roligare. Jag har en del idéer. Vi får väl se. ,-)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Phobia [OT]

[Off-Topic]

Hur blir Phobia, jämförelsevis? "Lättare" eller "svårare" än NeoTech?

swazze

Swordsman
Har jag inte fel för mej så bör 5 m ligga under det minsta avståndet, därmed mycket kort avstånd.
Och för automateld på mycket kort avstånd gällar att hälften av kulorna träffar inte 1/6