Nekromanti Ett kul konventsspel

Krille

Super Moderator
En sak som jag tycker saknas med dagens rollspelsutbud är ett kul konventsspel - ett rollspel som man skulle kunna köpa för 50-100 spänn på konventen och sedan spela i en korridor eller i cafeterian med en liten hög spelare helt spontant. Kraven som jag skulle ställa på ett sådant spel är att det ska vara litet (annars blir det dyrt) och enkelt (annars orkar man inte lära sig det spontant på konventet) och färdigt för spel direkt (utan att behöva konstruera eller plugga äventyr). Det ska dessutom vara attraktivt som alternativ till brädspelsbarer och annat.

Vad jag är osäker på är... tja, vilken nivå som spelet i sig ska hamna på. Så jag tänker ställa några av mina projekt mot varandra, för att se vilket ni skulle kunna tänka er att spela helt spontant på ett konvent.

<ul type="square">[*]Blå himmel: En fantasyvärld, fast med kolkraft, luftkryssare, biplan, vattenkylda kulsprutor, orchiska pulsjetdrivna zeppelinare, alviska flygbestar med mera. Ett stort krig har just slutat, och rollpersonerna förväntas patrullera fronten för att upprätthålla eldupphöret så att fredsavtalet kan förhandlas i lugn och ro. Mycket flygstrid, enkelt att sätta in intriger och konspirationer överallt. Detta får ses som det mer seriösa projektet.
[*]GIRLS: Vår värld, fast en klase med övernaturliga varelser från diverse olika mytologier dumpar av sina tonårsdöttrar på internatskolor på Jorden. Detta leder ofrånkomligen till problem, eftersom ena hälften av de där mytologierna ser en fiende i andra hälften. Detta tillsammans med en hemsk ondska som vill alla illa kan bara leda till en sak: angel power make up! (eller vad den aktuella mytologin nu skulle handla om). Rollspel i magical girl-traditionen, med minst lika mycket action som relationsrollspel. Det får väl ses som mittenläget ungefär.
[*]Yes, Master: Slumpvist vald fjantasyvärld. Rollpersonerna är diverse drägg, äckel, gobbos med mera i den Onde Härskarens tjänst. Dessa har tre problem framför sig. För det första alla äckliga hjältar, som försöker slå ihjäl Härskaren. För det andra Härskaren, som är allergisk mot bland annat dåliga nyheter och uppkäftighet och dessutom allsmäktig. För det tredje alla andra, som har insett att bästa sättet att slippa att konfrontera hjältar och Härskaren är att du gör det istället för dem. En slags korsning mellan Paranoia och datorspelet Dungeon Keeper. Inte seriöst för fem öre![/list]

Jag kan inte poängtera det där med "spontant på konvent" tillräckligt mycket, för det är det som är poängen med frågan. Jag vill alltså inte veta att X kan man inte spela kampanjer i, krut minsann inte finns i fantasy, Y är för oseriöst, eller att relationer minsann är mer seriösa än flygstrid. Det är inte det jag frågar efter.

Givet att samtliga dessa tre spel finns framför er, kostar 80 spänn, är så pedagogiskt upplagda att ni kan börja spela efter fem minuter, har likvärdigt cool framsida och produktion, och på alla sätt är likvärdiga utöver koncept och ovanstående baksidestext:

Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?

Storuggla

Champion
Re: Ett kul konventsspel [Edit!]

"Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?"

GIRLS. Men det är ju... jag. :gremblush:

Edit: Jasså han ska ha en motivering också den gäddan. Nå, jag skulle plocka GIRLS för jag har en svaghet för intriger som blandas med rajraj, vilket är just vad GIRLS-serien är (har i alla fall varit varje gång jag spelat det). En vurm helt enkelt. Mitt live med Mästaren och Blue Sky of Diesel intresserar mig inte så mycket av någon anledning. :gremfrown:

Storuggla, blåmes i grädde

Gordeg

Hero
Jag är ingen konventsräv, men jag läste delar av Yes, master! när du postade det i sin nuvarande form i någon tråd för ett tag sedan och jag tyckte att det verkade skitkul. Jag skulle gärna se en färdig version av det!

