Nekromanti Ett magiskt tal för typografer!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag hade lite tid över på jobbet och bestämde mig för att räkna fram några bra radantal för att bygga rutsystem för layout.

Ibland hittar man på ett snajdigt sidformat och en schysst typografi bara för att upptäcka att när man vill dela in satshöjden i ett antal lika höga block med en satsrads mellanrum – ja då går det såklart inte jämnt ut.

Jag hittade 47. 47 är ett rasande användbart antal rader. Det går nämligen att dela i 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16 eller 24 lika höga textblock vars radhöjd är i heltal och som separeras av exakt en blankrad.

Attachments

anth

Vetefan
France is Bacon said:
Jag hade lite tid över på jobbet
Ja, jo, vi ser att du har för lite att göra på jobbet...

...tur för mig att att skrik-lådan inte spar mer än de 30 senaste inläggen - så att inte du kan anklaga mig för detsamma. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lyssna inte på de andra fårskallarna. Det här är awesome =)

Jag är ruskigt sugen på att lära mig mer om rutnätslayout öht. Borde nog köpa en bok i ämnet...

Dante

Staff member
Fler magiska tal för typografer!

Vidare forskning ger vid handen att även 59, 71 och 83 är användbara radantal (för den som sätter längre textsidor).

59 går att dela jämnt i 2, 3, 4, 5, 6, 10 eller 12 lika höga textblock som separeras av exakt en blankrad.

71 går att dela jämnt i 2, 3, 4, 6, 8, 9, 12 eller 24 lika höga textblock som separeras av exakt en blankrad.

83 går att dela jämnt i 2, 3, 4, 6, 7 eller 12 lika höga textblock som separeras av exakt en blankrad.

Unfair

Hero
Re: Fler magiska tal för typografer!

Bra jobbat. Tyvärr så förstår jag inte det praktiska användningsområdet för detta.

Sapient

Swashbuckler

unfair said:
Bra jobbat. Tyvärr så förstår jag inte det praktiska användningsområdet för detta.
Jag förstår det utmärkt. (Jag har fuskat lite med layout, av bl.a. ett magasin, en gång i tiden.)

Jag vet dock bara inte om jag någonsin kommer att få nytta av detta - men eventuellt, om jag t.ex. någonsin kommer så långt att det är dags att layouta ett hemmaknåp.

Men då kommer jag å andra sidan säkert att ha glömt bort den här tråden... :gremsmile:

Dante

Staff member

Radantalen är mycket användbara när du skapar layoutmallar med modulära rutnät för placering av objekt:

För den som själv vill räkna ut om det önskade radantalet funkar:

(X – [Y – 1]) ÷ Y = Z

X är radantalet
Y är det önskade antalet block
Z anger om X fungerar

Om Z blir ett naturligt tal fungerar X antal rader. Om Z blir ett decimaltal fungerar inte X antal rader.

Om jag t.ex. vill dela in satshöjden i 7 lika höga delar som åtskiljs av en blankrad och jag har 53 rader i satshöjden:

(53 – [7 – 1]) ÷ 7 = 6,714

Svaret blev ett decimaltal, så 53 rader funkar alltså inte. Om jag ökar satshöjden till 55 rader, däremot:

(55 – [7 – 1]) ÷ 7 = 7

Det funkar! 7 block om vardera 7 rader, plus sammanlagt 6 blankrader mellan dessa block går jämnt upp i 55.

(55 går även att dela upp i 2, 4 och 8 block.)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag var tvungen att testprova det här lite ordentligare än jag gjort innan och tänkte att jag kunde dela med mig av hur det så kanske lite av mystiken klarnar för den som är nyfiken men inte fått grepp om det hela.

Jag letade reda på ett lagom blogginlägg (från en OSR-blogg förstås) och omsatte den till en pdf.

Första sidan är den färdiga layouten medan den andra sidan visar rutsystemet som jag använt mig av. Det gjorde jag då genom att dela satsytans höjd i 47 förstås. Värdet jag fick ut har jag använt som både radavstånd och avstånd mellan kolumnerna.

Jag har testat en lite relaterade metod jag innan, men där utgår man från det ungefärliga radavstånd man vill ha och delar sedan upp sidan i ett jämnt antal sådana rader. Jag har fått den från Marcus Gärdes bok Typografins väg (första bandet). Den magiska 47:an var ju ett mycket lättsammare sätt att få ungefär samma styrsel på en sida, men det känns lite knasigt att inte veta särskilt noga vilket radavstånd man kommer hamna på. Nå, det är väl bara att prova några av de magiska talen tills man hittar nåt som passar?

