Nekromanti Ett introduktionsäventyr för en bard och en tjuv?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag måste vara spelledare ikväll till ett par spelare som inte gillar våld, men som gärna vill spela fantasy. Eftersom nästan alla äventyr innehåller våld, så måste jag hitta på något snabbt. Det duger inte med ett vanligt dungeon crawler med ett gäng kobolder. En av spelarna är hob (tjuv) och den andra en alv (bard). Hur tusan ska jag hitta ett äventyr som dels är utmanande, som inte kräver våld, men som samtidigt är spännande och passar för level 1 karaktärer (bard och tjuv)? Kan någon hjälpa mig?

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
En av spelarna är hob (tjuv) och den andra en alv (bard).
Låter som ett givande upplägg för lagom utmanande kriminella aktiviteter; eftersom båda verkar vara av det slaget, låt dem få i uppdrag att spionera eller stjäla något, eller se till att de inte kan motstå frestelsen att komma över en skattkista / juvelsamling / värdefullt föremål som de "råkar" få insideinformation om..*S*

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Obvious!

Gah, det här är ju så uppenbart! En bard och en tjuv? Typiskt stadsäventyr. Rumla omkring på sjaskiga syltor, blåsa adelskvinnor på diamanter, klättra på väggar och göra inbrott, förföra horor, spela bort pengar, fly från stadsvakten, lura gangsterkungar, komma ondsinta sekter på spåren av misstag, skvallra för borgmästaren/gangsterkungen/ledaren för tjuvgillet, mörda sektledaren, få belöning av borgmästaren/gangsterkungen/ledaren för tjuvgillet.

Hur svårt kan det vara?

/Vulf

Pom

Swashbuckler
Uncertain!

Om premissen är att undvika våld verkar det dumt att hamna i konflikt med vakter, sekterister och gansterkungar. För att inte tala om att mörda sektledare.

Inbrott och informationshandel håller jag däremot med om som lämpliga äventyr.

Fler förslag: som förstanivåare kan det kanske passa med inträdesprov till någon organisation eller som kvalitetssäkring för framtida anlitanden. Hinderbana, skaffa en silverbägare, ett par löständer, och en fisks andedräkt på mindre än 2 timmar, etc.

anth

Vetefan
Jag instämmer med övriga i tråden.
Det ska vara någon form av swashbuckling à la de tre musketörerna.

Personligen så skulle jag höra efter med spelarna om hoben kunde vara kort och lite överviktig, och alven lång och lite underviktig.
På så sätt kan du införa lite komik i att de ser ut som helan och halvan - framför allt hur spelledarpersoner reagerar på ett sånt udda par.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
No, obvious!

Tja, en bard och en rouge, båda på level 1 har inte mycket att sätta emot ett gäng hårda vaktveteraner, än mindre den lokale gangsterkungens undehuggare eller sektens demoner. Nä, att däremot dupera sina motståndare och överkomma dem med list låter som ett troligare (och mer lyckat) alternativ.

Att lönnmörda sektledaren är visserligen en våldshandling, men som jag förstod det så ville inte trådstartaren att det skulle vara ett dungeon-bashing-äventyr. Det är skillnad på ett äventyr som är inriktat på strid och ett där en enstaka våldshandling kan vara aktuell.

/Vulf

Quan'talis

Swashbuckler
Precis som alla andra tycker jag att ett stadsäventyr är självklart. Ta en medelstor stad, lägg till en korrupt stadsvakt, två till tre hemliga sällskap, några rivaliserande gatugäng (jag rekommenderar att ett av dem består av sysslolösa unga gnomer som springer runt om nätterna och slår sönder fönster och spikar fast döda råttor på folks dörrar. Bara för att det går) och gärna en bunt dekadenta adelsmän. Tillsätt två oförklarliga försvinannden, en övergiven katedral bebodd av tigare och hemlösa och ett par skumma hamnkvarter som stadsvakten (som är korrupt, glöm inte det) aldrig patrullerar. Rör om.

När staden fått rätt konsistens (och en svag lukt av död fisk, otvättade kläder och billig sprit) är det dags att tillsätta rollpersonerna. En klassisk lösning är att låta dem vara nykomlingar i staden och se vilket problem de springer in i först, men det fungerar också bra att göra dem etablerade – barden brukar spela på de dekadenta adelsmännens fester, tjuven bor i hamnkvarteren och har varit med i ett gatugäng då han var ung. Vilken lösning du än väljer borde rollpersonerna vara rejält inblandade i stadens mer ljusskygga affärer efter ungefär femton minuter. Om spelarna gör sin grej behöver du inte göra så mycket mer än att titta på och hålla reda på spelledarpersonerna. Och om det inte funkar, släng in en varulv. Det brukar jag göra i mina stadsäventyr.

