Nekromanti Ett förslag till definition av indie och trad

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Definitionen av indie och trad är en svår fråga som har stötts och blötts intill förbannelse på forumet och utanför det. Jag tror dock att jag har kommit på den mest vattentäta förklaringen hittills:
Indiespel är spel som publiceras som små böcker.*
Tradspel är spel som publiceras som stora böcker.

Hur står den sig i fråga om användbarhet jämfört med de andra?

*Utom D&D Essentials.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Generellt? Kanske, men det säger ingenting om vad skillnaden i deras mening/handling/uppbyggnad är - och blir därmed en ganska meningslös beskrivning. Eller missar jag något?

Spontant tycker jag den faller om det första du behöver göra är att definiera en undantagsregel. Leka med elden är ett extremt tradspel, men det skulle enligt den här definitionen klassas som ett indiespel (vilket den inte är).

tull

Hero
Äh det som definierar Indie är väl:
1. Skapat av små aktörer/amatörer*
2. Inriktar sig på ett litet marknadsandel

och trad:
1. Större aktörer
2. Inriktar sig till ett större marknadsandel

*= man har inte någon ekonomisk ryggrad. Allt är givetvis också relativt den marknad man agerar på. I Sverige räknas Neogames som traditionell eftersom de är den stora svenska aktören med stor andel av marknad. Skulle Neogames finnas på den amerikanska marknaden skulle de ses som indie.

Rickard

Urverk speldesign
Roligt inlägg. :gremsmile: Det kommer dock bli FAIL för alla som deltar i tråden. En del kommer att snacka om distribution medan andra vill särskilja med spelform. Tradspel syftar på upplägget på rollspelet som skapar en viss spelform. Indie är vad tradspel inte är.

Jag undrar egentligen vilket mofo som kom på termen "indiespel", då ordet indie är starkt förknippat med vad indie är i musik- och filmbranschen. Enda naiva förklaringen jag kan tänka mig är att någon använde ordet för distributionen för story games-spel och någon missuppfattade och trodde personen kallade spelformen indie.

För det är spelformen som menas. Ärligt talat, vem behöver en term för att särskilja stora och små spelmakare utifrån hur spelen säljer? Då kan vi lika gärna tala om D&D och icke-D&D.

/Han som gärna diskuterar vad "tradspel" innebär för folkmassan, då det för honom är stor spelledarmakt med simulistiska system och där "neotrad" är delad berättarmakt med simulistiska system

tull

Hero
Han said:
För det är spelformen som menas. Ärligt talat, vem behöver en term för att särskilja stora och små spelmakare utifrån hur spelen säljer? Då kan vi lika gärna tala om D&D och icke-D&D.
Ja men storleken på företaget och spelformen hänger ju ihop. Trad är mer kommersiellt gångbart och ges ut av "stora" företag. Indie ges ut av små aktörer och vänder sig till en liten kundkrets eftersom deras spelform är udda.

Så var det ju inom musikbranschen också. Små bolag som fångade upp musik som inte var kommersiellt gångbart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Persson said:
Ja men storleken på företaget och spelformen hänger ju ihop. Trad är mer kommersiellt gångbart och ges ut av "stora" företag. Indie ges ut av små aktörer och vänder sig till en liten kundkrets eftersom deras spelform är udda.
Fast det finns ju tradspel som ges ut av små aktörer, så det där är ju bara nonsens. Om jag ger ut ett tradspel, som till formen är exakt likt säg Drakar och Demoner, är det "indie" då? Givetvis inte.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Han said:
Jag undrar egentligen vilket mofo som kom på termen "indiespel", då ordet indie är starkt förknippat med vad indie är i musik- och filmbranschen. Enda naiva förklaringen jag kan tänka mig är att någon använde ordet för distributionen för story games-spel och någon missuppfattade och trodde personen kallade spelformen indie.
Det är precis vad som hände i musikbranschen. »Indiepop« var först beteckningen på popmusik från små, oberoende skivbolag, men ganska snart kom det att bli benämningen på en viss genre (under tidigt 90-tal i stort sett synonym med »britpop« eller »Manchesterpop«).

