Nekromanti Ett hastigt hopkok till spelvärld (akta: långt)

Olle Linge

Snigel
Först var jag väldigt tveksam till att posta det här på forumet, men efter lite eftertanke tog jag mig ur skalet för att se vad de kunde ge. Det rör sig alltså om en spelvärld, kring 2080. Jag har några saker jag vill ta upp innan jag kommer med själva materialet, eftersom annars kommer många komma med onödiga synpunkter. Jag provar nu Risings metod att skaffa läsare och varnar för ett långt inlägg :gremgrin:

Det hela började för en vecka sedan när jag såg Bladerunner igen (jag har sett den rätt många gånger tidigare, men det var några år sedan sist och tänk vad glatt överraskad man blev!). Jag har också lyssnat på Do androids dream of electric sheep? som audio book (det är alltså boken som Bladerunner bygger på, skriver av Philip K. Dick och rekommenderas varmt). Efter att jag ha sett om filmen, blev jag ruskigt sugen på mer och bestämde mig för att så att säga läsa om boken igen, vilket jag nu gjort. Jag blev extremt sugen på att snabbt som attan dra igång en kampanj inspirerad av Bladerunner och boken.

Ungefär samtidigt läste jag ingeom Krilles Evangeliu och tyckte att en del av idéerna var intressanta. Det jag sedan gjorde var att på ungefär en timme kasta ihop en spelvärld som förhoppningsvis går att använda. Den är inte tänkt som en realistisk framtidsvision, bara att fånga det bästa från många håll, inte bara Bladerunner och Evangelium, utan många andra böcker, filmer och spel. Och det snabbt. Det jag är intresserad av är synpunkter eller idéer som skulle kunna göra världen mer intressant att spela i, alternativt länkar till sidor med material jag kan sno inspiration ifrån eller bitar jag kan använda rakt av. Jag är intresserad av feeling, inte av realism, men det kanske redan framgått. :gremcool:

Puh, that was it. Nu kommer det hastigt ihopkastade materialet som brinner i inspirationens varma men kortlivade låga. Kampanjen är tänkt att spelas på jorden. Håll till godo och kom med konstruktiv kritik!

Kriget

Det är inte många som är bekanta med krigsförloppet och få vet hur eller ens varför det började. De flesta bryr sig helt enkelt inte, effekterna av kriget är så stora att det egentligen inte finns någon mening att intressera sig för vad som fanns innan. På jorden och kolonierna finns det förstås ett fåtal som har tid och råd att ägna sig åt forskning och det man vet är att kriget började 2028 då OPEC valde att slå till mot det nya vätebaserade drivmedlet som hotade att ta ifrån länderna kring Persiska viken deras enda inkomstkälla, oljan. Kriget var inte ett konventionellt krig mellan nationer, utan rasade till en början på ekonomisk nivå mellan organisationer och företag. När OPEC långsamt ströp oljeproduktionen för resten av världen, inleddes det verkliga kriget.

Varför det urartade till ett tredje världskrig där kärnvapen användes av alla sidor är inte helt klart, men en del forskare hävdar att anledning till att kärnvapen drogs in, var på grund av en organisation som kallade sig A new Dawn med tillgång till egna kärnvapen. Genom att den 29 november 2031, detonera dessa på strategiska platser i USA och Europa lyckades de med konststycket att lura regeringarna till ett förhastat beslut att svara OPEC med de egna kärnvapnen. Inte helt oväntat svarade OPEC med samma medel. Efter 24 timmar hade totalt 18 robotar detonerat över Europa, Asien och Amerika och dödat drygt 120 miljoner människor.

Efterkrigstiden

De år som följde efter kriget präglades av totalt kaos, alla demokratier rasade ihop och endast de starka storföretagen och en del diktaturer på södra halvklotet lyckades hålla ihop. Överallt annars bildades mindre statsstater, men lag och ordning var långt borta. Under de följande 50 åren skulle ungefär en miljard människor dö som följd av strålningen och reproduktionen var utslaget, barn föddes missbildade och dog tidigt. Jorden upplever fortfarande idag, 50 år senare, en atomvinter som enlig forskarna kommer vara i ytterligare många decennier.

Detta stoft som finns överallt i atmosfären skymmer solen och har därigenom tagit kål på alla större landlevande djur och endast i världshaven fungerar livet någorlunda. Insekter och människor lever fortfarande ovan jord, men de senare enbart tack vare otroliga framsteg inom bioteknik. Stoftet är radioaktivt och det skulle visa sig att vissa människor faktiskt tålde höga doser utan att skadas, men de var inte många. År 2081 bor det ungefär en halv miljard människor på jorden och befolkningskurvan har stabiliserats något. De flesta dog antingen av radioaktiviteten, själva detonationerna eller i den fruktansvärda hungersnöden som drabbade i stort sett hela världen när åkrarna täcktes av radioaktivt stoft, solen förmörkades och temperaturen sjönk.

Rymden och kolonierna

Redan innan kriget fanns flera rymdstationer i geosynkron bana kring jorden och tre mindre forskningsbaser fanns även på månen och en bas på Mars var under konstruktion, till större delen ägda av drivande storföretag. Under de spänningsfyllda åren innan katastrofen på jorden, accelererade rymdforskningen på ett sätt som ingen tidigare kunnat drömma om. Ända sedan dess har människan spridits ut mer och mer i solsystemet, framförallt till månen, Mars samt Jupiters månar, i synnerhet Titan och Europa.