JPS

Pom

Swashbuckler
Maybe!

Tja, en bard och en rouge, båda på level 1 har inte mycket att sätta emot ett gäng hårda vaktveteraner, än mindre den lokale gangsterkungens undehuggare eller sektens demoner. Nä, att däremot dupera sina motståndare och överkomma dem med list låter som ett troligare (och mer lyckat) alternativ.
Håller med helt. Men bara för att en våldssituation skulle vara katastrofal är det inte säkert att den uteblir, särskilt som man på nivå 1 inte heller är så slängd i Bluff och Diplomacy (o dyl).

Det är skillnad på ett äventyr som är inriktat på strid och ett där en enstaka våldshandling kan vara aktuell.
Jo, men vilken kategori det rörde sig om vet man ju med säkerhet först i efterhand. :gremsmile:

Jag menade egentligen bara att om man vill ha äventyr där oerfarna rollpersoner skall äventyra med ett minimum av våld är det bra att minimera riskerna för våld, och inte bara ta bort de planerade våldsinslagen.

anth

Vetefan
Re: Maybe!

särskilt som man på nivå 1 inte heller är så slängd i Bluff och Diplomacy
Hallå!
BÅDE Bluff och Diplomacy går på CHA.
Vilken ability tror du barden har sin högsta ability i?
Jag skulle dessutom tillåta att Barden brände en Feat på att få +2 i Bluff/Diplomacy (de 2 färdigheterna ligger tillräcklig nära varandra för at motivera det).

För Roguen skulle jag rekomendera featen acrobatics som ger +2 på jump/tumble och jag skulle vara ovanligt snäll med cineastiska effekter (som att svinga sig i kristallkronor etc).

Tänk på att vid lvl 2 får Barden ytterligare +2 i Diplomacy och Roguen +2 i Jump/Tumble pga synergi-effekter.

Pom

Swashbuckler
Dansa Cha-Cha-Cha

Hallå själv! :gremsmile:

BÅDE Bluff och Diplomacy går på CHA.
Vilken ability tror du barden har sin högsta ability i?
Ingen aning, men att Cha är högt kan man nog utgå från. Men även med en +8 bonus (maxad skill och 18-19 i Cha, dina husregler tänkte jag inte på :gremwink:) misslyckas man rätt ofta, OM man använder Bluff och Diplomacy mycket. Vad vi talar om är ju just äventyr där dessa skills förmodas användas i parti och minut.

Likaväl som en fighter på nivå 1 är vida överlägsen de flesta andra 1nivåare på att slåss, så är en bard på nivå 1 överlägsen när det gäller sociala ting. MEN, en fighter på nivå 1 är ändå ingen perfekt stridsmaskin lika lite som en bard på nivå 1 pratar omkull vem som helst. Om det handlade om att försöka lura gansterbossar och liknande menade jag att det fanns en avsevärd risk för våld om lurendrejeriet misslyckades, och dessutom att risken för ett misslyckande inte var helt liten för nybörjarrollpersoner.

Tänk på att vid lvl 2 får Barden ytterligare +2 i Diplomacy och Roguen +2 i Jump/Tumble pga synergi-effekter.
Jag tänker på att det gällde en sångfågel på nivå 1 :gremsmile:.

anth

Vetefan
Re: Dansa Cha-Cha-Cha

Likaväl som en fighter på nivå 1 är vida överlägsen de flesta andra 1nivåare på att slåss, så är en bard på nivå 1 överlägsen när det gäller sociala ting. MEN, en fighter på nivå 1 är ändå ingen perfekt stridsmaskin lika lite som en bard på nivå 1 pratar omkull vem som helst.
Är inte det charmen med nästan alla rollspel - att man börjar som grisodlare och sakta men säkert blir bättre?
(detta har ingenting med koboldtendenser att göra - utan att karaktären utvecklas under spelets gång)

Pom

Swashbuckler
Framstegsoptimism

Är inte det charmen med nästan alla rollspel - att man börjar som grisodlare och sakta men säkert blir bättre?
Det är verkligen en viktig del. Men jag har märkt en hel del inlägg på forumet som tyder på andra ideal hos deras upphovspersoner.

Glad att du och jag delar denna underbara inställning! :gremlaugh: