Så. Första mötet med western har blivit av och avslutats. Här kommer en drös första intryck och ett gäng frågor.
Gruppen har aldrig spelat western men spelat flera andra brp-liknande spel. Jag som spelledare hade läst igenom böckerna och försökt (och misslyckats) med att skapa en karaktär dagarna innan mötet. Ingen av spelarna hade ens sett böckerna innan mötet.
Första intrycket - Quote "För i helvete! En skäggtabell! Episkt!".
Utseende, bilder och allmänt upplägg fick tummen upp. Gedigen produkt blev utlåtandet.
Skapa rollpersonen
Eftersom det var första testet rekommenderade jag spelarna att köra på nivå Action med tanke på att gubbarna var av slit och släng varianten medan vi lärde oss, men de valde att köra på Kampanj. Vi började med spelarnas bakgrund. De valde att rulla tärning för allt utom en spelare som bestämde att hans släkt kom från Frankrike. Det här steget tog.... 8 timmar inklusive en timmas lunch.
Det tog ett bra tag innan vi fattade hur det hela skulle utföras och bläddrandet fram och tillbaka hjälpte inte. Men på slutet började vi bli vana. Nästa gång tror jag vi kan göra det här på kanske en till två timmar med ren rullning. Väljer man vissa saker går det nog snabbare. Allt som allt var det ingen som egentligen klagade på tidsåtgången. Mest för att det blev ett spel i spelet där det blev mer intressant att se vems släktträd som skulle bli det mest miserabla av dem alla.
Äventyrsgeneratorn
Som första möte använde jag äventyrsgeneratorn för att generera ett snabbt äventyr så alla kunde prova reglerna. Mitt intryck är att den är mycket väl grundad i western tematiskt och snabb att använda. Spelarna fick faktiskt rulla tärningarna på tabellerna runt bordet men fick inte veta resultaten. Resultaten från generatorn finns härunder med egna tillägg i parantes.
Under tumultet när båten blir bestulen på all den fina spriten blir ägaren Benjamin Harding skjuten framför gruppen. Blodhostande begär han att spriten måste räddas (snacka om prioriteringar). Gruppen börjar i sann äventyrsanda haggla med den dödligt sårade jordägaren och får både skottpengar och hittelön lovade, Benjamins gode man Gregson Dull fixar pappren medan två läkare försöker att hålla Benjamin vid liv.
Under äventyret hann jag med alla tre platserna med tillhörande väder, översvämmningen kostade en spelare dennes häst och en rollperson flydde spökstaden när han fick veta att den härjades av tyfus och väntade utanför. Endast vändningen om gammal bekant kom upp med en spelare medan en annan försökte både lägra den sköna Zoé Villard och få sitt ansikte i tidningen.
Allt som allt finns material kvar till ännu ett möte, förmodligen någon krok om varför spriten var så viktig, exempelvis betalning för något deal. Efter det får vi se om spelarna vill behålla sina karaktärer, ändra något på dem eller rulla helt nya.
Frågor och tankar.
Bakgrund och släkt
Ärver/startar barnen med föräldrarnas sociala bakgrund? Eller får de ett eget slag? Blev annars konstigt med stora delar av släkten med samma bakgrund/jobb. Eller ser vi på social bakgrund på fel sätt?
Vi slog bara fram händelserna för de första fem i varje generation (det som rymdes på pappret) men många spelare fick snabbt enorma släktträd med otaliga giftermål och tärningar för antal barn. Resterande antogs bara finnas i periferin som oviktiga tills den kunde behövas i spel?
Roller och utbildning
I boken står det att på nivå kampanj är 500 poäng utdelade på standardpaketet. Ingår den rekommenderade utbildningen i dessa? Dvs om någon som rekommenderas minst folkskola vill ha college är 50 poäng redan betalda?
Samma fråga på vapenpaketen.
Strid
Överlag var de färdiga motståndarna många och hyfsat varierade. De flesta hade märkbart höga försvarsvärden gentemot rollpersonerna så flera bössor fick slut på ammo, men kan också ha varit mitt fel att slänga på dem så många motståndare. I fortsättningen kommer jag nog nerfa de flesta förutom några få hårda fiender per fight.
