Krille
Super Moderator
En sak som jag tycker saknas med dagens rollspelsutbud är ett kul konventsspel - ett rollspel som man skulle kunna köpa för 50-100 spänn på konventen och sedan spela i en korridor eller i cafeterian med en liten hög spelare helt spontant. Kraven som jag skulle ställa på ett sådant spel är att det ska vara litet (annars blir det dyrt) och enkelt (annars orkar man inte lära sig det spontant på konventet) och färdigt för spel direkt (utan att behöva konstruera eller plugga äventyr). Det ska dessutom vara attraktivt som alternativ till brädspelsbarer och annat.
Vad jag är osäker på är... tja, vilken nivå som spelet i sig ska hamna på. Så jag tänker ställa några av mina projekt mot varandra, för att se vilket ni skulle kunna tänka er att spela helt spontant på ett konvent.
<ul type="square">[*]Blå himmel: En fantasyvärld, fast med kolkraft, luftkryssare, biplan, vattenkylda kulsprutor, orchiska pulsjetdrivna zeppelinare, alviska flygbestar med mera. Ett stort krig har just slutat, och rollpersonerna förväntas patrullera fronten för att upprätthålla eldupphöret så att fredsavtalet kan förhandlas i lugn och ro. Mycket flygstrid, enkelt att sätta in intriger och konspirationer överallt. Detta får ses som det mer seriösa projektet.
[*]GIRLS: Vår värld, fast en klase med övernaturliga varelser från diverse olika mytologier dumpar av sina tonårsdöttrar på internatskolor på Jorden. Detta leder ofrånkomligen till problem, eftersom ena hälften av de där mytologierna ser en fiende i andra hälften. Detta tillsammans med en hemsk ondska som vill alla illa kan bara leda till en sak: angel power make up! (eller vad den aktuella mytologin nu skulle handla om). Rollspel i magical girl-traditionen, med minst lika mycket action som relationsrollspel. Det får väl ses som mittenläget ungefär.
[*]Yes, Master: Slumpvist vald fjantasyvärld. Rollpersonerna är diverse drägg, äckel, gobbos med mera i den Onde Härskarens tjänst. Dessa har tre problem framför sig. För det första alla äckliga hjältar, som försöker slå ihjäl Härskaren. För det andra Härskaren, som är allergisk mot bland annat dåliga nyheter och uppkäftighet och dessutom allsmäktig. För det tredje alla andra, som har insett att bästa sättet att slippa att konfrontera hjältar och Härskaren är att du gör det istället för dem. En slags korsning mellan Paranoia och datorspelet Dungeon Keeper. Inte seriöst för fem öre![/list]
Jag kan inte poängtera det där med "spontant på konvent" tillräckligt mycket, för det är det som är poängen med frågan. Jag vill alltså inte veta att X kan man inte spela kampanjer i, krut minsann inte finns i fantasy, Y är för oseriöst, eller att relationer minsann är mer seriösa än flygstrid. Det är inte det jag frågar efter.
Givet att samtliga dessa tre spel finns framför er, kostar 80 spänn, är så pedagogiskt upplagda att ni kan börja spela efter fem minuter, har likvärdigt cool framsida och produktion, och på alla sätt är likvärdiga utöver koncept och ovanstående baksidestext:
Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?
Vad jag är osäker på är... tja, vilken nivå som spelet i sig ska hamna på. Så jag tänker ställa några av mina projekt mot varandra, för att se vilket ni skulle kunna tänka er att spela helt spontant på ett konvent.
<ul type="square">[*]Blå himmel: En fantasyvärld, fast med kolkraft, luftkryssare, biplan, vattenkylda kulsprutor, orchiska pulsjetdrivna zeppelinare, alviska flygbestar med mera. Ett stort krig har just slutat, och rollpersonerna förväntas patrullera fronten för att upprätthålla eldupphöret så att fredsavtalet kan förhandlas i lugn och ro. Mycket flygstrid, enkelt att sätta in intriger och konspirationer överallt. Detta får ses som det mer seriösa projektet.
[*]GIRLS: Vår värld, fast en klase med övernaturliga varelser från diverse olika mytologier dumpar av sina tonårsdöttrar på internatskolor på Jorden. Detta leder ofrånkomligen till problem, eftersom ena hälften av de där mytologierna ser en fiende i andra hälften. Detta tillsammans med en hemsk ondska som vill alla illa kan bara leda till en sak: angel power make up! (eller vad den aktuella mytologin nu skulle handla om). Rollspel i magical girl-traditionen, med minst lika mycket action som relationsrollspel. Det får väl ses som mittenläget ungefär.
[*]Yes, Master: Slumpvist vald fjantasyvärld. Rollpersonerna är diverse drägg, äckel, gobbos med mera i den Onde Härskarens tjänst. Dessa har tre problem framför sig. För det första alla äckliga hjältar, som försöker slå ihjäl Härskaren. För det andra Härskaren, som är allergisk mot bland annat dåliga nyheter och uppkäftighet och dessutom allsmäktig. För det tredje alla andra, som har insett att bästa sättet att slippa att konfrontera hjältar och Härskaren är att du gör det istället för dem. En slags korsning mellan Paranoia och datorspelet Dungeon Keeper. Inte seriöst för fem öre![/list]
Jag kan inte poängtera det där med "spontant på konvent" tillräckligt mycket, för det är det som är poängen med frågan. Jag vill alltså inte veta att X kan man inte spela kampanjer i, krut minsann inte finns i fantasy, Y är för oseriöst, eller att relationer minsann är mer seriösa än flygstrid. Det är inte det jag frågar efter.
Givet att samtliga dessa tre spel finns framför er, kostar 80 spänn, är så pedagogiskt upplagda att ni kan börja spela efter fem minuter, har likvärdigt cool framsida och produktion, och på alla sätt är likvärdiga utöver koncept och ovanstående baksidestext:
Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?