Kanske man skulle bygga sig en liten lathund med magiska tal att ha i bakfickan utifall att man måste bygga ett rutsystem på tid under vapenhot någon gång.

Rickard

Urverk speldesign

France is Bacon said:
(X – [Y – 1]) ÷ Y = Z

X är radantalet
Y är det önskade antalet block
Z anger om X fungerar

Om Z blir ett naturligt tal fungerar X antal rader
Det var någonting som jag störde mig på i den här formeln.

(X - [Y - 1]) / Y = Z
X/Y - Y/Y + 1/Y = Z
X/Y - 1 + 1/Y = Z

Eftersom det bara är intressant om kvoten (Z) är ett naturligt tal (icke decimaltal) så kan vi ta bort -1.

X/Y + 1/Y = Z
(X+1)/Y = Z

Så, lägg till ett till antalet rader du vill ha (=X). Dividera med antalet block (=Y). Blir kvoten (=Z) ett naturligt tal så funkar det.

47, 59, 71 och 83 är för övrigt primtal. Ännu en sak som pockade i mitt undermedvetna.

/Han som i formeln ovan nog störde sig på att man skulle både dra av ett tal och dividera med detsamma, för det kändes naturligt för honom att exempelvis (14-7)/7 blir ett naturligt tal eftersom -7 i detta fall bara flyttar kvoten en position åt vänster

Dante

Staff member

Din formel är visserligen enklare, men min krångligare formel svarar på exakt hur många rader varje block består av.

I och för sig får man samma resultat om man drar av 1 från resultatet av din formel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
Jag var tvungen att testprova det här lite ordentligare än jag gjort innan och tänkte att jag kunde dela med mig av hur det så kanske lite av mystiken klarnar för den som är nyfiken men inte fått grepp om det hela.

Jag letade reda på ett lagom blogginlägg (från en OSR-blogg förstås) och omsatte den till en pdf.
Dum nybörjarfråga: När man gör den här sortens designer så gör man alltså sitt yttersta för att tvinga sin text att bestå av ett visst antal rader? Dvs typ att varje "stycke" ska vara ett block stort, eller möjligen flera block inklusive mellanrummet?

Eller lämnar man rent utrymme i underkanten av ett block om ett stycke har fräckheten att inte täcka upp ett block helt?

//Krank, förvirrad

Dante

Staff member
DeBracy said:
Den magiska 47:an var ju ett mycket lättsammare sätt att få ungefär samma styrsel på en sida, men det känns lite knasigt att inte veta särskilt noga vilket radavstånd man kommer hamna på. Nå, det är väl bara att prova några av de magiska talen tills man hittar nåt som passar?
De »magiska« tal jag hittat är ju bara magiska för att de går att dela på så många olika sätt.

Vet du redan att du bara vill dela satshöjden i exakt sex delar (som i din PDF) har du en uppsjö radantal att välja mellan: 11, 17, 23, 29, 35, 41, 47, 53, 59, 65, 71, 79, osv.

Dvs. 5 + (6 × X) där X är antal rader per block.

(Och »5« kommer sig såklart av det sammanlagda antalet blankrader mellan blocken. Dvs. antal block – 1.)

Dante

Staff member
krank said:
Dum nybörjarfråga: När man gör den här sortens designer så gör man alltså sitt yttersta för att tvinga sin text att bestå av ett visst antal rader? Dvs typ att varje "stycke" ska vara ett block stort, eller möjligen flera block inklusive mellanrummet?
Nä, du kan skapa textspalter som upptar alla block och sen använda rutnätet för att bestämma storlek och placering av bilder, noter, tabeller, etc. Eller avsätta ett antal block för huvudtexten och använda resterande block för bilder, etc. (se bilden jag postade här).

Men viktigast av allt: Använd inte rutnätsmallar om det inte behövs. Det är ingen universallösning som passar alla layouter.

Bunny

Crazy like a fool
DeBracy said:
Klarar Word/Open Office av sådant här? Vad är det för program ni använder er av? InDesign?

Dante

Staff member
Bunny said:
Klarar Word/Open Office av sådant här? Vad är det för program ni använder er av? InDesign?
Jag använder Indesign. Huruvida Word eller Open Office hanterar detta vet jag inte, enär jag inte använder ordbehandlare för layoutarbete.

(Vilket f.ö. ingen borde göra. :gremsmirk:)