Siluetterna gick hem hos alla tillsammans med träffmallen även om en stackars spelare under hela äventyret aldrig träffade någon. Han missade med en poäng hit eller dit och fick inte leva upp till sin roll som revolverman.
Omladdning
Förstår vi reglerna rätt att det tar värdet "ladda" antal handlingar per kula att ladda om?
Det skulle innebära att vår revolverman med sin Colt SAA Peacemaker (Ladda 3) och 2 handlingar per runda tar 18 handlingar eller 9 rundor på sig att ladda sex skott. Med sin expertis i snabbladdning sjunker detta till 6 rundor?
Tilläggas kan att vår jägare med sitt bakladdade Buffelgevär kunde skjuta ett skott, ladda om på en handling (snabbladdning där med) och skjuta igen, medan vår tredje medlem med sin hagelbössa tog 24 handlingar (2 handlingar så 12 rundor) på sig att ladda om.
Spelarna blev rätt ställda av de enorma laddtiderna. Vi är nog rätt hollywoodifierade vad gäller omladdningstider, men första youtubeklippet som visar en Colt Saa som laddas om går på några sekunder där instruktören gör det långsamt för att det ska synas vad han gör.
Slutkommentar
Boken var snygg, Den var späckad med westernmaterial. Det var mer/långsammare regler än vi var vana vid. Vi hade roligt. Tummen upp.
Gruppen har aldrig spelat western men spelat flera andra brp-liknande spel. Jag som spelledare hade läst igenom böckerna och försökt (och misslyckats) med att skapa en karaktär dagarna innan mötet. Ingen av spelarna hade ens sett böckerna innan mötet.
Första intrycket - Quote "För i helvete! En skäggtabell! Episkt!".
Utseende, bilder och allmänt upplägg fick tummen upp. Gedigen produkt blev utlåtandet.
Skapa rollpersonen
Eftersom det var första testet rekommenderade jag spelarna att köra på nivå Action med tanke på att gubbarna var av slit och släng varianten medan vi lärde oss, men de valde att köra på Kampanj. Vi började med spelarnas bakgrund. De valde att rulla tärning för allt utom en spelare som bestämde att hans släkt kom från Frankrike. Det här steget tog.... 8 timmar inklusive en timmas lunch.
Det tog ett bra tag innan vi fattade hur det hela skulle utföras och bläddrandet fram och tillbaka hjälpte inte. Men på slutet började vi bli vana. Nästa gång tror jag vi kan göra det här på kanske en till två timmar med ren rullning. Väljer man vissa saker går det nog snabbare. Allt som allt var det ingen som egentligen klagade på tidsåtgången. Mest för att det blev ett spel i spelet där det blev mer intressant att se vems släktträd som skulle bli det mest miserabla av dem alla.
Äventyrsgeneratorn
Som första möte använde jag äventyrsgeneratorn för att generera ett snabbt äventyr så alla kunde prova reglerna. Mitt intryck är att den är mycket väl grundad i western tematiskt och snabb att använda. Spelarna fick faktiskt rulla tärningarna på tabellerna runt bordet men fick inte veta resultaten. Resultaten från generatorn finns härunder med egna tillägg i parantes.
- Personer 1: Benjamin Harding. Jordägare. (Använde honom som inledning och uppdragsgivare)
- Personer 2: Zoé Villard. Reporter. Bildad. Bonetthatt med pärlor. Avslöja. (Vill avslöja Nykterhetsrörelsens brott)
- Personer 3: Po Yüen. Smugglare. Vill ha sex. Talar gärna om Ny teknik. Mytoman. (Jeesus vad svårt det är att spela en flörtande kines mot en manlig spelare).
- Inledning: Döende persons sista önskan. Återföra.
- Uppdrag: Stjäla Föremål
- Föremål: Sprit (Döende mans sista önskan är att ta tillbaka spriten? Hmmm, något speciellt med den eller?)
- Motståndare: Organisation. Nykterhetsrörelsen. (Nykterhetsrörelse som stjäl sprit? Perfekt.)
- Underhuggare: Laglösa
- Plats 1: Kyrka/Kyrkogård. Problem med lagen. Nybyggare/Järnväg. Kvalmigt.
- Plats 2: Flodbåt. Strid/Överfall. Nykterister/Saloon. Mörka moln.
- Plats 3: Spökstad. Sjukdom. Tyfus. Laglösa/Prospektörer. Dimma.