Gordeg

Rickard

Urverk speldesign
"Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?"
Trygg-Torkel.. Enkla regler.. Kostade 30 kronor i nytryck.. Otroligt roligt.. Gjorde succé när jag satt i rollspelsbaren på FriCon.. Det var mängder som ville köpa spelet efter att ha spelat det..

Nu är ju inte det ett rollspel för fem öre, men det är ett kul tidsfördriv mellan spelpassen.. För vill man spela rollspel på konvent så har man helt enkelt bokat upp sig på rollspelen under konventet.. Mellan de passen behöver man något att fördriva tiden med och då funkar bräd- och kortspel (och Trygg-Torkel) fint.. Ett rollspel, oavsett hur enkelt det är, kräver förberedelse genom att spelledaren måste läsa igenom scenariot.. Dagens bräd- och kortspel har sällan längre regeltexter än 2 sidor.. Klarar du det med ett scenario + regler utan att det kräver en himla massa pillandes av spelledaren?

Sedan tänker jag vara tråkig.. Jag tänker nämligen säga att det redan finns.. Dungeon of Doom tänker jag inte nämna, för det är bara ett brädspel i rollspelsform.. Däremot så finns det en rollspelsbar på GothCon och LinCon (och vi hade även det på FriCon) där man kan slå 1T100 tre gånger och få ett scenario med en spelledare till.. Det där är gratis.. På FriCon hade vi även tre färdiga scenarior och fanns det bara en ledig spelledare tillgänglig så kunde vilken grupp som helst utan föranmälan börja spela.. Vi hade haft fem scenarior men en kille blev sjuk.. Med oss hade vi även en USCM-kille och USCM:arna vet jag även fanns på LinCon.. Drop-in scenarion röjer.. Konvent borde ha fler sådana saker!

/Han som annars rågillade tanken med indieavdelningen på GothCon förra året som också var drop-in

Gordeg

Hero
Motivering

Jag kommer inte ihåg allt från Yes, master etersom det var ett tag sedan och jag skummade bara igenom det en gång, men jag minns åtminstone att jag gjorde det med ett garv, allt ifrån att rollpersonerna kallades för "kräk" till att jag kände igen mig så väl från Dungeon Keeper och liknande bygga/erövra-spel. Om det forsätter i samma stil behöver man inte ens spela spelet för att ha kul med det, det räckte med att läsa det.

Gordeg

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vilket av de tre hypotetiska spelen skulle ni helst plocka upp och spela under ett par tre timmars dötid på ett konvent?
Yes, Master! Det har det tajtaste och intressantaste konceptet och känns som det av spelen som det är lättast att spela under en kort stund och sedan lägga ifrån sig, speciellt om det slutar med att rollpersonerna blir avrättade av mästaren för att de är petetiska, krälande och inkompetenta kryp, eller blir ihjälhuggna av ett äventyrargäng. De andra spelen känns mer som traditionella rollspel.

Det spel jag sett som jag själv tycker skulle passa bäst för spontant konventsspel är InSpectres. Det kräver verkligen nästan noll förberedelser och blir precis så roligt som man gör det. Jag ser gärna ett visst mått av samberättande i ett spontant konventsspel, för att avlasta spelledaren som annars riskerar att få den tunga bördan att underhålla spelarna utan något att utgå från.

/tobias

Arfert

Facit
Motivering

.. för jag gillar dubbeldäckare och flyg, min farsa flög en Junkers Ju 88 i WW2 och är gammal nog att ha läst alla Biggles-böcker... (läser kidsen dom fortfarande, tro?)

Krille

Super Moderator
Ett: Trygg-Torkel stod inte bland de tre hypotetiska spelen. Läs om, läs bättre.

Nu ska jag glatt erkänna att det var Trygg-Torkel som inspirerade Magnus Seter att nämna bristen för mig, och sedan dess har jag funderat på den, men det gör fortfarande inte Trygg-Torkel till vare sig ett rollspel eller ett av de tre hypotetiska spelen.

