Nekromanti Ett litet inlägg...

Largoi

Warrior
Ska ett äventyr vara kul eller spännande för att vara roligt att spela? Jag tycker det är mycket roligare att spela ett äventyr med spänning med kanske lite inslag av komik men mycket komedi skdar själva grejen tror jag...
Vad tycker ni?

Jag är gud

smaffy

Hero
det låter lite konstigt. "Ska ett äventyr vara kul eller spännande för att vara roligt att spela?", självklart måste det vara kul och spännande. Kul är en synonym till roligt..
Det ska naturligtvis vara rätt mängd komedi, spänning och rolighet, hellst ska det vara halvmycket komedi och extremt mycket av både spänning och kulighet.

Är inte det självklart?

Smaffy är jag. blä.

Largoi

Warrior
jo det är mycket möjlig att det är, men jag läste att någon (jag säger inte att det är dåligt) ville ha ett äventyr där det hände något i ett lab och alla blev kära i den första dom såg, låter i mina öron som lite väl mycket komik och jag undrade om det bara var jag som tyckte det så här...

och sen behöver inte kul i detta fallet vara like med roligt det är roligt att spela ett spännade äventyr men det måste inte vara roligt att spela ett äventyr som ska vara kul... eller ja...hmm...*går och lägger mig igen*

Jag är gud

Johan K

Gammal & dryg
Ett bra äventyr har allt !! Spänning, komik, flum och mycket mera !!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Lord Krooak

Veteran
Det ska absolut inte vara för mycket komik i ett äventyr..jag har prövat..åh det blev typ som en tecknad film.

//en liten groda

Celofan

Veteran
Komik/ Schmonik

Klart man ska ha komik.. lagom är bäst som dom säger (fast det är juh kanske inte riiktigt sant då vi alla vet att Bäst alltid är Bäst.. nåväl..). Bland dom roligaste äventyren jag spelat har det varit en hel del komik inblandat.. iallafall på så vis att vi skrattat så magarna värkte.. men det är klart.. å 7:e sidan var det nog inte "komik" i någon "klassisk" bemärkelse..
..men om du menar nåt i stil med "Blir det roligt om man får skratta under ett äventyr?" så är jag helt klart jakande till mitt svar :o)

Largoi

Warrior
Det är precis vad jag tycker, man ska vara väldigt noga med hur komiskt det ska vara

Jag är gud

Virocon

Swordsman
Så länge du inte drar till med anakronismer eller övriga fullkomligt orealistiska strukturer/varelser/handlingar/kommentarer eller så är det nog okej med lite humor/images/icons/smile.gif. Annars så är det helt okej att blanda in skräck som en handlingsfaktor med. Spänningen i sin tur, är ett måste.

Helio

Veteran
Kunden är Gud

Har man lagt en tusing i rollspelspaket/moduler så gör man som man känner för. EON-spelet är ingen bibel som man hädar utan en nöjesartikel...

"may the blood of your enemies stain the ground"

Firebird

Veteran
Det måste vara en lika blandning av komik och allvar annars blir det dötrist. Om man bara sitter spänd hela tiden och inte skrattar blir det skittråkigt. Om man bara skrattar blir det skittråkigt.

Ur kaos föds ordning.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Allas våran hatt

Glöm inte att det var Hatten som låg bakom det äventyrsuppslaget, och han är...tja...lite speciell. *le*

- Ymir, tycker att dramatik är viktigare än både spänning och komik

Rosen

Myrmidon
<I>jag läste att någon (jag säger inte att det är dåligt) ville ha ett äventyr där det hände något i ett lab och alla blev kära i den första dom såg, låter i mina öron som lite väl mycket komik</I>

Jag tyckte det lät mer som en <I>scen</I> än ett äventyr.

<I>det är roligt att spela ett spännade äventyr men det måste inte vara roligt att spela ett äventyr som ska vara kul...</I>

Här statuerar du alltså utsaga 1 (roligt att spela spännande äventyr) som om den vore självklar, och utsaga 2 som något som går att ifrågasätta.
Man kan lika gärna vända på det; det är kul att spela roliga äventyr, men det måste inte vara roligt (eller spännande) att spela äventyr som ska vara spännande...

Rollspel är som film, tycker jag; om utbudet helt och hållet bestod av hårdkokt action skulle det bli rätt torftigt.  Och rätt koboldiskt.