År 2059 färdigställdes rymdhissen i Kampala, Uganda med hjälp av extremt starka syntetiskt vävda kablar till en station i geosynkron bana. En motvikt var konstruerad på andra sidan stationen och kablarna fästes till ofattbart massiva vikter på jorden. Längs kablarna går transporthissar och från stationen går det enkelt att accelerera ut till de andra planeterna med hjälp av de stora fusionskraftverken nedanför stationen. Det stora projektet upprepades en gång i Sydostasien då japanska megaföretag 2070 färdigställde Borneos rymdhiss. På mars finns flera rymdhissar eftersom det är oändligt mycket lättare att bygga dem utan atmosfär.

Fusionskraften

När människans mörkaste timme var inne 2031, gjorde revolutionerande genombrott på forskningsbasen Tycho III i omloppsbana kring jorden. Forskare lyckades för första gången kontrollera en fusionsreaktor och få den att leverera den enorma energi som frigörs och använda den till något nyttigt. När kriget sedan var över kunde människosläktet tacka dessa forskare för den lilla gnutta hopp som den nya energikällan gav. Det blev nu möjligt att billigt värma städer på jorden och även att med hjälpa av förstärkta solsegel skicka rymdfarkoster till de andra planeterna många gånger snabbare än tidigare och till ett mycket lågt pris.

AI, bioteknik och biomekanik

Forskarnas strävan att efterlikna människan har kommit långt. De som har råd att emigrera till Mars eller någon annan koloni har förmodligen också råd med en personlig android för att sköta en del sysslor. De billigare varianterna är tillräckligt intelligenta och tillräckligt bra gjorda för att de ska gå för människor i ett folkvimmel eller om man byter några ord med dem i en affär, men de är helt enkelt välprogrammerade och vid närmare samtal avslöjas de. Nyare och mycket dyrare enheter är så bra att det krävs speciellt tester för att avslöja dem och de är också mycket intelligentare. Ett problem vad gäller detta är att det är omöjligt att säga ifall de är fulländade artificiella intelligenser med självmedvetenhet. Dessa androider är strikt begränsade till privat egendom eller till samhällets tjänst och efter en del incidenter med androider som snedtänder får de inte vistas på allmänplats eller på några som helst rymdfarkoster. På jorden är de till och med förbjudna för alla utom de som är tillräckligt mäktiga för att skriva egna lagar.

Cybernetiken har kommit långt och det är fullt möjligt att ersätta skadade kroppsdelar eller organ och få dem att fungera bra. Det enda problemet är att ingen lyckats lösa frågan kring cell reproduktion under lång tid, vilket innebär att organen måste repareras eller byta ut efter några år. Neuralinterface är inte standard, men finns tillgängligt för den som har pengar och är villig att göra ett implantat. Under 2060-talet kom en kraftig reaktion från allmänheten mot den ökade integreringen mellan människan och maskin, vilket gjorde att utvecklingen avstannade under lång tid och forskningens fokus flyttades till andra, mer lönsamma områden.

Internet och datorer

Utvecklingen på det här planet har gått ruskigt snabbt, men tagit en helt annan karaktär en den man förväntade sig i början av 2000-talet. Moderna datorer är inte längre något som den vanliga medborgaren har tillgång till och den senaste tekniken är så dyr att bara mäktiga företag och privatpersoner har råd med den. Trots det har givetvis utvecklingen gått långt även för vanliga människor och alla maskiner är utrustade stöd i form av datorer. Det går att skapa en virtuell verklighet utan problem, frågan är hur delaktig användaren vill vara. Med ett neuralinterface går det att uppleva den utan möjlighet att skilja på virtuellt och riktigt, men det finns billigare och enklare varianter som använder projiceringar på näthinnan och hörlurar.

Internet har gått ifrån att vara ett underhållningsnätverk till att bli ett avancerat kommunikationssystem som de flesta företag är beroende av. Eftersom långa resor är knöliga är Internet ett utmärkt sätt att träffas utan att resa. Ny kvantmekanisk forskning har lyckats med det länge sökta momentana informationsöverföringen. Anläggningarna som krävs för att åstadkomma detta är dock extremt energikrävande, motsvaranden hela städers elförbrukning, varför de bara finns på ett fåtal platser, men fullt tillräckligt för att ha ett fungerade nätverk över hela solsystemet.

Konstruktiv är inte min grej men ibland tvingar jag mig att försöka.

Det är ju, som vi diskuterat annorstädes ett hopkok. Och det är helt okej. Det som saknas är antingen en mer beskriven värld där man som spelledare kan få idéer till vad man vill köra för något. Eller spå behövs ett mer fokuserat tema. Det känns helt enkelt lite tamt. Även om du väljer att köra på den breda grejen så tycker jag det behövs lite mer udd i dina beskrivningar så att man inspireras till att vilja spela. Vi som läser det här har ju inte nyss tryckt i oss PK Dick och Bladerunner så vi behöver få andas det radioaktiva stoftet, känna kallsvetten när vår android börjar bete sig konstigt och beskåda de förvridna träden i det döda landet.

Sen, helt personligen så tänder jag inte alls på postapokalyps-cyber av standardsnitt utan då ska det vara fantasyefterkatastrof som i Dark Sun eller cyberpunkfantasy som i Shadowrun.

Olle Linge

Snigel
Lite att förtydliga...

Jag rörde förmodligen ihop det i inledningen och det framgick säkert inte speciellt bra vad det är jag vill. Världen är inte tänkt att bli en seriös skapelse under lång tid, utan jag tänker mig att spela en ganska kort och intensiv kampanj tills man helt enkelt tröttnar. Eftersom det, som jag på pekade, inte finns så mycket nytt i världen, borde det gå ganska snabbt. Grejen är den att det måste finnas tonvis med material därute som skulle passa in i den värld jag slängt ihop och det skulle bespara mig väldigt mycket arbete om jag kunde hitta något. Fråga mig inte varför jag ville ha kritik, för det är inte alls det jag var ute efter, egentligen :gremgrin: