Nekromanti Ett hus, fem hjältar och en domedags dator

HeavyGlenn

Veteran
Året är 2116 och de olika företagen krigar om allt. Pengar mat olja(det som finns kvar) metaller. Ja allt man kan tänka sig. Samtidigt försöker folk leva normala liv med robotar, cyborgs och genmodiferade människor. Äventyret utspelar sig i ett stort hus där man har forskade på de första AIsen och försökte få dem att bli "troende". Forskningen gick fram men avslutades när USA regering gick under. Allt lämnades och huset glömdes men. Utan att veta hade forskarna skapat en dator som trodde på Gud och fick till slut för sig att den var. Abbadon(Antikrist som ni kanske vet) son till Satan. Efter 20år skickas C.C.D (Criminal.Controll.Department) och där börjar äventyret. Där kommer mitt problem :( vad ska jag ha för karaktärer. Jag behöver hjälp snarast folk vill att jag ska leda ett äventyr!
Och glöm inte att den stora GYLLENDE PANDAKLON ÄR MED ER!!! :zeppelinare:

Sodivra

Champion
Jag flyttar.

Gulligt, men det här ska vara på rollspelsforumet eller sciencefictionspel-forumet. - Rollspelsmakande är för att skriva spel, rollspel är för att skriva scenarion.

Så jag flyttar det. Japp, jag kan det, för jag har snygg färg och en egen titel.. Och det är därför du inte får en egen titel, bara för att du ber om det. :gremtongue:

Är det meningen att jag inte ska läsa svaren här, förresten?

Olle Linge

Snigel
...och det är karaktärerna du har problem med?

Och om det nu är det så tror jag att man behöver veta lite mer för att kunna hjälpa till på ett vettigt sätt, framförallt eftersom det inte på något sätt framgår vilket typ av spel det rör sig om. Du kan ju kasta in vad som helst som det ser ut nu. Eller?

Johan K

Gammal & dryg
Eeepp...
Skulle nog föreslå nån slags grundcombo av äventyrare.. Nån/några som kan slåss, datakunniga personer, diplomatiska personer & såvidare.
Tänk klicheaktigt... (eller hur nu det stavas...) :gremgrin:

zuntona

Swordsman
De borde ju samtliga vara soldater men om de är omkring fem stycken borde en vara expert på bomber, en på datorer, kanske en på tunga vapen och resterande vanliga soldater.
Möjligtvis skulle någon vara en chafför om de skulle hamna i någon sådan sitiuion.
Utveckla deras bakgrund istället och vad de varit med om innan de blev soldater.

Feuflux

omjonasson.se
Jag hängde nog inte riktigt med i svängarna här...

Äventyret utspelar sig i ett stort hus där man har forskade på de första AIsen och försökte få dem att bli "troende".

Hur stort då? Ett äventyr inne i en standardvilla skulle tråka ihjäl mig, jag behöver svängrum. Alsen? De första genmodiferade människorna?

Forskningen gick fram men avslutades när USA regering gick under. Allt lämnades och huset glömdes men. Utan att veta hade forskarna skapat en dator som trodde på Gud och fick till slut för sig att den var. Abbadon(Antikrist som ni kanske vet) son till Satan.

Okej, så i huset finns en ond dator som tror han/hon är fan själv?

Efter 20år skickas C.C.D (Criminal.Controll.Department) och där börjar äventyret.

Så spelarna är där för att skrota datorn? I sådana fall passar det väl bra om de är någon sorts arméstyrka som någon föreslog. Jag kommer helt osökt att tänka på Pensacola: Wings of Gold (97-98, sen blev det totat skit, det var kanske skit från start också, men då var det bra skit). Där har vi:
1. Den gamle ärrade tjommen.
2. Den unge piloten (som är kär i chefens (1) dotter om du vill ha med sånt).
3. Den coola tjejen som är helekopterpilot.
4. Den svarte killen som är dataexpert.
5. Den siste tjommen som körde nåt markfordon av nåt slag (dessutom var han kär i 3:an om du vill ha med sånt).

Om jag är helt fel ute så får du beskriva lite mer vad du är ute efter.

Zire

Swashbuckler
Mindre aggressivt förslag

Det behöver ju inte vara så att de vet att det är någonting konstigt med huset. Så de skulle ju kunna sända iväg:

1. En snart pensionerad konstapel (vad heter 'officer' på engelska?). Han har inte riktigt fattat att hans ungdomstid är ute. Tycker att det ska bli kul att få komma ut på landet och kolla på ett övergivet hus, plockade med sig sitt barnbarn också.

2. En ung assistent. Han vill så rätt, men är så inkompetent. Håller sig till sin chef (1). En riktig mes när det kommer till kritan. Kan slå vad om att det är hans fru som bestämmer hemma.

3. Barnbarnet. Skurken var en dator, klart att ett barn som inte ens är fyllda 15 vet hur man hackar en dator. Nåja. Men hon är den i gänget som kan hantera en sådan hur som helst. Ganska kaxig och nyfiken, på hennes farfars nervers bekostnad.

4. Forskaren. Han vet inte vad han gör här. Han hade önskat att han inte var här. Hans fru har just gjort slut över telefonen, och han irriterar sig på sitt resesällskap. Han ska hämta försvunnen dokumentation åt deras uppdragsgivare, vilket de andra inte känner till. Dessutom så är han nervös. Och de hade inget kaffe på flyget.