Två: Friform med spelledare är inte vad jag är ute efter. Inte drop-in-scenarier heller. Vad jag är ute efter är ett litet, trevligt konventsspel. Och för att göra ett sådant så skulle jag vilja veta vilket av de tre hypotetiska konventsspelen som ni skulle vilja spela och varför. Däremot är jag inte särskilt intresserad av drop in-scenarier, eftersom det över huvud taget inte tillhör vare sig mål eller frågeställning.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Själv skulle jag nog bli mest förtjust i GIRLS om jag sprang på det men... ur "kommersiell" synpunkt tror jag Yes, Master skulle gå bättre. "Alla" rollspelare (ja, lite generalisering är ju ett måste) kan ta till sig upplägget och det skitlätt att komma på äventyrsidéer osv. Väldigt lättillgängligt.

GIRLS kommer ju som du säger ur magical girl-traditionen. Ja, jag vet vad det är. Rätt många av de andra forumiterna också. Anime/manga nördarna har ju koll. Men... det har ju inte nödvändigtvis alla andra. Genren är helt enkelt mer okänd och otillgänglig - även om manga kommit redigt starkt de senaste åren och säkert kommer bli än mer poppis också.

Arfert

Facit
Re: Ett kul konventsspel (en aning OT)

GIRLS kanske är ett sätt att få tjejer att spela rollspel i större utsträckning? Precis som t.ex. Manga-Mania läses av många tjejer och fått tjejer att köpa serietidningar...

Hunk

Hero
Jag skulle förmodligen utan tvekan köpa Yes, Master! , så min röst hamnar där. Någon vettig motivering har jag nog inte, mer än att jag tycker att det konceptet låter roligast och för spontant konventsspelande anser jag att roliga spel passar bäst. Det är nog också det enda av de nämnda spelen som det finns någon chans att jag skulle spela efter konventet.

Rickard

Urverk speldesign
"Ett: Trygg-Torkel stod inte bland de tre hypotetiska spelen. Läs om, läs bättre."
Nope, jag angav bara ett fjärde alternativ.. Precis som Gurgeh gjorde..

Varför jag inte svarade på vilka av de tre som passade var för att jag skrev "För vill man spela rollspel på konvent så har man helt enkelt bokat upp sig på rollspelen under konventet".. Jag skrev att TT "...är ju inte det ett rollspel för fem öre,".. Jag angav en anledning till varför jag ändå föreslog det då jag skrev "...men det är ett kul tidsfördriv mellan spelpassen."..

Jag vet inte vem som ska läsa om och läsa bättre.. Jag antar att du helt enkelt var lite för blind av din egen frågeformulering.. Själv tycker jag att förra LinCon var aptrist för det enda jag med mina kompisar gjorde var att vi underhöll oss själva med dem spel vi köpte.. Inget utav de tänkta konventssakerna gjorde vi.. Ja, förutom Dungeon of Doom då.. Vi vill ju inte åka till konvent för att göra saker vi lika gärna kan göra hemma (som spela rollspel).. Vi vill åka på konvent för att utnyttja konventets resurser..

Med andra ord.. Jag tyckte idén var dum och gav andra förslag på saker som jag tycker fungerar bättre i det förra inlägget.. Om du nu vill ha svar på din fråga så tilltalas jag inte av något av koncepten.. Ok, det ska väl vara "Yes, Master" i så fall, för jag tycker Dungeon Keeper är askul och ett rollspel baserat på det är en charmig tanke.. Jag vet dock inte hur bra det skulle funka.. Jag skulle nog bara göra det till något seriöst.. :gremtongue:

Nöjd? För min del kändes det som att de andras svar räckte..

/Han som dock tror att folk kan köpa rollspelshäftet eftersom det är billigt

<font size="1">[edit] Lade till meningen efter "Nöjd?"</font size>

Rising

Vila i frid
Friform med spelledare är inte vad jag är ute efter. Inte drop-in-scenarier heller.
Jag kan förstå att inte friform är vad du är ute efter (eller nja, munchaussen-liknande spel tror jag är grymma som just spontana småspel), men "yes, master!" tror jag skulle kunna tjäna på att bli ett drop-in-scenarie.