--
Åke

hatten

Swashbuckler
Re: Allas våran hatt

Ååå folk har fattat att jag är speciel *ler* *hihihi* va roligt..

hatten

Swashbuckler
Det är för att det är lilla jag som skrev den "normala" Eon äventyr innehåller väldigt lite humor enligt mitt sätt att se det och variera de formerna av äventyr är otroligt viktigt jag skulle lika gärna kunna skriva ett skräck äventyr eller annat om och när jag vill fördelen med de mera humoristiska äventyren är att de är Unika och ovanliga..

Äventyr Skräck haim........

Oki få se..
Spelarna möter en grupp krigare som säger att de är kungens män ( som tar vad de vill ha ) och de säger att spelarna ska lämna läga ifrån sig sina vapen och ge upp frivilligt i sådana fall kommer ingen bli skadad och när allt är över kommer de bli frisläpta om spelarna är oskyldiga.
( mer vägrar de att säga krigarna är spelarnas antal grr 10 )
väl tillfångna så sätt de på bojor ( bojorna kedjar fast högra+ vänstra handen med varandra och med högra foten ) de strippas på sina vanliga kläder och ger dom andra fång kläder att ha på och kastas in i en vagn.
Deras tillbehör läggs i några kistor.
När spelarna varit fångna i ett dygn ( de sitter i en bur och hela tiden låt två vakter stå utanför buren en av vakterna bytts ut varje timme. En av vakterna bytts ut åt gången. ) låt dom se ut genom gallrena hur en av vakterna som står utan för deras bur vid vaktombyte bytet ändrar sitt utseende ( det händer när alla tror att spelarna sover ) till en demon liknande varelse sen vandrar iväg till de andra vakterna.
Nu bör spelarna bli lite nervösa oki..
efter fyra dagar ( låt gärna spelarna försöka fly men bli hindrade hela tiden låt det bli frustrerande )
så kommer alla fram till ett gammalt tempel där de slår läger.
( denna natt tas spelarna ut ur sin bur vakterna har alla STY på 25 och de som greppar spelarna har inga vapen på sig annat än styrkan sin. Och det finns gott om vakter som har vapen samt att spelarna fortfarande har bojor på sig. )
Inne i templet så fäst deras bojor vid ett offer bord och de späns fast i bordet.. ( OM spelarna är många är det ett stort bord. )
nu avslöjar vakterna sina demoniska utseendet coh de hånar spelarna ( Ahaa Ahaaa lilla människa nu ska blodet flyta.. Eller ni kommer säkert på något mera skräck ingagande.. )
Sen kommer den största av "demonerna" fram till dom och stöter raskt kniven i spelarnas strupe en efter en..
När spelarna tror att de är döda nämn hur de vaknar upp de är på en mörkt ställe svavel ångor rör sig runt dom och de hör skrik av torterade själar mörka murar omger dom och de är totalt nakna..
Välkommna till helvete hör de en röst säga: när de vänder sig mot rösten ser de en man vars kropp kryper av maskar som äter hans fortfarande levande kött manen är kedjad i väggen.
Om spelarna frågar mannen ÄR vi döda svarar han: Nej ni är kidnappade *Håna dom* givet viss är ni döda demonerna som stal era kroppar var tvungen att döda som för att för få bort själen innan dom återuplivar kropparna era och ger dom en demon själ..
Fråga: Är vi dömda till helvete
Svar: Nej ni hör inte hemma här men om ni inte hittar vägen ut ur helvete så kommer djävlarna att tortera era själar för alltid och alltid. Vägarna är många antagligen den som leder tillbacka till era levade kroppar eller den som ledet till paradiset det lär finnas en väg som leder till att ni kommer att återfödas.,
Vid frågan vad han gör här är svaret: *Hån skratt* jag vad jag gör här jag när jag levde var munanas största kung och jag hade för vana att roa mig med att stänga mina fienders barn i burar och ätas levande av råttor.
Och jag ångar inget. Sen skrattar manen som en dåre..
Vid frågan om vart vägen ut finns i dessa labyrint liknande ödemarker så svarar mannen med ett hån skratt och nickar åt vänster ( han ljuger ) och önskar dom lycka till...
Den lättaste vägen att hitta är den som leder till att spelarna återföds... ( det blir som spädbarn utan ett enda minne av det som hänt.. NYA gubbar med andra ord )
Vägen till himmelen är spärrad av helvetes härskaror och den är inte lätt att smyga sig förbi..
Vägen tillbacka till sina kroppar visar sig finnas ännu djupare in i helvete..

Spelledaren har en fördel i detta äventyr han kan skräma och låta djävlar jaga spelarna och nästan få tag i dom sen låta spelarna smita undan och sen nästan få dom igen.. Och låt gärna ½ gänget bli demon föda innan de lyckliga snabba löparna hittar en väg ut.. *ler*