5. ehh.. jag kom inte på nått mer.. jag hoppas det bara var fyra spelare.. :gremsmile:

- Zire

Bunny

Crazy like a fool
The Abbadon Project

Det här är nog betydligt större än det ser ut som från början. Du har ju redan blandat in religion, eller hur? Hur vore det om man utvecklade det här lite? "Huset" där datorn befinner sig är givetvis inget hus i normal mening, givetvis vill man hålla ett sådant här experiment så längt borta från nyfikna ögon som möjligt. Därför byggde man ett komplex under marken i sju nivåer, längst ner placerades datorn.
Efter 20 år av isolering har datorn dels blivit galen (tror att han är antikrist, liksom), dels har den hunnit forma om komplexet efter hans egen modell. Likt Dantes "Den Gudomliga Komedin" har datorn byggt om de sju nivåerna av komplexet till helvetets sju djup.
Datorn kan påverka robotar, cybots och andra datorer som kommer i sin väg. Att få dem att också tro, och få dem att avguda Abbaton i all sin härlighet. Med hjälp av sina nya troende kan datorn förvandla komplexet, bygga hemska maskiner och starta hiskeliga experiment.
För, ja, människor ingår också i datorns plan, för vad kan vara mer intressant för datorn än det ständigt skiftande och levande sinnet hos en människa. För att undersöka detta har den i krigets skugga tillfångatagit människor och fört ner dem i komplexet långa korridorer. Där försöker Abbadon finna nyckeln till människornas psyke, för först då kan han ta sig till ytan och härska över världen.
Varje steg i hans mekaniserade helvete blir mer och mer sjukare, och de mänskliga experimenten mer och mer groteska. Men det finns mänskliga samhällen inom komplexet - på de övre nivåerna tillåts människor leva för sig själva, men under överseende. Ännu ett försök att nå förståelse.

Det är till denna dålda ondska som de ovetande agenterna från C.C.D skickas. De förstår att någonting är fel då de redan på marknivå får strida mot fanatiska robotar, inte speciellt farliga eller väl utrustade för krig, deras ursprungliga syfte var något helt annat, men de är oerhört aggressiva. Det är efter denna strid de möter Virgil, en flicka i 12-års åldern som lever i en av de övervakade samhällena.
Virgil är övertygad om att agenterna är de är de människor som kommit för att befria människorna i komplexet, en av de historierna som berättats av folket i komplexet berättar om det, för dem är det ett sätt att inte förlora hoppet. Virgil känner till ett system av luftshakt och oanvända passager som leder djupare och djupare neråt.
Agenterna får vara listiga, för farorna, fällorna och hemskheterna är många, och de bör verkligen inte mucka gräl i onödan. Desto längre ner de kommer desto mer meningslösa verkar Abbadons experiment, för Abbadon är ännu långt ifrån att förstå sig på människornas psyke. Han famlar i mörkret.
Till sist har de med hjälp av list, tur och Virgils kunskaper tagit sig ner i det djupaste djupet av komplexet. De har nu chansen att slutgiltigt stänga av Abbadon finns, endast ett tryck på en röd knapp (alla viktiga knappar är röda) kan innebära slutet på terrorn och helvetet på jorden.

Vad händer sedan? Vad händer med Abbadons hejdukar? Blir de galna eller passiva nr deras guddom inte längre finns där? Överlever människorna i komplexet, eller går de under när den virtuella viljan som håller samman allt försvinner? Det är upp till dig.
Du kanske tycker att mitt lilla äventyrsförslag är lite för skruvat, och inte alls passar med din grundidé. Det har jag all förståelse för, jag hoppas iaf du uppskattat läsningen.
För mer inspiration behöver du kanske inte läsa Dantes "Den Gudomliga Komedin", bra inspiration för vad maskiner kan göra för grymma saker med människor är istället "The Second Renaissance part II" som finns att ladda ner på www.theanimatrix.com , eller en bild på Dantes Inferno, vilken jag bifogar. Nyckelkaraktären Virgil är tagen just ifrån Dantes bok, där är hon en oskuldsfull jungru som leder Dante igenom helvetets olika stadier.

Edit: Naturligtvis letade det sig in ett faktafel, Quan'talis upplyste mig just att Virgil inte alls är någon jädrans jungfru, utan den romerske poeten Vergilius, med anglifierad stavning. Stryk därför en del av mitt okunniga babbel.

Nightowl

Champion
Re: The Abbadon Project

Naturligtvis letade det sig in ett faktafel, Quan'talis upplyste mig just att Virgil inte alls är någon jädrans jungfru, utan den romerske poeten Vergilius, med anglifierad stavning.
Don't you just hate that Quantalis sometimes? :gremgrin: Jungfrun är väl Beatrice, nicht wahr? Dantes guide till Paradiset...

Erik, folk brukar glömma att han var där också

Quan'talis

Swashbuckler
Re: The Abbadon Project (OT, är jag rädd)

Don't you just hate that Quantalis sometimes? :gremgrin:
Jo, men det brukar gå om efter ett par timmar...

Jungfrun är väl Beatrice, nicht wahr? Dantes guide till Paradiset...
Tja, rent tekniskt sätt var väl inte hon jungfru heller, men vi behöver kanske inte gå in på detaljer :gremcrazy:

JPS