Att samma sak skulle ha skett i »rollspelsbranschen« är bara vad man kan förvänta sig.

Unfair

Hero
Detta är en väldigt svår fråga, själv skulle jag klassa nytänkande spel som indie, även om många tradspel kan innehålla nytänkande element så är detta det bästa jag kan komma på.

Möller

Hubert Hortlax
Svarte faraonen said:
Indiespel är spel som publiceras som små böcker.

Den definitionen är ju inte alls vattentät.

Terone och Supergängets böcker har rätt stora format, även om de iof inte är särskilt tjocka.
Classified Infromation är en 200 sidors lunta i formatet 169×239mm (dvs ganska mycket större än ett A5).

Nässe

Myrmidon
Svarte faraonen said:
Definitionen av indie och trad är en svår fråga som har stötts och blötts intill förbannelse på forumet och utanför det. Jag tror dock att jag har kommit på den mest vattentäta förklaringen hittills:
Indiespel är spel som publiceras som små böcker.*

*Utom D&D Essentials.
Vad sägs om
Indie = konfliktresolution
Trad = handingsresolution

eller

Indie = karaktärsdrivna berättelser
Trad = manusdrivna berättelser

Jarre

Swordsman
Möller said:
Den definitionen är ju inte alls vattentät.

Terone och Supergängets böcker har rätt stora format, även om de iof inte är särskilt tjocka.
Classified Infromation är en 200 sidors lunta i formatet 169×239mm (dvs ganska mycket större än ett A5).
Man kanske skulle kunna ställa det som ett kriterium på indiespel, att sådana böcker inte får vara av fullstorlek (kring A4). Tradspel får å andra sidan givetvis vara tryckta i ett mindre format ... fast vid närmare eftertanke känns denna förklaring lika osannolik som trådstartens; definitionen av trad och indie måste väl ändå ligga bortom vilket tryckformat som valts? Lady Gaga blir inte indie bara för att du säljer hennes musik på vinyl i obskyra musikbutiker.

tull

Hero
krank said:
Persson said:
Fast det finns ju tradspel som ges ut av små aktörer, så det där är ju bara nonsens. Om jag ger ut ett tradspel, som till formen är exakt likt säg Drakar och Demoner, är det "indie" då? Givetvis inte.
Jo det är indie. Har dessa små aktörer en produkt som är populär*?

*=en större marknadsandel på sin nationella marknad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Persson said:

*=en större marknadsandel på sin nationella marknad.
Återigen: Nej. Trad/indie handlar inte om vem som tillverkar eller marknadsandelar. Det handlar om spelstil, inställning, "genre" om man så vill. På samma sätt som det finns "indiepop" producerade av stora bolag med bred publik.

Och nej, det har de inte. men de ger ut TRADitionella rollspel. "Trad" kommer, specifikt, av den TRADitionella formen, det traditionella sättet att skriva och spela rollspel på.

Mogger

Hipsteranka
Persson said:
Burning Wheel-serien (BW, BE, MG mfl) får nog ses som ganska framgångsrik. Apocalypse World har sålt ganska bra med, under relativt kort period. Jag gissar att dessa två spel har sålt mer än många amerikanska tradspel.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
Persson said:
Burning Wheel-serien (BW, BE, MG mfl) får nog ses som ganska framgångsrik. Apocalypse World har sålt ganska bra med, under relativt kort period. Jag gissar att dessa två spel har sålt mer än många amerikanska tradspel.
De är också i litet format. Mitt kriterium fungerar alltså bättre än sälj-/popularitetskriteriet i det här fallet.

Cyberhest

Konträr kverulant
Nässe said:
Vad sägs om
Indie = konfliktresolution
Trad = handingsresolution

eller

Indie = karaktärsdrivna berättelser
Trad = manusdrivna berättelser
Kan du utveckla det här lite? Vad innebär en "manusdriven berättelse" i en rollspelskontext?

Möller

Hubert Hortlax
Får man fråga sig varför indie och trad måste ges definitioner?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nobilis är alltså det TRADigaste av alla spel?

Eller finns det något i en ännu större bok?

/tobias