Nekromanti Ett litet problem

Rhemzor

Veteran
Hallå?
Jag har ett litet problem....
Vi är 6st i våran spelgrupp och jag är extremt på med att börja spela Western, i och för sig är EN annan det med men de andra......
Så fort man tar upp det får man ett stort NEJ!!!!!!!!
Så jag undrar hur jag ska få de andra att vilja spela Western (Vi har inga grejer så blir tvungna att köpa men....)
Extremt tacksam för svar

/Rhemzor

Davio_UBBT

Veteran
Starta en ny spelgrupp med dom som är intresserade, för det är inte någon bra idée att spelleda för några som inte egentligen vill spela.

Annars kan du visa dom en skitbra Western film som får dom så enorma känslor att spela Western så dom bara inte kan säga nej! =)

"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska

gollum

Swordsman
Den onde, den gode, den fule... Tombstone är rätt okej den också...
Går Familjen Macahan i sommar också så brukar den kunna få igång åtminstone min spelgrupp, plus att man kan få rätt bra äventyrsuppslag från den... :)

Sen är det ju några nya western-filmer på gång också, faktiskt. Har inte namnen på dem i huvudet, men det borde inte vara så svårt att leta upp dem.

/Gollum - har kalla fötter

Dagen D närmar sig. AW4.01.

Mini

Veteran
Var hälsad.
Om Clint Eastwood finns med på rolllistan brukar filmen ofta vara mellan sevärd till till suverän.
Ha det gott

Mini

Frenchman

Veteran
För att förstå det vackra och samtidigt skrämmande med en riktig westernuppgörelse (om nu dina spelare tycker om dueller) krävs, enligt mig, att man betraktar två filmscener.
Tombstone - Striden vid OK corral, där man kan se hur brutalt och kaosartat allt kan bli och hur fel allt går när det tas till vapen.
Young Guns - När Billy och de andra är belägrade i ett hus och en av grabbarna bara längtar hem till sin fru och inte alls vill vara med. Han är rädd helt enkelt. Billy förklarar då tjusningen med det hela och hetsar honom tills hans ångest övergår i raseri. Helt fantastiskt otäckt! "Yeah!"

/Lou

Erkki

Veteran
Filmtips mm.

Leones dollartrilogi är ett givet val, "För en handfull dollar", "För några få dollar mer" och "Den Gode, den Onde, den Fule". Hans westernopera "Once upon a time in the west" är också lysande. Sam Peckinpahs västernfilmer är också sevärda, som exempel "Wild Bunch".

Kan även rekommendera Ang Lee´s "Riding with the Devil" som är aktuell på video.

Rollspelare har en tendens att vara konservativa. Visa dessa filmerna för dina vänner och håll tummarna. Lyckas du övertala tre av dem att vara med så har du ett spelgäng. Sedan kommer de givetvis att berätta för de andra hur roligt det är. Och innan du vet ordet av så vill alla spela western.

Mvh
Erik

Gusman

Veteran
>Ja, men har du något tips på nån "skitbra" western film då?

Jepp. Unforgiven!!(de skoningslösa) med Clintan och Gene Hackman. Bästa grisfarmar-västern som gjorts!

// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"

Åk på konvent!

En bra start kan vara att dra med de andra på något konvent och testa att spela Western där. De konvent som ligger närmast i pipeline för oss att besöka är:

LinCon 23 - 27 maj i Linköping
Där spelas scenariot Uppbrottet, som är skrivet för 5 spelare. Det blir en fartfylld historia då rollpersonerna med Texas Rangers flåsande i nacken tar sig från Texas till Wyoming... Tillsammans med en stor boskapshjord...

KyrCon går av stapeln helgen därpå i Västerås
Här finns plats för 5-6 spelare

HalmiCon 15-17 juni, i Halmstad
4 - 6 rollpersoner - alla historiskt välkända desperados (Curly Bill Brocius, Ike Clanton, Johnny Ringo, Frank McLaury, Tom McLaury och Billy Clanton) gör upp med bröderna Earp och Doc Holliday

SydCon 2 - 5 augusti, i Malmö
Nu är det dags för Uppgörelsen, där 5 rollpersoner får göra upp med skuggor ur sitt förflutna, Wyomings maktgalna boskapsbaroner och ett tåg fullt av revolvermän

Om ni inte har möjlighet att åka på konvent kanske det är lättare att övertyga de andra om att testa en spelkväll. Vill du ha färdiga äventyr komplett med färdiga rollpersoner har du en hel del att välja bland på www.rollspel.com - Dollartrilogin är utmärkt om ni vill ha mycket action och spaghettikänsla, Wyomings Vargar och Vem klämtar klockorna för? är mer anpassade för en spelkväll.

Lycka till!

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Rhemzor

Veteran
Den har jag faktiskt sett (det var ett par år sen men)
Den är ju bra som F*n, så jag får väl försöka hyra den då och visa "gubbsen"

Rhemzor

Veteran
Re: Åk på konvent!

Tack för hjälpen....
Det var ett jätte bra tips för vi bor i Borås så det är ju rätt så nära till de flesta du nämnde... fast det går nog bra att få med sig dem dit men att få dem att spela Western det är tveksamt........

Riddaren

Swashbuckler

Tja, kan ju vänta till Borås Spelkonvent eller vad det heter kommer till staden... Anders och Tove brukar vara där vad jag vet enligt ryktet /images/icons/smile.gif

Hade ni inte rollspelet, passa på och köp Western-boxen (mycket trevligt innehåll för knappt 400 kronor).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

*fniss* - börja med att dra med dem på konventet. Där kan du få dem att testa Western figurspelet, så att de får en första känsla för miljön. Och om det inte hjälper så börja spela med en mindre grupp - om de har roligt kommer säkert fler att vilja vara med efter ett tag:)

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>