- Händelser på vägen 1: Översvämmning.
- Händelser på vägen 2: Överfallna av indianer.
- Vändning 1: Tredje part blandar sig i. Spritsmugglare. (Ett gäng spritsmugglare har fått nys om den stulna lasten och vill ha.)
- Vändning 2: Gammal bekant. Vän till familjen / Rival till motståndare i affärer. (Po Yüen suktar både efter spriten och en av rollpersonerna)
- Vändning 3: Motståndaren har lagt ut sidospår. (Nykterhetsrörelsen säljer en del av spriten till Prospektörerna i Spökstaden, men då sprit är av ondo har de först förgiftat allt.)
Under tumultet när båten blir bestulen på all den fina spriten blir ägaren Benjamin Harding skjuten framför gruppen. Blodhostande begär han att spriten måste räddas (snacka om prioriteringar). Gruppen börjar i sann äventyrsanda haggla med den dödligt sårade jordägaren och får både skottpengar och hittelön lovade, Benjamins gode man Gregson Dull fixar pappren medan två läkare försöker att hålla Benjamin vid liv.
Under äventyret hann jag med alla tre platserna med tillhörande väder, översvämmningen kostade en spelare dennes häst och en rollperson flydde spökstaden när han fick veta att den härjades av tyfus och väntade utanför. Endast vändningen om gammal bekant kom upp med en spelare medan en annan försökte både lägra den sköna Zoé Villard och få sitt ansikte i tidningen.
Allt som allt finns material kvar till ännu ett möte, förmodligen någon krok om varför spriten var så viktig, exempelvis betalning för något deal. Efter det får vi se om spelarna vill behålla sina karaktärer, ändra något på dem eller rulla helt nya.
Frågor och tankar.
Bakgrund och släkt
Ärver/startar barnen med föräldrarnas sociala bakgrund? Eller får de ett eget slag? Blev annars konstigt med stora delar av släkten med samma bakgrund/jobb. Eller ser vi på social bakgrund på fel sätt?
Vi slog bara fram händelserna för de första fem i varje generation (det som rymdes på pappret) men många spelare fick snabbt enorma släktträd med otaliga giftermål och tärningar för antal barn. Resterande antogs bara finnas i periferin som oviktiga tills den kunde behövas i spel?
Roller och utbildning
I boken står det att på nivå kampanj är 500 poäng utdelade på standardpaketet. Ingår den rekommenderade utbildningen i dessa? Dvs om någon som rekommenderas minst folkskola vill ha college är 50 poäng redan betalda?
Samma fråga på vapenpaketen.
Strid
Överlag var de färdiga motståndarna många och hyfsat varierade. De flesta hade märkbart höga försvarsvärden gentemot rollpersonerna så flera bössor fick slut på ammo, men kan också ha varit mitt fel att slänga på dem så många motståndare. I fortsättningen kommer jag nog nerfa de flesta förutom några få hårda fiender per fight.
Siluetterna gick hem hos alla tillsammans med träffmallen även om en stackars spelare under hela äventyret aldrig träffade någon. Han missade med en poäng hit eller dit och fick inte leva upp till sin roll som revolverman.
Omladdning
Förstår vi reglerna rätt att det tar värdet "ladda" antal handlingar per kula att ladda om?
Det skulle innebära att vår revolverman med sin Colt SAA Peacemaker (Ladda 3) och 2 handlingar per runda tar 18 handlingar eller 9 rundor på sig att ladda sex skott. Med sin expertis i snabbladdning sjunker detta till 6 rundor?
Tilläggas kan att vår jägare med sitt bakladdade Buffelgevär kunde skjuta ett skott, ladda om på en handling (snabbladdning där med) och skjuta igen, medan vår tredje medlem med sin hagelbössa tog 24 handlingar (2 handlingar så 12 rundor) på sig att ladda om.
Spelarna blev rätt ställda av de enorma laddtiderna. Vi är nog rätt hollywoodifierade vad gäller omladdningstider, men första youtubeklippet som visar en Colt Saa som laddas om går på några sekunder där instruktören gör det långsamt för att det ska synas vad han gör.
Slutkommentar
Boken var snygg, Den var späckad med westernmaterial. Det var mer/långsammare regler än vi var vana vid. Vi hade roligt. Tummen upp.