Jag väljer det, i alla fall. Även om jag ser GIRLS som ett enkelt spel, så tror jag att det precis som många andra rollspel kräver ett stort mått av engagemang och fokus för att komma till sin rätt. Jag personligen ser inte rollgestaltning som tillräckligt tillbakalutat för att kunna bli så spontant.

Något enklare samberättarspel (=munchaussen, typ), problemlösningsspel (=dungeon of doom, typ) eller ett spel där karaktärerna är ruggigt transparenta och enkla att gestalta; de tror jag på.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ett konventsspel får gärna ha en inbyggd stårymekansim så att spelledaren inte behöver hitta på någon ståry själv. Jag antar att två av dina andra dogmaspel, "Murder we wrote" och "Aki" är spel med dylika inbyggda stårymekansimer; båda kan ju till och med spelas spelledarlöst om jag inte minns fel. Av dessa två tror jag att "Aki" skulle funka bäst eftersom konceptet är lite bredare än det i "Murder we wrote"

Nu är inget av dessa två spel med på din lista och jag antar att det finns skäl till det. I brist på inbyggd stårymekanism skulle jag därför välja det näst bästa: ett spel där ståryn är mer eller mindre fördefinierad av konceptet. Här verkar "Yes Master" vara den klara vinnaren.

Helt oberoende av vad jag själv skulle vilka lira på ett konvent (GIRLS) så utser jag därför "Yes Master" till det bästa konventsspelet.

Johan K

Gammal & dryg
Well, jag skulle faktsikt välja Yes, Master.
Med motiveringen att det verkar vara ett skönt spel, ett litet avbräck från de kanske lite mer seriösa spelpassen & framförallt upplaggt för ett gott skratt.

/ Johan K, undrar ifall Krille kommer att testa detta på LinCon, om du nu kommer dit.. ?

Quadrante

Grisbonde
Inget och alla.

Jag kan nog säga att någonting i stil med Yes Master skulle jag nog spela "spontant i en korridor", men jag skulle nog inte lägga 80 spänn på det. I och för sig är åttio kronor inte mycket idag, men på ett konvent, skulle nog pengarna gå till ett beganat spel eller mat. Om man nu inte fick ett snyggt nytt spel för 80 spänn då, som desutom har en längre livslängd (dvs att jag kunde jag skulle ta hem det och spela sen, flera gånger, "seriöst").

En äventyrsflaska, skulle nog funka. Ett spel som är mer ett äventyr med ett enkelt system till... hmn eller en serietidning med ett spel i, skull nog också funka, även om det var ett Yes Master-spel, utan äventyr. Ja, jag talar fortfarande om tröskeln åttio spänn.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Motivering

[ QUOTE ]
...min farsa flög en Junkers Ju 88 i WW2 och...

[/ QUOTE ]
Oj så spännande! :gremshocked: Du har inga fler detaljer du kan dela med dig av, som t.ex mer exakt var?

/Anders

Balderk

Swashbuckler
Det spel jag sett som jag själv tycker skulle passa bäst för spontant konventsspel är InSpectres.
Tänkte skriva ungefär samma sak, men tipsa om octaNe av samma tillverkare, det är ett jävligt häftigt spel, med samberättande och som inte heller kräver några förberedelser i princip. Vi hade tänkt ta med det till GothCon, men det glömdes hemma. Fy Johan :gremsmile:

Av dina spel Krille, skulle jag nog vilja säga Yes, master eller GIRLS. Yes, master för att det verkar vara en rolig idé och GIRLS för att det kan bli mycket relationsspel.

finns dock ett spel som heter My Life With Master, men jag tror inte att de u kommer bli särskilt lika varandra.

Samberättande känns som ett viktigt element i ett spel som ska gå snabbt att slänga ihop snabbt på ett konvent.

Problemet är väl att det är svbårt att hitta ställen på konventet där man kan spela ostört... Men det behöver ju inte spelet ta hänsyn till.