Nekromanti Ett nytt slag mot de små rollspelstillverkarna

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På RGPnet pågår en diskussion om Osseum, en grossist som sålde spel från ett flertal mindre speltillverkare i USA. Bland dessa finns bland annat Contested Grounds (a/state) och Green Ronin (ett otal d20-titlar). Osseum har tydligen, likt Wizard's Attic för flera år sedan, hamnat på obestånd, och sedan helt enkelt slutat betala sina leverantörer. Visionary Entertainment säger sig sakna betalning för åtta månaders försäljning, och andra talar som fyra måndaders försäljning som de inte fått betalt för. Green Ronin har tydligen fått 0 SEK i intäkt från sin senaste box och två hårdinbundna böcker.

Detta är ett stort slag mot de små rollspelstillverkarna, och något som kommer att få stora efterverkningar under en längre tid framöver.

Mer info här:

http://forum.rpg.net/showthread.php?t=190395

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"På RGPnet pågår en diskussion om Osseum, en grossist som sålde spel från ett flertal mindre speltillverkare i USA. Bland dessa finns bland annat Contested Grounds (a/state) och Green Ronin (ett otal d20-titlar). Osseum har tydligen, likt Wizard's Attic för flera år sedan, hamnat på obestånd, och sedan helt enkelt slutat betala sina leverantörer."

Hur kan de egentligen komma undan med att uppföra sig så illa och rent lagvidrigt? Är spelmakarna så små och beroende av sin grossist att de är tvungna att acceptera sådan skit?

Storuggla

Champion
"Hur kan de egentligen komma undan med att uppföra sig så illa och rent lagvidrigt? Är spelmakarna så små och beroende av sin grossist att de är tvungna att acceptera sådan skit?"

Bra fråga. Wizards Attic kom undan med det, Amazon kom undan med det (gentemot Eden Studios) och nu kommer säkerligen Osseum undan de med. Spelmakare är mesar. Pröva att spöa upp nästa spelmakare du ser, så ser du!

Storuggla, har batong redo

Krille

Super Moderator
Minns Neo/101

"Hur kan de egentligen komma undan med att uppföra sig så illa och rent lagvidrigt?"

Vem fan bryr sig om plundrandet av en liten skitdistributör? Det får inte direkt någon större prioritet i rätten, om man säger så, plus att konkursbon ofta är en riktig härva att ta sig igenom innan man kan hitta hur det har gått till.

"Är spelmakarna så små och beroende av sin grossist att de är tvungna att acceptera sådan skit?"

Det eller egendistribution.

Och du kommer väl ihåg alla förseningar och hemskheter som inträffade hos Neogames när 101 gick i konkurs?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Problemet är delvis det amerikanska rättssystemet. Det är svårt att driva in fordringar därborta. (Sådant är lättare i Sverige, eftersom man kan få betalningsföreläggande genom en administrativ procedur utan att gå till domstol.) Så små tillverkare ligger lätt illa till.

<font size="1"> Edit: Rättade skrivfel. </font size>

Johan K

Gammal & dryg
Det där låter ju minst sagt ruttet..
Det är ju riktigt illa att man sköter sådant här på det här sättet ju. jag menar, det vore ju välldigt trist om nått av de här mindre företagen gick omkull p.g.a denna grej.

gråhök

Veteran
Jo, men jag gissar att förklaringen tilkl beteendet gissas i minst en av kommentarerna i den tråden (litet bloag, "det fixar sig nog", den blir sämre, "skit, nu kan jag ju inte säga att jag redan visste, om jag inte säger något blir det nog bra", iterera).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Minns Neo/101

"Och du kommer väl ihåg alla förseningar och hemskheter som inträffade hos Neogames när 101 gick i konkurs?"

Nej. :gremsmile:
Upplys mig gärna.